شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هزاران سیاه پوست آمریکایی در اعتراض به پرونده (Jena 6) یا همان اتهامات علیه 6 نوجوان سیاه پوست در شهر کوچک جنا در ایالت لوئیزیانا و البته اجرای خشونت آمیز قوانین علیه خود و بی‌میلی به پیگیری جرایم تبعیض نژادی در کشور، از سراسر ایالت‌های آمریکا در مقابل وزارت دادگستری تظاهرات کردند.

خبرگزاری رویترز از واشنگتن گزارش داد: بیش از 10 هزار معترض که عموما سیاه پوست بودند در مقابل وزارت دادگستری در حالی‌که پلاکاردهایی انتقاد آمیز علیه سیاست‌های دولت فدرال در دست داشتند فریاد می‌زدند«عدالت نباشد صلح نیست». رهبران حقوق بشر این راهپیمایی را پس از موجی از رخدادها که در آن‌ها سیاه پوستان با حلقه دار (نماد اعدام‌های نژاد پرستانه) مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و حوادثی همچون کشتن وحشیانه یک سیاه پوست در شهر نیویورک تنها یک روز مانده به روز ازدواجش که خشم و اعتراض سراسری سیاه‌پوستان آمریکایی را برانگیخت، برگزار کردند.

از چهره‌های برجسته حاضر در تظاهرات می‌توان به ال‌شارپتون از فعالان سیاسی و مدافع حقوق اجتماعی سیاهان در آمریکا، مارتین لوتر کینگ سوم فرزند مارتین لوترکینگ(مدافع حقوق سیاهان )، استیوهاروی کمدین و مجری برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد که در نوع خود تظاهراتی کم سابقه را رهبری کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: ظرف ماه‌های اخیر موارد جنایت و بی‌عدالتی علیه سیاه پوستان آمریکا بیشتر شده است. آویزان کردن حلقه‌های طناب دار در شهرهای مختلف و حتی در نقاطی مانند شهر نیویورک و دانشگاه کلمبیا که تعداد زیادی از سیاهپوستان زندگی می‌کنند موجب نگرانی مردم آمریکا شده است.

روزنامه یواس‌ای تودی پرتیراژ‌ترین روزنامه آمریکا نیز در گزارشی نوشت: چند هفته قبل یک زن جوان سیاه پوست توسط چند سفید پوست در ایالت ویرجینیا به شدت شکنجه و آزار جنسی و فیزیکی شد. تنها جرم او رنگ پوستش بود؛ اما آغاز این موج انتقادها به حادثه دستگیری6  جوان و نوجوان سیاهپوست در شهر جینا که به اتهام کتک زدن یک پسر سفید پوست در دبیرستان بازداشت شده‌اند‌، باز می‌گردد.

سفیدپوستان شهر به‌دنبال این حرکت، با آویزان کردن طناب‌هایی از درخت‌های این منطقه اعتراض خود را نشان دادند که با واکنش سطحی پلیس مواجه شد و همین بی‌توجهی مراجع امنیتی به ترویج آشکار نژاد پرستی به اعتراض دامنه دار سیاه پوستان و تظاهرات گسترده آنها انجامید.

شارپتون یکی از  نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2004 در جمع تظاهر‌کنندگان به خبرنگار یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا گفت: هنگامی که شما یک
طناب دار را از جایی آویزان می‌کنید، برای ما شوخی محسوب نمی‌شود. پدر بزرگان ما با همین طناب‌ها حلق‌آویز شده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، بسیاری از تظاهر‌کنندگان روز جمعه اعلام کردند که از اظهارات مقامات دستگاه قضائی جنایی مبنی بر این که میزان بازداشت سیاهپوستان از سفید پوستان بسیار بیشتر است، خسته شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت دادگستری آمریکا، تقریباً از هر سه سیاه یک نفر در طول عمر خود زمانی را در زندان می‌گذراند.

کد خبر 36802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز