دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: حتما برای شما هم پیش آمده که گرسنه بوده‌اید و تمایلی هم به خرید و مصرف فست‌فودها نداشته‌اید، یا بهتر است بگوییم هوس غذای خانگی کرده‌اید.

کنسرو

 اما زماني براي پخت غذا وجود نداشته‌. اينجا 2گزينه در مقابل شماست؛ گزينه اول اين است كه به آشپزخانه‌هاي تهيه غذا سري بزنيد و گزينه ديگر هم خريد كنسرو است. شايد آشپرخانه‌هاي تهيه غذا را كمي سخت بتوانيد پيدا كنيد اما فاصله شما تا غذاي محبوبتان تنها به اندازه فاصله شما تا نخستين سوپرماركت است. البته كنسروها علاوه بر در دسترس‌بودن، مزاياي ديگري هم دارند كه قابليت نگهداري طولاني‌مدت آنها بدون نياز به يخچال و فريزر، قيمت پايين، حمل آسان در مسافرت‌هاي كوتاه و سفرهاي ورزشي، تفريحي يا كاري، نداشتن ضايعات و همچنين تضمين سلامت آنها با نظارت و كنترل‌هاي بهداشتي ازجمله آنهاست. با ما همراه باشيد تا در مورد كنسروها بيشتر بدانيد.

  • كنسرو ماهي

كنسرو ماهي يكي از پرطرفدارترين و پرمصرف‌ترين كنسروها بين مردم ايران است. كنسرو ماهي بيش از 12نوع مختلف دارد؛ چه از لحاظ نوع ماهي استفاده‌شده در تهيه كنسرو و چه از لحاظ نوع افزودني يا روغن مصرفي‌شده در آن. كنسرو ماهي از نظر نوع ماهي مصرفي به انواع تن معمولي، تن ماهي كيلكا، ماهي هوور، ماهي ساردين و ماهي دودي،‌ از نظر نوع مواد افزودني به كنسرو ماهي و لوبيا، كنسرو سبزيجات، ماهي با قارچ و ذرت و كنسرو ماهي زعفراني تقسيم‌بندي مي‌شود. اما روغن‌هايي كه براي كنسروها استفاده مي‌شود؛ روغن آفتابگردان، سويا، زيتون و روغن كانولاست. يك نوع كنسرو ماهي هم داريم كه بدون روغن و با آب و نمك پخته و بسته‌بندي شده است. اين تن را با نام تن ماهي رژيمي در سوپرماركت‌ها مي‌توانيد پيدا كنيد.
قيمت تن ماهي معمولي از 3هزار و 650تا 5هزار تومان
تن ماهي كيلكا، هوور، ساردين و دودي از 4هزار و 900تا 5هزار و 300 تومان
تن ماهي با افزودني‌هاي خاص از 5هزار و 200تا 6هزار و 500 تومان

  • كنسرو پلو و خورش

اگر سري به فروشگاه‌هاي بزرگ زده باشيد احتمالا با تنوع بالاي اين كنسروها آشنايي داريد. تقريبا شما هر نوع خورشي را كه مدنظرتان باشد، مي‌توانيد به‌صورت كنسروشده در قفسه فروشگاه‌ها پيدا كنيد.
كنسرو قرمه‌سبزي‌، خورش قيمه سيب‌زميني يا قيمه بادمجان و خورش كرفس ازجمله كنسروهايي هستند كه همه ما حداقل يك‌بار از آنها استفاده كرده‌ايم. اما حالا بيش از 14نوع خورش كنسروشده توليد‌شده كه امتحان‌كردن بعضي از آنها حتي براي يك‌بار هم شده خالي از لطف نيست. نكته جالب اينكه ‌‌در فروشگاه‌ها پلوي دم كشيده هم پيدا مي‌شود.
اكثر خورش‌هاي كنسروي بين 180تا 285گرمي هستند و پلوي دم‌كشيده بين 280تا 300گرم است. قيمت‌هاي زير حدودي است، شايد شما بتوانيد برندهاي متفرقه را با قيمت پايين‌تري خريداري كنيد.
قيمت كنسرو خورش فسنجان با مرغ، مرغ در روغن، شويد باقلا، قرمه سبزي با گوشت قرمز از 5هزار و 500تا 6هزار و 500تومان
كنسرو خورش كرفس، جوجه‌كباب، خوراك مخصوص جوجه، خوراك لوبيا با گوشت قرمز، خورش قيمه سيب‌زميني/ بادمجان، از 7هزار و 500تا 8هزار تومان
كنسرو شويدپلو با گوشت گوساله، خورش آلو‌اسفناج، بيف‌استراگانف، خورش جوجه‌غوره بادمجان از 8هزار تا 8هزار و 800تومان
‌كنسرو خوراك ماهيچه و خوراك زبان حدود 8هزار و 500تومان‌
پلوي دم‌كشيده 300گرمي 4هزار تا 4هزار و 500تومان

  • انواع حبوبات

شايد شما هم از آن دست خانم‌هاي خانه‌داري باشيد كه براي مواقع اضطراري هميشه حبوبات پخته دم دست‌تان است اما حالا كنسرو حبوبات كمي تا قسمتي كارتان را راحت‌تر كرده البته حبوباتي كه خودتان مي‌پزيد ارزش غذايي بيشتري دارند. تقريبا اكثر حبوبات را مي‌توانيد به‌صورت كنسروي در سوپرماركت‌ها پيدا كنيد؛ از نخود سبز گرفته تا نخود آبگوشتي و ذرت و قارچ و لوبيا سبز. به اين ترتيب با خريد كنسرو عدس و لوبيا قرمز و نخود، ‌آش رشته در يك قدمي شماست. البته خود آش رشته را هم مي‌توانيد به‌صورت آماده و البته كنسروي خريداري كنيد.
قيمت حبوبات كنسروشده از 2هزار و 700تا 3هزار و600 است. البته قيمت كنسرو ذرت از 4هزار و 500تومان شروع مي‌شود.
كنسرو‌ آش رشته آماده بسته به شركت توليد‌كننده از 5هزار و 500تا 6هزار و 500تومان
ميان وعده يا وعده‌ غذايي سبك: تعدادي از كنسروها هستند كه خيلي به‌عنوان يك وعده غذايي محسوب نمي‌شوند و شايد هم سيرتان نكنند؛ ‌كنسرو عدسي، خوراك لوبيا با قارچ، لوبيا چيتي با سس گوجه‌فرنگي، خوراك عدس و سيب‌زميني ازجمله همين كنسروها هستند.
قيمت اين كنسروها از 3هزار و 400تا 4هزار و 500تومان است.

  • كنسروهاي رنگ پريده و زنگ‌زده را نخريد

شايد دانستن اين نكته برايتان جالب باشد، هنگامي‌كه براي نخستين بار قوطي‌هاي فلزي به‌جاي ظروف شيشه‌اي براي بسته‌بندي مواد غذايي مورد استفاده قرار گرفتند، بسياري از مصرف‌كنندگان كنسروها به‌دليل وجود تركيبات آهن در آن، مسموم شدند. به همين جهت از لاك‌اندود‌كردن قوطي‌هاي كنسرو براي جلوگيري از تماس مستقيم جداره قوطي كنسرو با مواد غذايي استفاده شد تا مصرف‌كنندگان مسموم نشوند. به همين دليل اگر قسمتي از قوطي كنسرو رنگ‌پريده يا زنگ‌زده باشد ممكن است غذا با سطح فلزي بسته‌بندي تماس پيدا كرده و باعث فاسدشدن مواد داخل آن شود.

  • تاريخچه

تاريخچه كنسرو‌سازي‌ به سال ۱۷۹۰ برمي‌گرددكه دولت فرانسه با كشورهاي اروپايي در حال جنگ بود. مشكل طولاني‌بودن مسافت باعث شده بود تهيه غذاي سالم كه بتواند زمان طولاني تا رسيدن به منطقه جنگي سالم بماند، با مشكل روبه‌رو شود. ناپلئون براي حل اين مشكل جايزه‌اي به مبلغ ۱۲۰۰۰ فرانك براي كسي كه بتواند اين مشكل را حل كند، تعيين كرد. اين جايزه تشويقي بود تا محققان مختلف به حل اين مشكل روي آورند. اما اكثر اين فعاليت‌ها نتيجه رضايت‌بخشي در برنداشت. تا اينكه در سال ۱۷۹۸ قنادي فرانسوي به نام نيكولاس آپرت كه امروز به نام پدر كنسرو‌سازي‌ معروف است با ابداع روش مناسبي مشكل را حل كرد و موفق به دريافت جايزه شد. وي دريافت كه اگر مواد غذايي را در داخل قوطي سربسته حرارت بدهند و پس از آن هوا به داخل ظرف نفوذ نكند زمان ماندگاري غذا به نحو چشمگيري افزايش مي‌يابد.

  • انواع بسته‌بندي

كنسروها به لحاظ بسته‌بندي به چند دسته تقسيم مي‌شوند. در گذشته از ظروف شيشه‌اي براي كنسروكردن مواد غذايي استفاده مي‌شد اما حالا بسياري از آنها مانند ماهي تن بسته‌بندي فلزي دارند و محصولات ديگري مثل همين خورش‌ها و پلو‌ها، بعد از گذراندن حرارت 120درجه سانتي‌گراد و ازبين رفتن ميكروب‌هاي مضر و بيماري‌زاي داخل‌شان در ظروف آلومينيومي كه به آن آلومينيوم استرال مي‌گويند، بسته‌بندي مي‌شوند.

کد خبر 368557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha