شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نهنگ‌های گوژپشت به خاطر آواز بلند شکارشان بسیار مشهورند، آوازی که از کیلومترها دورتر نیز شنیده می‌شود.

براساس گزارش BBC، با اين‌همه تحقيقات جديد نشان مي‌دهند نهنگ‌هاي مادر و فرزند براي اينكه شكارچيان صداي آنها را نشنوند، در گوش يكديگر زمزمه مي‌كنند،‌نجوايي كه تنها در محدوده‌اي بسيار نزديك قابل شنيدن است.

دانشمندان معتقدند بچه‌نهنگ‌ها به اين شيوه از شكار شدن توسط نهنگ‌هاي قاتل جلوگيري مي‌كنند. محققان دانشگاه آرهاس در دانمارك با تعقيب هشت بچه‌نهنگ و دو نهنگ مادر به مطالعه اولين‌ ماه‌هاي زندگي نهنگ‌ها پرداختند.

براي انجام اين تحقيق از ضبط‌كننده‌هاي ويژه صدا و حركت استفاده شده‌است كه با استفاده از مكنده‌هايي خاص به پوست نهنگ‌ها وصل شدند. محققان از آنچه با آن مواجه شدند بسيار شگفت‌زده بودند زيرا نهنگ‌هاي گوژپشت موجوداتي بسيار پرسروصدا هستند و صداي آواز آنها بسيار بلند است. اما با بررسي الگوي ارتباطي ميان مادرها و فرزندان با سكوت مواجه شدند و دريافتند سيگنال‌هايي بسيار ضعيف ميان آنها رد و بدل مي‌شود.

به گفته محققان اين اولين‌باري است كه سيگنال‌هاي ارتباطي ميان مادر و فرزند به اين شيوه ضبط شده‌است. دانشمندان باور دارند مادرها و بچه‌نهنگ‌ها براي ممانعت از رديابي شدن توسط نهنگ‌هاي قاتل يا وال‌هاي گوژپشت نر كه در جستجوي جفت هستند،‌ به اين شكل آرام با يكديگر گفتگو مي‌كنند.

بچه‌نهنگ‌ها براي تغذيه نزديك مادر خود شنا مي‌كنند تا پيش از آغاز سفر طولاني مدت به سوي آب‌هاي مملو از غذا، به رشد كافي برسند. محيط مناسب آب‌هاي گرمسيري براي بقاي اين بچه‌نهنگ‌ها كليدي است زيرا در محيط اين آّب‌ها است كه بچه‌نهنگ‌ها ذخاير چربي خود را براي سفر 8000 كيلومتري در ميان آب‌هاي آزاد تكميل مي‌كنند.

محققان دريافتند در اين دوره مادرها و بچه‌نهنگ‌ها نسبت به آلودگي صوتي كشتي‌ها و قايق‌ها بسيار حساسند،‌زيرا در حين پچ پچ كردن،  صداي كشتي‌ها سيگنال‌هاي ارتباطي آنها را مسدود مي‌كنند.

در جهان دو گروه اصلي از نهنگ‌هاي گوژپشت وجود دارد، يكي از آنها در نيمكره شمالي و ديگري در نيمكره جنوبي زندگي مي‌كنند اما هردو گروه در آب‌هاي گرمسيري زاد و ولد كرده و سپس براي تغذيه به قطب شمال يا جنوب مي‌روند. روند زاد و ولد اين نهنگ‌ها بسيار كند است و بارداري آنها 11 ماه طول مي‌كشد و بچه نهنگ‌ها نيز تا زماني كه يكساله شوند،‌در كنار مادر باقي مي‌مانند.

کد خبر 368313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha