دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر پروژه مستندنگاری و تهیه آرشیو دیجیتال از عکس، اسناد و آثار مکتوب عباس کیارستمی از جزییات این پروژه سخن گفت.

سینما

به گزارش مهر؛ امیرحسین ثنایی درباره پروژه مستندنگاری و تهیه آرشیو دیجیتال از یادداشت‌ها، عکس‌ها و نوشته‌های عباس کیارستمی عنوان کرد: بهمن کیارستمی فرزند عباس کیارستمی در یک سال گذشته علاوه بر اینکه پیگیر پرونده پزشکی پدرش بود در حال گردآوری یادداشت‌ها و نوشته‌های ایشان نیز بود که به نام پروژه مستندنگاری و تهیه آرشیو دیجیتال از عکس، اسناد و آثار مکتوب آقای عباس کیارستمی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: مستندنگاری و تهیه آرشیو دیجیتال از آثار آقای کیارستمی بر عهده «رای بُن مستند» گذاشته شده که مجری طرح این پروژه است و من مدیریت پروژه را بر عهده دارم تا این آرشیو دیجیتال را تهیه کنیم. بهمن کیارستمی گردآوری این آثار را سال گذشته به پایان رساند و ما در حال تهیه آرشیو دیجیتال به شکل علمی و استاندارد هستیم و اکنون با حجم زیادی از نوشته‌ها مواجهیم که شامل نامه‌های مختلف، فیلمنامه‌ها، طرح‌ها، یادداشت‌ها و شعرهای عباس کیارستمی می‌شود.

ثنایی توضیح داد: ما پروژه را فازبندی کرده ایم و تخمین ما برای به پایان رساندن فاز اول این پروژه ۹ ماه تا یکسال است تا مستندنگاری‌ها به سرانجام برسد.

مدیر پروژه تهیه آرشیو دیجیتال آثار کیارستمی درباره انتشار این آثار بیان کرد: مالکیت مادی و معنوی آثار برای انتشار در اختیار خانواده آقای کیارستمی است و من در این باره نمی‌توانم نظری داشته باشم ولی اگر برخی از این آثار منتشر شوند به نظرم ما با وجهه دیگری از چهره آقای کیارستمی در یادداشت‌های سینمایی وی و... رو به رو می‌شویم که شاید تاکنون این وجهه چندان عیان نشده است.

این پژوهشگر و مستندساز اضافه کرد: البته ما فعلا در مرحله تهیه آرشیو دیجیتال و فهرست‌نویسی اولیه این آثار هستیم و مرحله دوم تحقیق و خوانش این محتواهاست و آن زمان می‌توانیم بیشتر درباره جزییات آثار صحبت کنیم.

ثنایی در پایان درباره آنچه که در این آرشیو دیجیتال عرضه می‌شود، اظهار کرد: در  فاز اول برای ما حفظ، نگهداری و تهیه آرشیو دیجیتالی این آثار که به صورت پراکنده هستند بسیار مهم است. همزمان با تهیه تصویر دیجیتالی آثار، فهرست‌نویسی اولیه و شناسنامه آثار هم تهیه می‌شوند سپس متن آثار به صورت تایپ شده می آید و شناسنامه هر اثر کامل می‌شود.

کد خبر 368615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha