چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: طراحی لامپ‌های تزئینی به‌صورت ریسه‌ای امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که این ریسه‌ها به‌علت انعطاف‌پذیربودن، مصرف برق بسیار پایین، عمر طولانی و ضد‌آب بودنشان مصرف فراوانی در صنعت نورپردازی در سراسر دنیا دارند.

چراغانی

در كشور ما چند سالي هست كه سيم‌ و سرپيچ و لامپ‌هاي رشته‌اي جايشان را به ريسه‌هاي ال‌اي‌دي و اس‌ام‌دي داده‌اند كه تقريبا همه‌ ما نمونه‌هاي آن را در سطح شهر و تزئينات شهري ديده‌ايم. اين روزها به بهانه اعياد ‌ماه‌شعبان بسياري از مردم و مسئولان هيئت‌هاي مذهبي، كوچه‌ها را براي روزهاي جشن به‌ويژه در نيمه‌شعبان آماده مي‌كنند. اگر شما هم مي‌خواهيد تا‌ماه به نيمه نرسيده كوچه‌تان آماده و تزئين شده باشد، بهتر است دست بجنبانيد. يكي از اصلي‌ترين وسايل مورد نياز شما براي تزئين، ريسه‌هاي روشنايي است. سري به بازار ريسه‌هاي تزئيني زده‌ايم تا با انواع اين محصولات، كاربردها و قيمت‌هايشان آشنا شويم.

  • ريسه اس‌ام‌دي

اين مدل از شيلنگ نوراني كه در بازار به ريسه اس‌ام‌دي معروف است، اين روزها بيشترين كاربرد را دارد و با برق ۲۲۰ ولت كار مي‌كند. از آنجا كه اكثر ريسه‌ها بايد به وسيله ترانس به برق شهري وصل شوند، اگر آن را مستقيم به برق شهري وصل كنيد هيچ اتفاقي نمي‌افتد، فقط در اين صورت مقداري لرزش در نور آنها مشاهده مي‌كنيد. اين نوع از ريسه‌ها نور بسيار شفافي دارند و بسيار كم‌مصرف در 4 رنگ آبي، قرمز، سبز و زرد در بازار موجود هستند. مزيت اين ريسه‌ها اين است كه يكباره نمي‌سوزد. بعد از يك الي 2 سال شايد قسمتي از لامپ‌هاي داخل آن بسوزند كه آن هم به‌راحتي و با كمترين هزينه قابل تعمير است. يك عيب بزرگ هم دارند و آن اين است كه شما فقط مجاز هستيد از قسمت‌هاي تعيين شده، شيلنگ را قطع كنيد. يعني اگر سهوا از محلي غيراز محل‌هاي مشخص شده آن را قطع كنيد عملا يك متر از ريسه را از دست داده‌ايد. مثلا اگر به ريسه 6متر و نيمي نياز داريد بهتر است 7متر از اين ريسه را ببريد و آن نيم‌متر اضافه را با چسب برق بپوشانيد. اين را هم بدانيد به غيراز ابتدا و انتهاي آن، بقيه قسمت‌هاي اين شيلنگ‌ها ضد‌آب هستند.

  • محبوب قديمي

اگر هنوز دل در گرو ريسه‌هاي قديمي داريد و به حباب‌هاي رنگي‌رنگي و نوستالژيك وفاداريد بايد بدانيد تقريبا خريد اين نوع ريسه‌ها كاري نشدني و پيدا كردنشان در بازار امروز كاري بسيار سخت است. اما اگر باز هم مي‌گوييد آنكه يافت مي‌نشود آنم آرزوست، بايد خودتان دست به‌كار شويد؛ به‌عنوان مثال اگر بخواهيد يك ريسه 10متري درست كنيد حداقل به 20عدد سرپيچ و لامپ رشته‌اي يا ال‌اي‌دي نياز داريد. البته اگر بخواهيد مي‌توانيد اين ريسه‌ها را كرايه كنيد. كرايه آن بسته به قدمت و ميزان سالم بودن لامپ و حباب‌هاي روي آن و البته انصاف طرف مقابلتان چيزي بين 10تا 15هزار تومان است.
سيم دورشته‌اي بسته به كيفيت و نوع شركت توليد‌كننده متري هزار تا 2هزار تومان.
هر عدد سرپيچ 500تا 1200تومان.
هر عدد لامپ رشته‌اي25وات رنگي 1500تا 2هزار و 500تومان.
هر عدد لامپ ال‌اي‌دي 1تا 9وات رنگي 6الي 17هزار تومان.

  • ريسه نئون‌فلكسي

 برخلاف ريسه‌هاي معمولي كه نور به‌صورت نقطه‌نقطه است، نئون‌فلكسي‌ها با نور پيوسته و يكنواختي كه دارند جلوه خاصي دارند، به‌طوري كه از فاصله دور هم يكنواختي رنگ بسيار چشم‌نواز است. اين ريسه‌ها داراي ولتاژ 220تا 230ولت هستند و توان مصرفي‌شان 5وات است. اين نوع ريسه به‌صورت رول‌هاي 50متري توليد مي‌شوند اما مي‌شود در هر يك متر برشي ايجاد كرد. زاويه ديد اين ريسه‌ها 180درجه بوده و بسيار انعطاف‌پذير و ضد‌آب هستند.

ريسه‌هاي ال‌اي‌دي حبابي و بلوطي
ريسه‌هاي حبابي و بلوطي را حتما در تزئينات شهري ديده‌ايد. نكته جالب اين ريسه‌ها اين است كه درصورت سوختن يكي از لامپ‌ها با هزينه 1500تا 2هزار تومان قابل تعمير يا تعويض هستند. اين ريسه‌ها از نظر عملكرد خودشان به 3دسته تقسيم مي‌شوند.

ريسه‌هاي ال‌اي‌دي‌ تك‌رنگ
اين محصول فقط يك رنگ ثابت دارد و به ولتاژ 220ولت وصل مي‌شود و رنگ ال‌اي‌دي‌ها هميشه ثابت است و با گذشت زمان نيز تغيير نمي‌كند. اين محصول در رنگ‌هاي سفيد، زرد، سبز، آبي و قرمز ساخته مي‌شود.
* يك متر ريسه تك‌رنگ: 6تا 7هزار تومان

ريسه‌هاي ال‌اي‌دي هفت‌رنگ
اين محصول مستقيما به ولتاژ 220وصل مي‌شود و رنگ ال‌اي‌دي‌ها با نظم‌خاصي تغيير مي‌كند. اين هفت‌رنگ عبارتند از: سفيد، زرد، بنفش، ‌فيروزه‌اي، قرمز، آبي و سبز.
يك متر ريسه هفت‌رنگ: 6هزار و 500تا 8هزار تومان

ريسه‌هاي ال‌اي‌دي‌ تمام رنگي يا فول كالر
اين محصول به ولتاژ 12ولت وصل مي‌شود. براي راه‌اندازي اين محصول شما بايد كنترلر طراحي كنيد يا از كنترلر موجود در بازار استفاده كنيد. درصورت آشنايي و طراحي كنترلر شما مي‌توانيد رنگ هر شعله اين محصول را خودتان تعيين كنيد. در ضمن رنگ هر شعله ريسه مي‌تواند متفاوت باشد. اين محصول از 16ميليون رنگ پشتيباني مي‌كند.
ريسه‌هاي فول كالر به‌صورت 10متري عرضه مي‌شود و 220هزار تومان قيمت دارد.
قيمت كنترلر 60هزار تومان

  • ريسه‌هاي ال‌اي‌دي

امروزه توليد لامپ‌هاي ال‌اي‌دي تحول بزرگي را در صنعت نورپردازي و روشنايي به‌وجود آورده است به‌طوري كه مصرف لامپ‌هاي ال‌اي‌دي با مصرف بسياركم به سرعت در صنايع مختلف كاربردي و رو به افزايش است. اين ريسه‌ها از تنوع بالايي برخوردارند. و به چند دسته اصلي تقسيم مي‌شوند.

ال‌اي‌دي شيلنگي
جنس غالب بازار ريسه‌هاي ال‌اي‌دي شيلنگي هستند كه بيشترين كاربرد را هم در تزئينات شهري دارند. اين نوع ريسه در چند نوع هفت‌رنگ و تك‌رنگ در بازار موجود است. مصرف ريسه‌هاي يك متري چيزي حدود 10الي 15وات است و به‌علت وجود يك لايه پلاستيك بسيار ضخيم، در برابر آب و گردوغبار بسيار مقاوم هستند.
قيمت هر متر 3هزار تا 5هزار تومان

ال‌اي‌دي‌ خطي تخت
نوع دوم ريسه‌ها، خطي تخت هستند. برق مصرفي اين مدل 12ولت و در تراكم 15تا 60عدد لامپ در هر متر در بازار موجود است. ريسه‌هاي خطي به‌صورت يك متري توليد و عرضه مي‌شوند يعني اگر شما به ريسه 2الي 3متري نياز داشته باشيد بايد چند تكه از آن را به هم لحيم كنيد. در 5رنگ سفيد، قرمز، آبي، سبز و زرد توليد مي‌شوند. اين را هم بدانيد ال‌اي‌دي‌هاي خطي برخلاف مدل‌هاي ديگر ضد‌آب نيستند.
قيمت يك متر 65تا 75هزار تومان

ال‌اي‌دي سوزني
به اين نوع ريسه، ريسه‌هاي كريسمسي هم گفته مي‌شود؛ همان هايي درختان كريسمس را برايمان تداعي مي‌كنند. تزئين درختان كوچه از قديم مرسوم بوده و جزو قديمي‌ترين تزئينات ايام نيمه‌شعبان هستند. از آنجا كه اين ال‌اي‌دي‌ها وزن كمي دارند بهترين گزينه‌ها براي اين نوع تزئين هستند. ال‌اي‌دي‌هاي سوزني به‌صورت 10و 15متري و در رنگ‌هاي آفتابي، مهتابي، قرمز، سبز و آبي و مولتي كالر عرضه مي‌شوند.
قيمت هر متر ال‌اي‌دي سوزني 6هزار و 500تا 8هزار تومان

ال‌اي‌دي پينگ‌پنگي يا توپي
ال‌اي‌دي توپي يا كروي نوعي ديگر از ريسه‌هاي ال‌اي‌دي به‌حساب مي‌آيد كه در تزئينات و نورپردازي‌ها مي‌توان از آن بهره برد. اين ريسه داراي حبابي روي ال‌اي‌دي‌هاست و ابعاد لامپ ال‌اي‌دي را بزرگ‌تر نشان مي‌دهد. اين نوع از ريسه‌ها شبيه‌ترين ريسه‌ها به نمونه‌هاي قديمي است، از طرفي هم چون در رنگ‌هاي مختلفي عرضه مي‌شود ياد و خاطره ريسه‌هاي قديمي را برايتان زنده مي‌كند. طول هر ريسه تقريبا 10متر و در هر متر حدودا 20عدد لامپ ال‌اي‌دي وجود دارد. مصرف هر متر از آن هم چيزي حدود 10وات است. نكته جالب اينكه بعضي از لامپ‌ها به نام ائمه مزين شده و براي جشن‌هاي مذهبي بسيار مناسب است.
قيمت ريسه 10متري 38تا 40هزار تومان

کد خبر 369585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha