دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

سمیه شرافتی: در حال حاضر یک سال از زمانی که دسفرال تزریقی به صورت سهمیه‌ای در اختیار بیماران قرار گرفته، می گذرد.

ولی  به تازگی با این که میزان این سهمیه در برخی استان‌ها رو به کاهش است، ظاهرا بیماران تالاسمی با مشکل جدید‌تری دست‌به گریبان شده‌اند؛ نایاب‌شدن پمپ تزریق دسفرال.

پس از تولید دو داروی خوراکی1 L و اسورال برای بیماران تالاسمی در کشور، تولید داروی دسفرال تزریقی که پرمصرف ترین داروی مورد نیاز این بیماران است، در دستور کار قرار گرفت.

ین در حالی است که دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرده بود: از مجموع 18 هزار و 600 بیمار تالاسمی در کشور بیش از 16 هزار بیمار تحت درمان مداوم با استفاده از یارانه‌های دولتی هستند، 1500 نفر آنان داروی خوراکی 1 L  دریافت می‌کنند، 1500نفر به تازگی تحت پوشش داروی خوراکی اسورال رفته‌اند و بقیه نیز از داروی دسفرال تزریقی که وارداتی است، استفاده می‌کنند.

این در حالی است که  به رغم آن که طی2 سال گذشته یارانه دسفرال تزریقی در کشور 2 برابر شده و مصرف این دارو از 5 میلیون ویال در سال 84 به 7 میلیون در سال 85 و 9 میلیون ویال در سال جاری افزایش یافته، هنوز بسیاری از بیماران به علت سختی مصرف و تزریق این دارو یا در دسترس نبودن آن، به میزان لازم دارو دریافت نمی‌کنند.

با این حال علاوه بر تمام این مشکلات رئیس هیات مدیره انجمن تالاسمی با اعلام نایاب شدن پمپ تزریق دسفرال گفت: در پی جلسه انجمن حمایت از بیماران تالاسمی با وزیر بهداشت و طرح مشکلات شدید بیماران تالاسمی به علت سهمیه‌بندی دسفرال، خوشبختانه سهمیه‌بندی این دارو در برخی استان های کشور از جمله استان تهران حذف شد.

دکتر محمد‌رضا مشهدی با بیان این که از این پس بیماران می‌توانند به میزان تجویز پزشک و به صورت علمی داروی خود را دریافت کنند، افزود: اما هنوز در برخی استان‌ها به ویژه همدان، کمبود و سهمیه‌بندی داروی بیماران تالاسمی همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر  مشهدی ادامه داد: از  یک سال پیش تاکنون پمپ تزریق دسفرال کمیاب و در حال حاضر نایاب شده است.

وی در این رابطه با بیان این که  اگرچه شرکت‌های بیمه‌گر هزینه خرید پمپ دسفرال را تامین می‌کنند، اما با این وجود به نظر می‌رسد هیچ نهادی اقدام به خرید این پمپ‌ها نمی‌کند.

وی  90 درصد بیماران تالاسمی را نیازمند درمان از طریق تزریق خون و دسفرال برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از بیماران اقدام به تزریق دسفرال با استفاده از سرم می‌کنند که با این عمل مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: هزینه خرید پمپ تالاسمی در بازار آزاد در حدود 400 هزار تومان است. در عین حال حتی در بازار آزاد نیز این وسیله نایاب شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی در پایان با اشاره به تلاش یک ساله انجمن برای رفع این معضل، از مسئولان خواست تا نسبت به تامین پمپ تزریق دسفرال بیماران تالاسمی اقدام کنند.

کد خبر 36980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز