دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: تقریبا همه ما در کودکی خمیربازی داشته‌ایم و اشکال و اشیای زیادی با آنها درست کرده‌ایم.

مهدی دهقانی

براي بيشتر ما، خميرها در كودكي و در حد همان بازي باقي ماندند اما خميربازي‌هاي مهدي دهقاني پابه‌پاي او قد كشيدند و وارد دنياي بزرگ‌ترها شدند. آقاي دهقاني 25سال دارد و فارغ‌التحصيل رشته‌ رياضي از دانشگاه صنعتي شريف است. در ابتدا كارش را با خواهرش- نرگس- آغاز كرد و حالا حدود 3سال است كه به‌صورت انفرادي كار را پيش مي‌برد. او به خميرها به ديد هنر و البته كسب‌و كار نگاه مي‌كند و دنياي او آنقدر پر از ساخته‌هاي فانتزي‌اش شده كه نمي‌تواند به‌كار ديگري جز اين كار فكر كند و روزي نيست كه بدون خميرهايش به شب برساند. او از داستان كارآفريني‌اش برايمان مي‌گويد.

  • كارتان را با چقدر سرمايه شروع كرديد؟

كارمان را با سرمايه بسيار كمي شروع كرديم. حدود 100هزارتومان براي خريد مواداوليه هزينه كرديم. آينده خوبي براي كارمان پيش‌بيني مي‌كرديم چرا كه ما نخستين كساني بوديم كه توانستيم در ايران از خميرهاي پليمري براي تزئين قاشق و چنگال و كارد استفاده كنيم. مي‌گويم «كارمان» چرا كه ايده استفاده از خمير پليمري براي تزئينات را خواهرم نرگس در فضاي مجازي در يك پيج خارجي ديده بود. اين به اين معني نيست كه ايده كارمان كپي باشد، ما فقط ايده استفاده از اين خميرها را برداشتيم، طرح و رنگ و نوع استفاده از آنها، ايده ما و كاملا منحصر به‌خودمان است. نخستين خميرها و تزئينات را نرگس روي وسايل آشپزخانه اجرا كرد. من هم كم‌كم كار را در كنار خواهرم ياد گرفتم و چون او مشغله كاري فراواني داشت، انجام اين كار را بعد از آموزش به من سپرد.

  • اولين مشتري‌ها را از كجا پيدا كرديد؟

اولين محصول كه توليد و عكسش در فضاي مجازي منتشر شد، بازخورد بسيار زيادي داشت كه دور از انتظارمان بود. به همين دليل، تصميم گرفتيم كارهاي بيشتري توليد كنيم و سفارش گرفتن از مشتري‌ها را آغاز كرديم. نخستين محصولي كه فروختيم يك دست چنگال بود كه حدودا 120هزار تومان فروختيم. با پول فروش نخستين محصول، مواد و وسايل مورد نياز براي ساخت محصولات بعدي را خريداري كردم. حالا بعد از گذشت 3سال از شروع كارم، آنقدر استقبال از اين كار بالاست كه به‌صورت تمام وقت به انجام آن مشغولم.

  • در اين كار رقيب هم داريد؟

بله؛ خوشبختانه يا متأسفانه عده‌اي هستند كه به محض به‌وجود آمدن يك ايده و محصول نو، سريعا به فكر كپي‌كاري مي‌افتند. توليدات ما هم از اين قاعده مستثنا نيست. اما من به‌خودم و كارم ايمان دارم و مطمئنم رقيبانم راهي طولاني در پيش دارند تا بتوانند كيفيت محصولاتشان را به اندازه محصولات من بالا ببرند. نه اينكه دست‌كم‌شان بگيرم، نه! اما من از بهترين و با كيفيت‌ترين خميرها استفاده مي‌كنم و همين كار باعث مي‌شود توليداتم نشكن، سبك و قابل شست‌وشو باشند اما محصولات مشابه را كه ديده‌ام به‌دليل استفاده از خمير چيني و البته ارزان و بي‌كيفيت، بعد از پخت، ترك خورده‌ يا بر اثر يك ضربه كوچك مي‌شكنند.

  • قبل‌تر به چكاري مشغول بوديد؟

من كارهاي بسيار زيادي را تجربه كرده‌ام. نخستين شغلي كه داشتم كابينت‌سازي و ساخت سازه و تزئينات چوبي بود. بعدتر به برقكاري ساختمان و لوسترسازي مشغول شدم. اما كار با خمير را از خواهرم آموزش ديدم و بدون شك دانستن و داشتن دانش رياضي كه رشته تحصيلي‌ا‌م است هيچ تأثيري در يادگيري اين مهارت نداشت. كار با خمير از آن كارهايي است كه حتما بايد آموزش ديد و يادگرفتنش نيازمند صبر و حوصله و البته ذوق و سليقه است. از آنجايي كه ابزارهاي كار بسيار متنوع هستند، كاري نيست كه بشود يك روزه ياد گرفت، تمرين و ممارست فراوان نياز دارد. مواد اوليه هم در لوازم‌التحريري‌ها پيدا مي‌شود. من ابتدا كار را در خانه و كار پخت محصولات را در فر خانه‌مان انجام مي‌دادم، اما حالا با بالا رفتن تعداد سفارش‌ها، كارگاهي تاسيس كرده‌ام و 2نفر هم در اين راه هميار و همكار دارم. روحيه تيمي بالايي هم داريم. هر‌كدام‌مان سعي مي‌كنيم كه كار را به بهترين و ظريف‌ترين شكل ممكن توليد كنيم چرا كه مي‌دانيم هرچقدر كيفيت و ظرافت كار بالاتر باشد، طبيعتا تعداد مشتري‌ها هم به همان ميزان بالا مي‌رود و اين يعني درآمد بيشتر. روزانه 4 الي 6ساعت را پاي ميز كار مي‌گذرانيم و به دليل استقبال مردم و تعداد سفارش‌ها، خدا را شكر درآمد خوبي هم از اين راه كسب مي‌كنيم.

  • به‌نظرتان تبليغات چقدر در پيشرفت كارتان مؤثر بوده است؟

تبليغات يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه شما مي‌توانيد براي فروش محصولات‌تان انجام دهيد. من هم تبليغ محصولاتم را به صفحه‌هاي مجازي پرطرفدار سپرده‌ام و ميزان سفارش‌ها از همين طريق به اندازه‌اي هست كه امتحان كردن راه‌هاي تبليغاتي ديگر لازم نباشد. البته بسياري از محصولات توليد شده با برچسب يا بسته‌بندي خاصي به بازار عرضه مي‌شوند؛ در بازاري كه محصولات تقلبي زياد است اين نوع تبليغ بهترين كار براي شناسايي محصولات اصل است. اما در مورد توليدات ما؛ چون نمونه‌هاي بسيار كمي در ايران دارد و همين نمونه‌هاي بسيار كم كيفيت و زيبايي محصولات ما را ندارند، توليداتمان را بدون برچسب يا بسته‌بندي خاصي روانه بازار مي‌كنيم. به‌نظرم كيفيت بالا خودش بهترين تبليغ است.

  • اگر مي‌خواهيد كاري را آغاز كنيد

به داشته‌هايتان توجه كنيد، نه به نداشته‌هايتان. شايد فكر كنيد براي شروع هر كاري ابتدا بايد كارگاهي داشته باشيد. اما براي شروع اين كار نياز به فضاي بزرگي نداريد. فضاي مورد نياز شما يك اتاق كوچك، يك ميز، يك صندلي و مقدار بسيار زيادي سليقه است. نكته دوم براي شروع هر كاري، داشتن پشتكار است. مطمئن باشيد اگر در هر كاري ممارست به خرج دهيد و پشتكار داشته باشيد موفقيت‌تان تضميني است.

  • پيش به سوي كلاس‌هاي آموزشي

چند وقتي بود كه تصميم به برگزاري كلاس‌هاي آموزشي داشتم. امسال و تا‌ ماه آينده قرار است اين تصميم را عملي كنم. هدف من از برگزاري كلاس، معرفي اين هنر به هموطنان و به اشتراك گذاشتن اين مهارت با آنان است. قرار است در كلاس، تمام ابزار، وسايل و مواد مورد نياز با قيمت مناسب در اختيار هنرجوها قرار بگيرد.

  • من يك كارآفرينم

به واسطه اين كسب و كار، براي 2‌نفر به‌صورت مستقيم شغل ايجاد شده است. كارآفريني تجربه بسيار لذت‌بخشي است، اما بخش لذت‌بخش‌تر ماجرا اين است كه اكثر مشتري‌ها از ما و محصولات خميري‌مان راضي هستند.

کد خبر 369282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha