رئیس‌جمهور پیشنهاد کرد به منظور تقویت همکاری‌های علمی و فرهنگی میان کشورهای آسیایی، سازمان مشترک علمی، پژوهشی و فناوری آسیا تشکیل شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی‌نژاد در مراسم گشایش رسمی دومین اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیایی، قاره کهن آسیا را خاستگاه پیامبران الهی و مصلحان و پایگاه توسعه و گسترش علم و عدالت در جهان خواند.

عدالت زیربنای صلح پایدار در جهان

رئیس‌جمهور قاره کهن آسیا را خاستگاه پیامبران الهی و مصلحان و پایگاه توسعه و گسترش علم و عدالت در جهان خواند.

احمدی‌نژاد با اشاره به معیارهای حق و باطل و عدالت گفت: در فلسفه شرق و بحث خلقت جهان، عدالت عنصر اصلی، ‌جوهری وکلیدی است.

رئیس‌جمهور عدالت را کلید همه خوبی‌ها و از مهم‌ترین آمال بشری برشمرد و افزود: ایجاد فرصت یکسان برای تعلیم و تحقیق برای همه انسان‌ها و برخورداری آحاد جامعه از کرامت و شخصیت، ضروری‌است و در جامعه‌ای که مردم احساس تبعیض و نابرابری نکنند دلیلی برای کینه‌ورزی، ‌دشمنی و اختلاف باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: منشأ بسیاری از گرفتاری‌ها، ‌فقر، گرسنگی، ‌بی‌خانمانی، ‌تبعیض و حق‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قدرت‌های زورگو به بهانه جلوگیری از جنگ و حملات پیشگیرانه، صدها هزار انسان را می‌کشند و ذخایر ملت‌ها را نابود می‌کنند، گفت: جنگ صهیونیست‌ها و بیش از شصت سال اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی مردم این سرزمین ناشی از بی‌عدالتی‌است.

احمدی‌نژاد عدالت را زیربنای صلح پایدار در جهان خواند و افزود: مناسبات حاکم بر روابط بین‌الملل در جهان امروز نه تنها بر عدالت مبتنی نیست بلکه بر قدرت، زورگویی و تبعیض استوار است.

رئیس‌جمهور با اشاره به وضع شورای امنیت گفت: با توجه به اینکه دو، سه قدرت زورگوی جهان با داشتن حق وتو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند چگونه می‌توان انتظار داشت صلح و ثبات، تقویت و از حقوق ملت‌ها دفاع شود.

وی توسعه همکاری‌های علمی و فنی را میان کشورهای عضو ضروری خواند و با اشاره به نقش علم و فناوری در بالندگی و پیشرفت ملت‌ها گفت: امروز نباید فرصت استفاده از علم و فناوری از کشورها و ملت‌ها دریغ شود و یا در انحصار برخی کشورها باقی بماند.

آقای احمدی‌نژاد کشورهای آسیایی را گنجینه‌های علم و معرفت و سرمایه بزرگ جامعه بشری خواند و با تأکید بر اینکه باید انحصار و سیطره غیرانسانی زورمداران بر علوم وفناوری شکسته شود پیشنهاد کرد به منظور تقویت همکاری‌های علمی و فرهنگی میان کشورهای این منطقه، سازمان مشترک علمی، پژوهشی و فناوری آسیا تشکیل شود.

وی تلاش مشترک برای استقرار عدالت و تلاش برای تقویت مهرورزی را خواستار شد و گفت: شما نمایندگان مردم آسیا وارث و پرچمدار عدالتخواهی و پیشگامان عدالت در طول قرون گذشته هستید و باید با بررسی دقیق راه‌های تحقق عدالت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، به‌طور مشخص برای اصلاح ساختار غیرعادلانه شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌طور هماهنگ تلاش کنید تا آسیا همچنان پرچمدار عدالت باقی بماند.

در این اجلاس رؤسا و نمایندگان حدود چهل کشور و شخصیت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری حضور داشتند.

کد خبر 36981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز