یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

آذر اسدی کرم: امسال نیز مثل سال های گذشته ،صفحه تقویم تاریخ در روز 24 آبان ماه عبارت :«روز کتاب وکتابخوانی» را نشان می‌دهد

قرار است  9 روز همراه  کتاب باشیم  .  امسال نیز  هفته کتاب  با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادها و سازمان‌هایی که با توجه به‌عنوان هر روز با وزارت ارشاد همراه می‌شوند برگزار می‌شود. هر سال در ابتدای شروع هفته کتاب بعضی اهالی فرهنگ از خودشان می‌پرسند که آیا واقعا برگزاری این هفته برای رواج کتابخوانی مفید است یا نه، اما آیا می‌توان منکر تأثیر هر حرکتی، هرچند کوچک و ناقص، شد؟

از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در هفته کتاب می‌افتد دیدار مدیران و رئیس‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف با هم است.دیدارهایی که در طول سال کمتر بهانه‌ای برای آن وجود دارد. دیدارهایی که معمولا با امضای توافق نامه ها یا قول‌هایی برای همکاری به پایان می‌رسد. یکی از دیدارهای مهم هفته کتاب امسال بازدید شهردار تهران از کتـابخـانه ملـی بود.
همزمان با آغاز پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران از کتابخانه ملی دیدار کرد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران و گروه همراه به مناسبت آغاز هفته کتاب و گفت‌وگو با علی‌اکبر اشعری رئیس کتابخانه ملی و مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی از کتابخانه ملی دیدار کردند. در این دیدار درباره برنامه‌های همکاری شهرداری تهران با کتابخانه ملی صحبت شد.

صداو سیما در عمل غایب است
یکی از سازمان‌هایی که همیشه در برگزاری هفته کتاب وارد ماجرا می‌شود و می‌خواهد حرکت مثبتی انجام دهد، صدا و سیماست. صدا و سیما سال گذشته در هفته کتاب وعده داد که کتاب را با تعرفه‌ای بسیار پایین‌تر از دیگر محصولات تبلیغ می‌کند، اما در عمل این قول عملی نشد و باز کتاب از این رسانه تبلیغ نمی‌شود. ناشران و بنگاه‌های فرهنگی هم نمی‌توانند مثل یک کارخانه تولید ماکارونی، حتی مثل یک تهیه‌کننده سینما برای تبلیغ هزینه کنند. امسال قضیه برعکس شده است .وزارت ارشاد می‌خواهد از تبلیغ کتاب حمایت کند، البته کتاب‌های فاخر. وزارت ارشاد آمادگی هرگونه حمایتی را برای تولید انبوه آثار برگزیده و تبلیغ این آثار در صدا و سیما دارد.دکتر محسن پرویز در مراسم اهدای جایزه تشویقی بیست و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: معاونت فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت خود را از تولید انبوه آثار فاخر و ارزشمند و تبلیغ آنها در صدا و سیما به‌منظور معرفی آثار برگزیده به جامعه اعلام می‌کند.

نشست‌های تخصصی
هفته کتاب بهانه‌ای است تا بعضی نویسندگان، ناشران و درکل کسانی که به هر صورتی در حوزه فرهنگ دخیل هستند همدیگر را ببینند. این دیدارها گاهی نتیجه بخش است، گاهی نه! یکی  از این دیدارها در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی است. هر چه قدر هم به برگزاری هفته کتاب بدبین باشیم و فکر کنیم در نهایت این هفته چه نتیجه‌ای خواهد داد، نمی‌توانیم منکر تأثیر برگزاری یک نشست تخصصی شویم. معمولا در این نشست‌ها استادانی کنار هم می‌نشینند که اگر مخاطب آن جلسه و مشتاق به شنیدن در باره موضوعی خاص باشید حتما برایتان مفید خواهد بود.

یکی از نشست‌های جالبی که توجه اهل کتاب را به خودش جلب کرده است، همایش پدیدآورندگان زرتشتی، کلیمی، آشوری و ارمنی در عرصه فرهنگ نوشتاری ایران معاصراست که 30آبان ماه، در پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.باتوجه به نامگذاری سال 86 به‌عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری، برای نخستین بار همایش با عنوان جایگاه پدیدآورندگان زرتشتی، کلیمی، آشوری و ارمنی در عرصه فرهنگ نوشتاری ایران معاصر با حضور شعرا، نویسندگان، مترجمان و ناشران غیرمسلمان اعم از ارامنه، آشوری‌ها، کلیمیان و زرتشتیان و چند تن از اصحاب فرهنگ و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 2روز دیگر در ساختمان فجر وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.در این همایش صاحب‌نظران اصحاب ادیان ضمن ارائه سخنرانی، فرصت‌ها و چشم‌اندازهای پیش‌رو را تبیین و نسبت به بررسی و رفع چالش‌ها، نظرات خود را اعلام خواهند کرد.

کتاب هدیه بگیرید
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دوره‌های گذشته هفته کتاب برگزار شد و امسال نیز برگزار می‌شود، امانت دادن کتاب است. هر سال یک سازمان یا نهاد  فعالیت بیشتری در این زمینه می‌کند و خبرش در صدر خبرها قرار می‌گیرد. این امانت دادن برای کتابخانه‌های بزرگ شاید گاهی شبیه نمایش به‌نظر برسد که سالی یک بار توسط سازمانهای کلان فرهنگی انجام می‌شود، اما همیشه می‌توان آن را شروعی برای تکرار این حرکت در طول سال دانست.امسال قرار است کتابخانه ملی بخش امانت کتاب خود را فعال کند و این سامانه را در شرایطی فعال نگه دارد.

علی‌اکبر اشعری رئیس کتابخانه ملی با تشریح برنامه‌های کتابخانه ملی در این هفته همچنین درباره برنامه‌های مشترک با شهرداری توضیح داد: « به‌دلیل همکاری و نقش شورای شهر در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی شهر تهران روز شنبه نوزدهم آبان ماه سال‌جاری مسئولان شورای شهر با روسای مرکز اسناد و کتابخانه ملی دیدار کردند تا تعامل بیشتری در امر کتاب‌خوانی داشته باشند.»

رئیس کتابخانه ملی با اشاره به صحبت‌های حدادعادل درباره کتاب‌خوانی گفت: «همچنین ایشان نیز برنامه‌های متعددی در امر کتاب‌خوانی خواهند داشت و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این امر سهیم خواهد بود.»او در ادامه با اشاره به خدمات عضوگیری در کتابخانه ملی در هفته کتاب گفت: «تاکنون کتابخانه ملی 40 هزار عضو دارد و در طول هفته کتاب نیز واجدین شرایط به راحتی می‌توانند عضو کتابخانه ملی شوند.معلمان مدارس می‌توانند در ایام برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان در کتابخانه ملی حضور پیدا کنند و به عضویت این مرکز در بیایند تا از خدمات این مرکز در امر آموزش و پرورش بهره‌ببرند. به مناسبت هفته کتاب بخش امانت کتاب کتابخانه ملی راه‌اندازی خواهد شد».

کتاب به خانه اش بر می‌گردد
یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در هفته کتاب انجام می‌شود برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مکان‌هایی است که خودشان در حقیقت خانه کتاب هستند، اما به‌دلایل‌ مختلف که بیشترشان اقتصادی است نمایشگاه کتاب د راین مکان‌ها کم برگزار می‌شود.

هفته کتاب بهانه‌ای برای برپایی این نمایشگاه‌ها با تخفیف ویژه نمایشگاه است. امسال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه‌های انتشاراتی امیرکبیر، علمی و فرهنگی، نشر دانشگاهی و مؤسسه مطالعات هنر اسلامی در 26 دانشگاه کشور، نمایشگاه کتاب برپا می‌کند.در‌ این نمایشگاه‌ها که از 24 آبان شروع شده و تا یک آذر برپاست، بیش از 3هزار عنوان کتاب از تازه‌ترین کتاب‌های دانشگاهی برای استفاده دانشجویان عرضه شده است .این نمایشگاه‌ها علاوه بر ساختمان اصلی وزارت علوم، در دانشگاه‌های علوم و فنون دریایی خرمشهر، کردستان، اصفهان، مازندارن، فردوسی مشهد، بین‌المللی امام خمینی (ره) سیستان و بلوچستان، تربیت‌معلم تبریز، بوعلی‌سینا همدان، صنعتی شیراز، هرمزگان، کاشان، هنر اصفهان و صنعتی شریف تهران برگزار می‌شود.

کتاب‌های این نمایشگاه‌ها با تخفیف 25 درصد برای دانشجویان عرضه می‌شود و در توافق انجام شده بین وزارت علوم و مؤسسات انتشاراتی، این نمایشگاه‌ها به‌طور متناوب در طول سال و در دانشگاه‌های مختلف کشور برپا خواهد شد.

همه بهانه‌های ساده
این روزها برای اهل کتاب بهانه‌های کوچک هم مایه خوشبختی است. بالاخره با این هفته و با گذاشتن عنوان‌هایی روی هر روز چندین سازمان و نهاد در تهران و شهرستان‌ها حرکت‌هایی برای رشد کتابخوانی انجام می‌دهند. این حرکت‌ها اگرچه معمولا کوچک و شتاب زده است، اما اهل کتاب آن را هم غنیمت می‌دانند و با این هفته همراه می‌شوند.

کد خبر 36854

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز