همشهری آنلاین: گلمراد حلیم اف، فرمانده پیشین نیروهای ویژه وزارت کشور تاجیکستان و از فرماندهان گروه تروریستی داعش «در شهر موصل عراق کشته شد.

 گلمراد حلیم اف فرمانده تاجیکی داعش، در عراق کشته شده است

به گزارش رسانه های محلی تاجیکستان به نقل از نشریه بریتانیایی تایمز مقامات نظامی عراق روز شنبه گفتند که گلمراد حلیم اف هفته گذشته در غرب موصل آخرین پایگاه جنگجویان داعش در عراق در پی حمله‌های هوایی کشته شده است.​ آمریکا برای یافتن یافتن وی سه میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. ​

تایمز می‌گوید، کشته شدن افراد مستقل و معمولی در گروه داعش تأثیر چندانی ندارد، ولی کشته شدن گلمراد حلیم اف ضربه سنگینی به داعش است.

یک مقام نظامی عراق گفته است که طی ماههای آخر حلیم اف تقریبا سه بار هدف حمله هوایی قرار گرفته است. این منبع افزوده است، «گلمراد حلیم اف تشکیل گروه دفاعی «جهادیان» را در موصل بر عهده داشت و نقش اصلی را در پشت پرده انفجار صدها خودروی بمب گذاری شده علیه ائتلاف بین‌المللی داشت.

موصل سال 2014 توسط داعش به اشغال در آمد و عملیات نیروهای عراقی برای بازپس گرفتن آن از ماه اکتبر سال گذشته شروع شد. نیروهای دولت عراق قسمت شرقی موصل و فرودگاه را از تروریست ها پاکسازی کردند. ماه مارس امسال مقامات ایالات متحده و عراق خبر دادند که ابوبکر بغدادی رهبر گروه داعش از پایگاه داعش در موصل فرار کرده است.

مقامات تاجیکستان می‌گویند، تاکنون خبر کشته شدن فرمانده فراری را دریافت نکرده‌اند.

در گذشته هم چند بار خبر زخمی یا کشته شدن گلمراد حلیم اف پخش شده بود اما بعدا طرفدارانش با انتشار عکس و نوار صوتی از زنده بودن او خبر دادند.

گلمراد حلیم اف از افسران بلندپایه تاجیکستان در ماه آوریل سال 2015 ناپدید شد و در پایان ماه می از حضور خود در سوریه خبر داد و در یک پیام ویدیویی گفت: با نارضایتی از شیوه کار وزارت امور داخلی تاجیکستان در رابطه با نماز و لباس اسلامی و همچنین آموزشهای جنگی اش در روسیه و ایالات متحده، به داعش پیوسته است.

​مقامات تاجیکستان بلافاصله این فرمانده فراری را به خیانت متهم کرده و از طریق اینترپل تحت تعقیب قرار دادند.

مقامات تاجیکستان می‌گویند که بیش از یکهزار و 100 شهروند این کشور برای شرکت در جنگها به عراق و سوریه رفته و تاکنون خبر مرگ بیش از 300 نفر آنها تأیید شده است.

کد خبر 367068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha