یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - موسی علوی: نیمه‌شعبان در راه است؛ روزی که برای ما شیعیان عزیز است و برای همه مظلومان عالم، محترم؛ روزی که در آن، جشن‌های زیادی برگزار می‌شود تا همه، به ‌خودشان و به دیگران ثابت کنند که منتظرند و در انتظار چه‌کسی هستند تا یادمان نرود که باید چه کنیم و چه رفتاری داشته باشیم تا منتظری واقعی قلمداد شویم.

جشن میلاد امام زمان

 همه هم در اين جشن‌ها شركت مي‌كنند؛ مردم و سازمان‌ها و نهادها. اما مهم‌ترين ويژگي جشن‌هاي نيمه‌شعبان مردمي بودن آن است؛ يعني مردم به‌طور خودجوش دور هم جمع مي‌شوند و بساط جشن‌ها را تدارك مي‌بينند. اگر هنوز براي نيمه شعبان امسال كاري نكرده‌ايد و محله‌تان ممكن است در اين ميلاد مبارك سوت‌و‌كور باشد، حتما نگاهي به اين راهنماي ما بيندازيد و زودتر آستين‌ها را بالا بزنيد.

  • روي كمك اهالي حساب كنيد

يكي از ويژگي‌هاي مهم جشن‌هاي نيمه شعبان، مردمي بودن و خودجوش بودن آن است؛ يعني شما مي‌توانيد با خيال راحت روي مشاركت اهالي محله‌تان حساب كنيد. از قديم هم گفته‌اند «يك دست صدا ندارد»، اين را در كنار يك ضرب‌المثل قديمي «هر سري يك عقلي دارد» اگر قرار دهيم، به نتيجه جالبي مي‌رسيم. اينكه براي كسب نتيجه بهتر در هر كاري لازم است تا از كمك ديگران بهره‌مند شويم؛ زيرا ممكن است نظري به ذهن فردي برسد كه ديگران به آن توجه نكرده باشند. البته لازم است اين گروه با مديريت صحيح ساماندهي شود. استفاده از مشاركت حداكثري مردم محله در برپايي جشن نيمه‌شعبان جدا از اين مورد، به ما مي‌آموزد كه چطور نظرات مخالف را بشنويم. درحقيقت بدين‌ترتيب در كنار آذين‌بندي زيبا‌تر محله‌مان و سرعت بيشتر انجام كار، درس زندگي اجتماعي را هم مي‌آموزيم.

  • مسجد را محور برنامه‌ها قرار دهيد

بهترين پيشنهاد اين است كه سراغ مساجد محله برويد و آنجا را به‌عنوان پايگاه اصلي جشن‌هاي نيمه‌شعبان درنظر بگيريد. در اين صورت هم يك ستاد مركزي در يك محل عمومي تشكيل داده‌ايد و هم باعث رونق مسجد محل‌تان شده‌ايد. حتما با امام جماعت مسجد مشورت كنيد. از او بخواهيد بين نمازهاي جماعت، موضوع را با اهالي درميان بگذارد. بسيج مسجد و اعضاي فعال آن هم مي‌توانند در اين زمينه به كمك شما بيايند. اصلا محل برپايي جشن اصلي مي‌تواند همين مسجد باشد. به‌جاي اينكه اين جشن را در داخل خانه‌ها يا در محيط بيرون برگزار كنيد، مردم را به مساجد دعوت كنيد. درضمن در مساجد معمولا امكاناتي براي تزئين و چراغاني خيابان‌ها وجود دارد كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد.

  • تخصص‌ها را شناسايي كنيد

در هر محله، حتما مي‌توان افرادي با تخصص‌هاي مختلف پيدا كرد؛ مثلا اگر قصد ريسه‌كشي در خيابان‌ يا كوچه را داريد، بايد چند نفر برقكار نيمه‌حرفه‌اي همراهي‌تان كنند. حتما چند نفر آدم فني را مي‌توان ميان اهالي محله پيدا كرد كه دوست دارند براي امام زمانشان كار كنند. شناسايي اين افراد با انتشار يك فراخوان ساده از مسجد يا مغازه‌هاي محله امكان‌پذير است. اصلا همين‌كه شما اعلام كنيد قصد برپايي جشن نيمه‌شعبان را داريد، خيلي‌ها براي كمك از راه مي‌رسند، فقط بايد آنها را براساس تخصصي كه دارند ساماندهي كنيد. شما چند نفر براي خريد كردن، چندنفر براي انجام كارهاي فني، چندنفر براي پشتيباني و تداركات و چند نفر براي زمان برگزاري جشن نياز داريد. اين گروه‌ها مي‌توانند افراد مشترك هم داشته باشند. فقط سعي كنيد طوري برنامه‌ريزي كنيد كه عصر به بعد، از افراد كمك بخواهيد كه مردم به كارهاي روزانه‌شان هم برسند.

  • موضوع مالي را درنظر بگيريد

چنين جشني نياز به بودجه هم دارد. در ساده‌ترين شكل ممكن بايد شيريني و شربت داشته باشيد. درضمن براي تزيين كوچه و خيابان هم هزينه‌هايي داريد. نترسيد! مردم مشتاق كمك كردن براي برپايي اين جشن‌ها هستند. كافي است از روش‌هاي مختلف اعلام كنيد؛ مثلا اين اعلام مي‌تواند توسط امام جماعت مسجد صورت گيرد يا اينكه مي‌توانيد يك گروه تلگرامي از اعضاي محل بسازيد و از اعضا بخواهيد كه هر كسي را در محل مي‌شناسند به اين گروه اضافه كنند. بعد هم مي‌توانيد بسياري از فراخوان‌ها و اطلاع‌رساني‌ها را در داخل اين گروه انجام دهيد. روش قديمي هم مراجعه حضوري به در خانه اهالي محل و جمع‌آوري كمك‌هاي نقدي يا غيرنقدي براي اين جشن است كه هنوز هم جواب مي‌دهد.

  • مراقب باشيد اسراف نكنيد

قطعا شما حواستان هست كه داريد يك جشن مذهبي برپا مي‌كنيد. اسراف كردن در هيچ كاري درست نيست، چه رسد به جشن‌هاي مذهبي كه مردم، اسراف كردن شما را به پاي دين خواهند نوشت. پس، ازجمله ضرورت‌هايي كه براي تزئينات نيمه‌شعبان بايد مورد توجه قرار دهيد رعايت الگوي مصرف است. در چراغاني كردن كوچه و محله، با محله‌هاي ديگر چشم و هم چشمي نكنيد. همين كه حال و هواي محله‌تان را تغيير دهيد كفايت مي‌كند. مي‌توانيد به جاي چراغاني زياد، از هر يك از اهالي بخواهيد كه يك گلدان وسط كوچه يا كنار در خانه‌شان بگذارد. اگر اين كار انجام شود منتظر ديدن يك منظره بسيار زيبا در محله‌تان باشيد. اگر هم مي‌خواهيد ريسه‌ بكشيد، سراغ لامپ‌هاي رنگي ال‌اي‌دي برويد. كمي هزينه بيشتر مي‌شود اما مي‌توانيد آنها را براي سال‌هاي بعد هم استفاده كنيد.

  • حواستان به محيط‌زيست هم باشد

ديده‌ايد بعضي‌ها درختان را پر از چراغ مي‌كنند؟ اين كار شايد زيبا باشد اما به همان اندازه هم مي‌تواند باعث آسيب ديدن آن درخت شود. يكي از فاكتورهايي كه حتما بايد در تزئينات نيمه‌شعبان مورد توجه قراردهيد احترام به محيط‌زيست است. به درختان محله آسيب نزنيد، سعي كنيد زباله كمتر توليد كنيد، زباله‌هاي خشك را كه در اين مراسم‌ها بسيار زياد هم هستند، از زباله‌هاي‌تر تفكيك كنيد. شايد به‌نظرتان اين كارها خيلي ضروري نباشد اما رعايت همين نكات كوچك اگر توسط همه باشد اثرات بزرگي خواهد داشت. از لوازم آذين‌بندي غيراستاندارد استفاده نكنيد؛ مانند تزئيناتي كه خيرگي نور و مزاحمت‌هاي بصري براي مردم محله ايجاد مي‌كنند.

  • ترافيك درست نكنيد

نبايد جشني كه براي ظهور رهبر منتظران جهان برگزار مي‌شود، باعث مزاحمت براي ديگر مردم به هنگام تردد از محله و خيابان‌ها شود. به‌عبارت ديگر بايد محدوديت‌هاي ترافيكي رعايت شده و سهولت تردد وسايل نقليه و افراد پياده درنظر گرفته شود؛ مثلا ايستگاه صلواتي را طوري برپا نكنيد كه يك بخش خيابان گرفته شود. در‌ ‌نهايت هم سهولت در نصب، راه‌اندازي و جمع‌آوري تجهيزات را درنظر داشته باشيد.

کد خبر 369173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha