همشهری آنلاین: در رده بندی جدید کشورهای امن جهان، تاجیکستان در ردیف ۴۹ و قبل از روسیه، قزاقستان و قرقیزستان جای گرفته است.

 تاجیکستان از روسیه و قزاقستان امن تر اعلام شد

به گزارش ایرنا ، انجمن بین المللی اقتصادی در سوئیس و و مؤلف این رده بندی اعلام کرد که سطح جرم ، جنایت و تروریسم در تاجیکستان در مقایسه با کشورهای همسایه و شوروی سابق پایین بوده است.

به گزارش این سازمان، تاجیکستان در مقایسه با روسیه امن تر بوده است اگر چه تهدیدهای احتمالی برای امنیت تاجیکستان وجود دارد و این را نباید نادیده گرفت.

در تهیه شاخص های این فهرست عواملی چون سطح جنایت، تهدیدهای تروریستی و وجود درگیرهای مسلحانه در نظر گرفته شده است.

به گزارش روز یکشنبه رسانه های محلی تاجیکستان در فهرست «انجمن بین المللی اقتصادی« وضعیت امنیت 136 کشور بررسی شده و بر اساس یافته های تحقیق این نهاد بین‌المللی، فنلاند، «امن ترین» و «السالوادور» ناامن ترین کشور دنیا گزارش شده است.

در یک سال گذشته در تاجیکستان اقدامات تروریستی یا درگیرهای مسلحانه، که منجر به تلفات زیاد جانی و خسارات بزرگ اقتصادی شده باشد، ثبت نشده است. هرچند در مرزهای تاجیکستان با افغانستان و قرقیزستان اعتراضات و درگیرهای کوچک ثبت شده بودند.

آخرین نزاع جدی مسلحانه در تاجیکستان شورش ژنرال (ارتشبد) عبدالحلیم نظرزاده، معاون پیشین وزیر دفاع تاجیکستان بود، که در ماه سپتامبر سال 2015 رخ داده و باعث کشته شدن دهها تن شده بود.

در همین حال، مجمع جهانی اقتصاد در گزارش سالانه خود در هفته گذشته تاجیکستان را از نگاه تامین امنیت و بهداشت گردشگران خارجی ، نیز بهتر خوانده بود.

طبق اطلاعات این نهاد، در سال گذشته بیش از 413 هزار گردشگر خارجی از تاجیکستان دیدن کرده‌اند، که از این طریق به بودجه دولت یک میلیون دلار وارد شده است. به این ترتیب، تاجیکستان در سال گذشته نسبت به سال 2015 از نگاه سرعت جلب سیاحان پنج درصد رشد کرده و در رتبه بندی جهانی گردشگری نیز 12 ردیف بالا رفته است.

کشور فارسی زبان تاجیکستان با حدود 9 میلیون نفر جمعیت در آسیای میانه با کشورهای ،‌ قرقیزستان ، ازبکستان ، افغانستان و چین همسایه است.

کد خبر 367185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha