مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

۲‌ماه پس از آنکه آنفلوآنزای پرندگان برخی از استان‌های مرکزی، شمالی و شمال‌غربی کشور را در برگرفته بود، حالا هشدارهایی درباره شیوع تب کنگو داده شده است.

گوشت

به گزارش همشهري، تب خونريزي كنگو از بيماري‌هاي بسيار خطرناكي‌ است كه با چند راهكار كوچك قابل پيشگيري است. اين بيماري با سردرد شديد، تب، درد عضلاني و خونريزي زير جلدي همراه است و اگر به سرعت تحت درمان‌هاي اختصاصي از طريق داروهاي ضدويروسي قرار بگيرد، در بيشتر موارد قابل درمان خواهد بود.

  • مشاهده تب كنگو در سيستان و بلوچستان

رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان در جلسه ستاد سلامت و امنيت غذايي اين استان نخستين مورد ثبت شده ابتلا به اين بيماري را متعلق به 24فروردين‌ماه امسال دانست. دكتر مير در اين‌باره با بيان اينكه بيشتر مبتلايان كاركنان كشتارگاه‌ها و صنف قصابان و يا كساني هستند كه به‌نحوي با خرد كردن و بسته‌بندي گوشت سروكار دارند، گفت: براساس آمارها موارد ابتلا به اين بيماري رو به افزايش است كه ضروري است مردم از شيوه‌هاي انتقال آن آگاهي داشته باشند.

حسيني، رئيس دامپزشكي سيستان و بلوچستان هم با اشاره به اينكه همه كشتارگاه‌هاي استان از سيستم پيش‌سرد برخوردار هستند، گفت: در چند روز گذشته سيستم پيش‌سرد يكي از كشتارگاه‌هاي زاهدان خراب شده بود كه هم‌اكنون دوباره فعال شده است.

متخصصان دامپزشكي مي‌گويند: از آنجايي كه بيماري‌هايي مانند آنفلوآنزاي مرغي و تب كريمه كنگو از طريق دام، به سرعت قابل شيوع است، لازم است افراد ساكن در مناطق جنوب شرقي كشور، تمام جوانب ايمني را در مواجهه با دام و گوشت دام ذبح شده به عمل بياورند.

  • شيوه انتقال تب كريمه

تب كريمه كنگو از طريق تماس با خون و يا مردار حيوان آلوده به ويروس يا تماس با خون و ترشحات بدني فرد آلوده از دام به انسان يا از انسان به انسان و همچنين از طريق گزش به وسيله كنه‌هاي روي بدن دام مبتلا به تب كريمه، منتقل مي‌شود؛ البته در مواردي انتقال بيماري از طريق هوا و نزديكي به بيمار نيز ثبت شده است.

متخصصان بيماري‌هاي عفوني، دوره اوليه تب كنگو را به‌طور متوسط از 4 تا حداكثر 12روز تخمين مي‌زنند. معمولا تا روز چهارم علائم غيرخونريزي مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگي، درد عضلاني، پرخوني صورت، قرمز شدن چشم، احساس درد در معده و حالت تهوع و استفراغ قابل مشاهده است.

  • چگونه پيشگيري كنيم؟

تب كنگو هم‌اكنون در مرحله اوليه هشدار است و كساني را كه با دام‌ در ارتباط هستند هدف خود قرار داده است. بر همين اساس، كارشناسان دامپزشكي توصيه مي‌كنند رعايت نكات ايمني چون استفاده از پوشش مناسب يعني دستكش، ماسك و عينك هنگام ذبح دام رعايت شود. شهروندان نيز بهتر است گوشت قرمز مصرفي خود را تنها از مراكز مجاز خريداري كنند و درصورتي كه تصميم به ذبح دام دارند، لازم است از تكه‌تكه كردن گوشت دام، طي 2 تا 3 ساعت اوليه پس از ذبح خودداري كنند؛ چراكه ويروس تب كنگو طي ساعات اوليه پس از ذبح از بين مي‌رود و خطر انتقال بيماري به حداقل مي‌رسد.

کد خبر 367824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha