یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

با خوردن مهر تأیید شورای پروانه تولید پای فیلمنامه «به وقت شام»، نخستین فیلم سینمایی در ایران با موضوع شکل‌گیری گروه‌های تکفیری و گسترش پدیده تروریسم داعشی به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در آینده نزدیک کلید می‌خورد.

سینما

به گزارش همشهري، 20سال از دوراني كه خالق «مهاجر» و «ديده‌بان» با بحث‌انگيزترين و احتمالا موفق‌ترين فيلم كارنامه خود به جشنواره فجر آمد، مي‌گذرد و شرايط اين روزها تا حدودي به سال 76 و دوران رونمايي از آژانس شيشه‌اي شبيه است؛ سالي كه نمايش فيلم در جشنواره شانزدهم موجي عجيب راه انداخت و حاتمي‌كيا براي نخستين‌بار از متن جنگ و دوران دفاع‌مقدس وارد پيامدهاي 8سال جنگ با ارتش حزب بعث عراق شد.

هر چند حاتمي‌كيا حالا ديگر آن جوان 36ساله آژانس شيشه‌اي نيست و در كارنامه‌اش انواع و اقسام فيلم‌ها ديده مي‌شود اما هنوز هم هر فيلم او خوني تازه به رگ‌هاي جشنواره مي‌دمد. فيلمساز 56ساله پس از مرور نخستين روزهاي جنگ در «چ» و روايت مظلوميت محافظان شخصيت نظام و دانشمندان هسته‌اي در «باديگارد»، اين بار سراغ موضوعي مي‌رود كه در چند سال اخير فضاي سياسي دنيا را تحت‌تأثير قرار داده است؛ داعش!

به وقت شام كه پيش از اين «پرواز به وقت شام» نام داشت، نخستين تجربه همكاري حاتمي‌كيا با محمد خزاعي در مقام تهيه‌كننده است؛ چهره‌اي نام‌آشنا كه دبيري جشنواره‌هاي فيلم فجر و مقاومت را در كارنامه دارد و مجري يكي از برنامه‌هاي سينمايي تلويزيون است. پيش‌توليد اين پروژه پرهزينه و بزرگ از مدتي پيش با سرمايه‌گذاري و حمايت مالي سازمان فرهنگي رسانه‌اي اوج آغاز شده و انتظار مي‌رود در كمتر از يك‌ماه آينده كليد بخورد.

پيش از اين اعلام شده بود مريلا زارعي پشت دوربين با حاتمي‌كيا همكاري خواهد كرد اما به‌نظر مي‌رسد بازيگر تحسين‌شده در تدارك توليد فيلم اول خود در مقام كارگردان است و نقشي در به وقت شام ندارد. از شواهد و قرائن چنين برمي‌آيد كه هادي حجازي‌فر پس از درخشش در «ايستاده در غبار» و «ماجراي نيمروز»، يكي از گزينه‌هاي اصلي براي بازي در نوزدهمين فيلم حاتمي‌كياست و به وقت شام سومين همكاري مشترك بابك حميديان با او خواهد بود.

گروه توليد كه پيش از اين براي بازبيني لوكيشن‌ها به سوريه سفر كرده بود، دكورهاي مربوط به فرودگاه دمشق و ديگر مناطق خارجي را در تهران و اصفهان ساخته و قرار است بخش‌هايي از به وقت شام در خود سوريه مقابل دوربين برود. داستان درباره پرواز يك هواپيماي ايراني حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم جنگ‌زده سوريه است كه براي نشستن در فرودگاه دمشق به مشكل مي‌خورد. حاتمي‌كيا پيش‌تر در «ارتفاع پست» يك تريلر تأثيرگذار در داخل هواپيما خلق كرده بود.

اگر همه‌‌چيز طبق برنامه پيش برود، به وقت شام به‌احتمال فراوان زمستان امسال در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر رونمايي مي‌شود. حاتمي‌كيا پيش از اين هم علاقه خود را به حضور در جشنواره نشان داده و مديران سينما هم فرصت نمايش فيلم او را در مهم‌ترين رويداد سينمايي ايران از دست نمي‌دهند. از همين امروز مي‌توان به وقت شام را يكي از آثار بحث‌بر‌انگيز جشنواره امسال دانست؛ فيلمي كه سينمادوستان براي ديدن آن لحظه‌شماري مي‌كنند.

  • بازگشت قديمي‌هاي سينما

از ديگر فيلمنامه‌هاي تأييدشده شوراي صدور پروانه توليد مي‌توان به «مشت در وقت اضافه» مهدي فخيم‌زاده در گونه حادثه‌اي و «بابامو بگير» حسن كاربخش در گونه كمدي اشاره كرد. فخيم‌زاده كه آخرين بار با بازي در نقش اصلي «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» در عرصه سينما حضور داشت، پس از حدود 14سال دوباره روي صندلي كارگرداني مي‌نشيند و يك فيلم در گونه محبوب خود مي‌سازد. كاربخش هم كه پيش‌تر در گونه حادثه‌اي فيلم مي‌ساخت، پس از 20سال با بابامو بگير به سينما بازمي‌گردد.

کد خبر 369238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha