با نزدیک شدن به هفته کتاب و کتاب‌خوانی، هر روز اخبار بیشتری از این حوزه به گوش می‌رسد و طبق معمول قرار است این یک هفته، جور تمام سال گذشته یا آینده یا حتی هر 2 را بکشد و بعد خداحافظ کتاب تا هفته کتاب سال بعد

تجهیز کتابخانه‌های پایتخت

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران فعالیت‌های خود را در بخش عمرانی کتابخوانی که شامل تأسیس و تجهیز کتابخانه می‌باشد متمرکز کرده است.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری پانزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ایجاد و تجهیز کتابخانه‌های تخصصی است، از این‌رو نخستین کتابخانه تخصصی مهندسی با نام کتابخانه امیرکبیر در دست راه‌اندازی است. این کتابخانه یک کتابخانه مجازی است که امکانات آن در اختیار تمام علاقه‌مندان رشته‌های مهندسی قرار می‌گیرد.

اهدای کتاب به زندان‌های کشور

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پیش از آغاز هفته کتاب، 90 هزار جلد کتاب به تمامی زندان‌های کشور اهدا کرده است. این کتاب‌ها در حوزه‌های علوم اجتماعی و ادبیات و براساس اعلام نیاز نماینده زندان‌ها اهدا شده است.

همچنین این معاونت برای 11 زندان در استان تهران نیز 35 هزار جلد کتاب در نظر گرفته که در هفته کتاب برای آنها ارسال می‌شود.

اهدای کتاب توسط بسیجیان

قرار است در هفته کتاب، هر یک از بسیجیان سراسر کشور یک کتاب به کتابخانه‌های پایگاه‌های مقاومت بسیج اهدا کند تا تعداد کتاب‌های این کتابخانه‌ها، به تعداد بسیجیان کشور اضافه شود.

این طرح برای دومین بار در هفته کتاب برگزار می‌شود و علاوه بر آن، معاونت فرهنگی پرورشی مقاومت بسیج قصد دارد در ایام برگزاری هفته کتاب مسابقه بزرگ کتابخوانی را  در2 هزار پایگاه برگزار کند و جلسات نقد و بررسی کتاب نیز در بیش از 2 هزار و500 پایگاه مقاومت بسیج برپا کند.

برگزاری 4 نمایشگاه بزرگ

نمایشگاه بزرگ نیز با تنوع مخاطب و کتاب در هفته کتاب امسال برگزار می‌شود. از جمله نمایشگاه شیراز که برای ششمین بار از 16 آبان کار خود را آغاز کرده و فردا، 2 روز پیش از هفته کتاب، تمام می‌شود.

در این نمایشگاه که به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی استان و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شده بیش از 700 ناشر از سراسر کشور، 7 هزار عنوان کتاب را در فضایی بالغ بر 8 هزار متر مربع به نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه دیگری که به مناسبت هفته کتاب طراحی شده، برگزاری 33 نمایشگاه در 33 مرکز اصلاح و تربیت کشور است. علاوه بر این‌ها 17 نمایشگاه کتاب نیز در 17 دانشگاه در سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

چاپ 100 کتاب داستانی در ارشاد

اما خبر جالب دیگر مربوط به طرح کامران پارسی‌نژاد است که توانسته معاونت فرهنگی ارشاد را متقاعد کند که 100 کتاب از 100 نویسنده را با حمایت ارشاد، منتشر کند.

ارسی‌نژاد به مهر گفته است: در حال حاضر 37 اثر را از نویسندگان تحویل گرفتیم و پس بررسی برای چاپ به وزارت ارشاد تحویل داده و اکنون هم درگیر آماده‌سازی و تحویل گرفتن آثار باقی مانده از نویسندگان مورد نظر هستیم.

احتمالا تا دو ماه دیگر جمع‌آوری آثار به پایان خواهد رسید. «هم سیب، هم ستاره» اثر راضیه تجار، «ضیافت به صرف گلوله» اثر مجید قیصری، «شته‌ها و شکوفه‌ها» اثر ابراهیم حسن بیگی، «مرد و دریا» اثر علی‌اصغر نصرتی، «گیس دراز و ریش دراز» اثر محمد‌علی گودینی، «شیدا» اثر اصغر استاد حسن معمار و «زخم دار» اثر جهانگیر خسروشاهی از جمله این آثارند.

برگزاری کتاب سال ولایت

مراسم اهدای کتاب سال ولایت نیز به‌عنوان بخشی از برنامه‌های هفته‌ کتاب در روز اول از این هفته با عنوان کتاب و پدیدآوردندگان آن در روز پنج‌شنبه 24 آبان‌ماه جاری در دانشگاه قم، تالار شیخ مفید برگزار می‌شود. محسن پرویز، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در نشست خبری این جایزه با بیان این مطلب که کتاب سال ولایت یک جایزه‌ غیردولتی است، گفت: انتخاب کتاب سال ولایت می‌تواند برای مراکز غیردولتی الگو باشد.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌ راد، دبیرعلمی نهمین دوره کتاب سال ولایت نیز گفت: در این دوره 950 عنوان کتاب شامل تألیف‌، تحقیق و ترجمه که در سال 1385 با موضوع سیره، شخصیت، ‌معارف‌ و آثار اهل بیت عصمت و طهارت ع چاپ شده بود، در بخش اصلی و 400 اثر در بخش ویژه که امسال به شخصیت و زندگی امام صادق ع اختصاص یافته است، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند، که از این میان، 5 اثر برگزیده و 4 اثر نیز مورد تشویق شناخته شدند.

کد خبر 36368

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز