چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: وقتی ازدواج می‌کنید، در انگشت دوم دست چپ‌تان حلقه‌ای به نشانه تاهل می‌درخشد و در صفحه دوم شناسنامه‌تان نام کسی به نشانه تعهد ثبت می‌شود.

بستیم و نشکستیم

همه اينها يعني شما ديگر يك «ما»ي مقدس داريد كه بايد مراقبش باشيد و اين مراقبت جنبه‌هاي مختلفي خواهد داشت. ممكن است يك ازدواج با چگونگي‌هاي مختلفي روبه‌رو شود اما چيزي كه در همه حال بايد مراقبش باشيد وفادار ماندن به «بله» اي است كه به شريك زندگي‌تان گفته‌ايد. اين مراقبت اصولي دارد كه اگر از آن غافل شويد ممكن است به تعهدتان بي‌وفايي كنيد.

  • گرچه دور از تو شوم، يار وفادار توام

وقتي همه‌‌چيز خوب و خوش است مانند روزهاي اول باهم بودن، وفاداري چندان كار سختي نيست. زندگي كه روال عادي خود را طي مي‌كند، همسري كه سالم، زيبا و مهربان است، از نظر اقتصادي مشكلي وجود ندارد و همه‌‌چيز سر جاي خودش است، اينكه به همسرتان وفادار بمانيد، كاري است كه وظيفه‌تان بوده و چندان سخت نيست. مهم اين است كه در شرايط اضطراري هم وفادار بمانيد؛ اين كار هم وظيفه‌تان است اما عمل به آن كمي مشكل است. اگر وقتي همسرتان مدتي بيكار بود، شرايط مالي‌اش به‌هم ريخت، نتوانست صاحب فرزند شود، دچار مشكل و بيماري شد يا هر بحران ديگري كه رابطه‌تان را در دست‌انداز انداخت، شما در چاله خيانت نيفتيد و همچنان به حلقه در انگشت‌تان وفادار بمانيد، كار مهمي را انجام داده‌ايد. هميشه هم بحران‌هاي خيلي آشكار نيست كه افراد را نسبت به تعهدشان كمرنگ مي‌كند. تصور كنيد بر سر موضوعي با همسرتان جر و بحث مي‌كنيد، اختلاف حل نمي‌شود و دعواي‌تان بالا مي‌گيرد و حتي ممكن است يكي از طرفين خانه را به نشانه اعتراض ترك كند. مدتي از هم دور باشيد، هيچ حرف عاطفي بين‌تان رد و بدل نشود و به‌شدت احساس تنهايي كنيد، در چنين شرايطي مستعد اين هستيد كه اگر محبت و توجهي از كسي دريافت كرديد، به سمت او كشيده شويد؛ مثلا همكاري از جنس مخالف كه مدام به شما توجه مي‌كند و ناراحتي‌تان برايش مهم است، درصورتي كه همسرتان اصلا اهميت نمي‌دهد در چه شرايط روحي‌اي به سر مي‌بريد؛ اينجا همان جايي است كه بايد به تعهدتان پايبند باشيد. در اصل بايد با خودتان قرار بگذاريد در هر شرايطي فراموش نكنيد كه يك فرد متاهل هستيد.

  • خط قرمزهاي پررنگ

در طول شبانه‌روز هر كدام از شما با افرادي از جنس مخالف در ارتباط هستيد كه ممكن است از نظر ظاهري جذابيت‌هايي را برايتان داشته باشد، بايد بي‌توجه از آن عبور كنيد. اگر همكار و همكلاسي‌اي داريد كه به مرور زمان و به‌خاطر نزديكي ارتباط كاري و... ممكن است نسبت به او احساسي در شما ايجاد شود اولا اصلا نبايد به زبان بياوريد و ثانيا بايد شرايطي را مهيا كنيد كه از آن فرد دور شويد. در كل صميميت با جنس مخالف آسيب‌زاست. اينكه شما با كسي سال‌هاست همكار هستيد دليل بر اين نمي‌شود كه درد دل‌تان را به او بگوييد، همديگر را با اسم كوچك صدا كنيد يا در حرف زدن‌تان خيلي صميمي باشيد. يادتان نرود كه خط قرمز‌هايي براي خود تعيين كنيد. خط قرمز‌هاي شما همان رفتارهايي است كه دوست داريد همسرتان هم با جنس مخالف در حضور يا در غياب شما داشته باشد. دقيقا همانطور رفتار كنيد. خيلي خوب است كه يك‌بار با همسرتان درباره اين موضوع حرف بزنيد و حتي اين خط قرمز‌ها را مكتوب كنيد تا هر دوي‌تان سرمشق ثابتي براي رفتارهاي بي‌آسيب با جنس مخالف داشته باشيد.

  • وفاداري در دنياي كليك‌ها و استيكرها

داستان وفاداري اين روزها كمي سخت‌تر شده باشد. در گذشته اگر كسي خيانت مي‌كرد، اين كار كاملا معلوم و مشخص بود؛ يك انسان واقعي در دنياي واقعي وجود داشت كه نفر سوم رابطه‌اي مي‌شد. اما اين روزها با وجود شبكه‌هاي مختلف اجتماعي و كنارهم بودن جنس مخالف، نه در دنياي واقعي كه در دنياي مجازي، رفتارها و روابطي شكل مي‌گيرد كه طرفين در ابتدا به گمان يك حرف زدن ساده پيش مي‌روند و كم‌كم حرف‌هايشان به جايي كشيده مي‌شود كه نتيجه‌اش همان حضور شخص سوم در زندگي خانوادگي‌شان است. وقتي در اين شبكه‌ها حضور داريد فراموش نكنيد كه خداي دنياي مجازي همان خداي دنياي واقعي است. وفاداري در دين ما بسيار تأكيد شده است. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: «أقرَبُكُم غَدا مِنّي في المَوقِفِ أصدَقُكُم لِلحَديثِ، و أدَّاكُم لِلأمانَهِ، و أوفاكُم بِالعَهدِ، و أحسَنُكُم خُلقا، و أقرَبُكُم مِن النّاسِ؛ نزديك‌ترين شما به من در موقف فرداي قيامت، راستگوترين شما و امانتدارترين‌تان و پايبندترين شما به عهد و پيمان و خوش‌خوترين شما و نزديك‌ترين شما به مردم است».

قواعد ارتباط با جنس مخالف در اين فضا متفاوت نيست. حرف‌ها، عكس‌ها و استيكرها ممكن است در بستر مجازي رد و بدل شوند اما احساسات در دنياي واقعي ايجاد مي‌شود. همين احساسات در كمترين حالت منفي آن مي‌تواند باعث سردي در روابط زن و شوهري شود كه يكي از آنها درگير يك رابطه عاطفي مجازي شده و در بسياري از مواقع رابطه در حد مجازي باقي نمي‌ماند. قواعد دنياي واقعي‌تان را با خود به دنياي مجازي ببريد. اينكه متاهل هستيد را در پروفايل‌تان مشخص كنيد. عكس‌هاي‌تان را خانوادگي بگذاريد و اگر كسي وارد حريم خصوصي‌تان شد هيچ جوابي به آن ندهيد. هميشه به‌خاطر داشته باشيد انسان‌ها در اين فضاها بهترين‌هاي خودشان را به نمايش مي‌گذارند.شما به‌دليل نزديكي زياد با همسرتان او را هم در بهترين وهم در بدترين شرايط مي‌بينيد پس مقايسه نكنيد و زمان زيادي را به اين دنيا اختصاص ندهيد.

  • هيجان‌تان را حفظ كنيد

يكي از دلايل خيانت به همسر، عادي شدن زندگي است. اينكه شما دو نفر سال‌هاست كنار هم زندگي مي‌كنيد، صاحب فرزند شده‌ايد و براي ساختن فرداي‌تان با هم تلاش مي‌كنيد، نبايد باعث شود فراموش كنيد كه همه انسان‌ها نياز دارند تا دوست بدارند ، دوست داشته شوند، بشنوند كه براي طرف مقابل‌شان مهم‌اند و در رفتارهاي او هم دوست داشتنش را ببينند. اگر هر دوي شما گرفتار باشيد و تمام گفت‌وگو‌هاي‌تان حول محور تربيت فرزندان، خريدهاي خانه، دادن قسط ماشين و اينگونه مسائل باشد، به مرور هيجان از رابطه‌تان مي‌رود. نياز به اين هيجان در افراد مختلف متفاوت است اما نگذاريد رابطه‌تان يخ كند حتي اگر خودتان فكر مي‌كنيد نيازي به آن گرماي اوليه نداريد. اينكه مي‌گوييم حتي اگر احساس نياز نمي‌كنيد بازهم تلاش كنيد تا رابطه‌تان گرم‌تر شود، به دو علت است: ممكن است همسرتان نياز به حرارت بيشتري در اين باهم بودن داشته باشد پس اينكه شما از شرايط موجود راضي هستيد، كافي نيست. از طرفي خود شما هم اگر در رابطه پرهيجان‌تري باشيد حضور هيچ‌كس با رنگ و لعاب‌هاي هيجاني نمي‌تواند شما را در تعهدتان كمرنگ كند. بالا بردن هيجان در زندگي متاهلي با توجه به شرايط شما تعريف مي‌شود. در هر صورت بايد براي يكديگر وقت بگذاريد، رابطه جنسي را جدي بگيريد، به ظاهرتان در خانه برسيد، نسبت به علايق هم بي‌توجه نباشيد، قشنگ حرف بزنيد و باالقاب زيبا يكديگر را صدا كنيد. كارهايي كه دوست داريد تجربه‌اش كنيد را باهم انجام دهيد وخلاصه سعي كنيد مانند روزهاي نامزدي پر از هيجان باشيد با اين تفاوت كه پيشينه سال‌ها زندگي، به هم نزديك‌تر و با محبت‌ترتان كرده است.

کد خبر 367483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha