همشهری‌آنلاین: روزنوشت‌های سال ۱۳۷۳ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همراه کتاب روایت آیت‌الله هاشمی از جنگ ایران و عراق از سوی انتشارات دفتر نشر معارف منتشر و آماده توزیع و رونمایی است.

به گزارش همشهری‌آنلاین این نخستین کتاب از مجموعه روزنوشت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که بعد از درگذشت ایشان به بازار نشر عرضه می‌شود. نام این روزنوشت‌ها «صبر و پیروزی» نام دارد که با طرح جلدی با رنگ سیاه در کنار کتاب دیگر به بازار کتاب عرضه می‌شود.

در این روزنوشت‌ها و به مانند ۱۳ روزنوشتی که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ منتشر شده است، آیت‌الله هاشمی به صورت روزانه خاطرات خود از رخدادهای مهم همان روز را به نگارش درآورده است.

روزنوشت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مدت انتشار خود به دلیل اهمیتی که داشت با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است و به منبعی در تحلیل و ارزیابی رخدادهای روزها و سال‌های بعد از انقلاب تبدیل شده است.

روزنوشت‌های هر سال را یکی از فرزندان آقای هاشمی یا نوه‌های او تدوین کرده‌اند. 

روزنوشت‌های سال‌های اول با پانوشت‌های کمتری همراه بوده است اما از چند سال قبل سعی شده است تا ضمن ارائه روزنوشت‌های هر سال پانوشت‌های توضیحی درباره برخی رخدادها و اشخاص نیز آورده شود که این کار به مخاطب و خواننده کتاب کمک می‌کند تا درک بهتری از روند رخدادها به دست آورد.

به گزارش همشهری آنلاین در این روز نوشت‌ها ریزترین رخدادها و دیدارها با افراد از گروه‌هاو نحله‌های مختلف آمده است و به دلیل آنکه د رزمان وقوع رخداد یاد شده نگاشته شده است ،اظهار نظر آقای هاشمی و نگاه و داوری وی در همان زمان نسبت به آن رخداد را در خود دارد.

نخستین کتاب از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی در اواسط دهه هفتاد در روزنامه همشهری به صورت پاورقی منتشر شد و بعد از آن به فاصله دو سال یک بار یک جلد از این خاطرات عرضه عمومی شد. یکی از این مجلدات به صورت روزانه د رروزنامه جام جم نیز به صورت پاورقی انتشار یافت و روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی نیز آن را در دوره‌ای منتشر می‌کردند.اما چند سالی است که خاطرات هر سال آقای هاشمی همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه عمومی می‌شود.

انتشار خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی همه گاه با واکنش‌های مختلفی روبرو شده و می شود و نقدو شرح های فراوانی بر آن نگاشته شده است. نخستین کتاب خاطرات هاشمی بیش از 8 بار تجدید چاپ شد که از اقبال عمومی به این نوشته ها خبر می‌دهد.

بر همین اساس کتاب روزنوشت‌های سال ۱۳۷۳ که از سوی عماد هاشمی(نوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مدیر دفتر نشر معارف)تنظیم و همانند آثار چند سال اخیر با ویراستاری قادر باستانی آماده شده‌‌ در نمایشگاه سی ام کتاب تهران عرضه عمومی‌ خواهد شد.

پیش از این محسن هاشمی رفسنجانی در گفت وگویی اعلام کرده بود که روزنوشت‌های ایت‌الله هاشمی رفسنجانی تا آخرین روز قبل از درگذشت ایشان(۱۹ دی ماه ۱۳۹۵) نوشته شده است و بنا بر این و بر اساس پیش‌بینی که دست‌اندرکاران دفتر نشر معارف انجام داده‌اند، این روزنوشت‌ها تا ۲۲ سال دیگر(  آخرین روزنوشت آیت‌الله هاشمی در سال ۱۳۹۵) منتشر به صورت سالانه انتشار خواهند یافت.

همرمان با این کتاب کتاب دیگری که حاصل خاطرات شفاهی آیت‌الله هاشمی از روزهای جنگ است به کوشش عباس بشیری از سوی دفتر نشر معارف به بازار کتاب عرضه خواهد شد. این کتاب روز و روزگاران سخت نام دارد .

این دو کتاب قرار است رونمایی و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه عمومی شوند.

کد خبر 368372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha