جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

مردم فرانسه که ۲ هفته پیش در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری به ۲ حزب بزرگ این کشور «نه» گفتند، فردا در دور دوم باید از میان امانوئل ماکرون، نامزد جوان طیف میانه‌رو و مارین لوپن، کهنه‌‌کار سیاست از جناح راست افراطی یکی را انتخاب کنند.

انتخابات فرانسه

3 روز پيش، اين دو در يك مناظره پرالتهاب رو در روي هم قرار گرفتند تا بي‌سابقه‌ترين مناظره 2نامزد انتخاباتي در تاريخ فرانسه رقم بخورد. مردم فرانسه براي نخستين بار به‌صورت زنده شاهد دو ساعت و نيم توهين ماكرون و لوپن به يكديگر بودند. اكنون كمتر از 24ساعت مانده به رأي‌گيري، فضاي جامعه فرانسه همچنان تحت‌تأثير اين مناظره است.

امانوئل ماكرون رقيب خودش را نادان، فاسد، دروغگو و داراي اعتقادات ملي‌گرايانه خطرناك خواند كه فرانسه را به «ورطه بدبختي و جنگ داخلي» خواهد كشاند. مارين لوپن هم در مقابل ماكرون را كه زماني از مديران بانكي و در دوره كوتاهي هم وزير اقتصاد در كابينه فرانسوا اولاند بوده، فاسد و مستبد خواند كه با «اسلام‌گرايان» زدوبند كرده و در برابر تروريسم چيزي براي گفتن ندارد. او ماكرون را متهم كرد كه حاضر است در قبال تقويت جهاني‌سازي، فرانسه را «ذبح» كند. در طول مناظره، ماكرون بارها گفته‌هاي لوپن را «چرند» خواند و لوپن هم هر بار كه به رقيبش حمله كرد او را «بچه» لقب داد.

شوك و حيرت از تيترهاي روزنامه‌هاي فرانسوي فرداي مناظره مشهود بود. رسانه‌هاي اين كشور طبق نظرسنجي‌هاي مختلف، ماكرون را پيروز «مناظره كثيف» انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كردند اما از نارضايتي مردم نسبت به رويكرد هردو نامزد در مناظره هم خبر دادند. گفته مي‌شود اين مناظره بيش از 16ميليون بيننده داشته است. روزنامه‌ها ضمن انتقاد از حالت تهاجمي لوپن در تمام 160دقيقه مناظره، اين رويارويي را «بي‌فايده» و «بي‌ارزش» خواندند.

ماكرون و لوپن در طول مناظره خود ترجيح دادند به جاي ارائه برنامه در حوزه‌هاي مختلف، به ديدگاه‌هاي طرف مقابل بتازند. اشتغال، اقتصاد، تروريسم، مهاجران، اسلام، امنيت و ادامه حضور فرانسه در اتحاديه اروپا مهم‌ترين محورهاي بحث‌هاي انتخاباتي طي 8‌ماه گذشته بوده است. 15سال پيش، شايد اگر ژاك شيراك قبول مي‌كرد كه در مناظره تلويزيوني مقابل ژان ماري لوپن، پدر مارين لوپن، بنشيند مردم فرانسه خيلي زودتر از اينها شاهد دعوا و توهين نامزدها روي آنتن زنده تلويزيوني بودند. شيراك از ترس «نفرت‌پراكني» در جامعه، حضور در مناظره را نپذيرفت.

  • روز سرنوشت

فردا نه‌تنها براي فرانسه بلكه براي اروپا روز سرنوشت‌سازي است. پس از جنگ جهاني دوم، هيچ‌گاه دست راستي‌هاي افراطي تا به اين حد به قدرت نزديك نبوده‌اند. پيش از فرانسه، اسفند سال قبل هلند ميدان رويارويي راست‌هاي افراطي با نظام حاكم بود كه با شكست سخت راست‌گرايان همراه شد اما اكنون در فرانسه وضعيت به‌گونه ديگري است.

طبق نظرسنجي‌‌ها، امانوئل ماكرون 39ساله اكنون 20درصد بيشتر از مارين لوپن 48ساله رأي دارد اما همانند دور اول، جمعيت بزرگي از رأي‌دهندگان هنوز تصميم نهايي خود را نگرفته‌اند؛ گروهي كه در ادبيات سياسي، آراي آنها را «خاكستري» مي‌نامند. در دور اول حدود 30درصد از رأي‌دهندگان تا روز قبل از انتخابات نمي‌دانستند به چه‌كسي مي‌خواهند رأي دهند. اكنون در دور دوم، اين تعداد به چيزي حدود 20درصد رسيده است.

اما همين 20درصد درصورتي كه رأي خود را به نفع لوپن به صندوق‌ها بيندازند، مي‌توانند سرنوشت انتخابات را تغيير دهند. اگرچه ماكرون پس از ائتلاف همه احزاب سياسي فرانسه عليه راست‌هاي افراطي شانس اصلي پيروزي در انتخابات است اما آراي خاكستري در انتخابات همچنان مي‌توانند تعيين‌كننده باشند.

کد خبر 368996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha