یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تارنمای تایم نوشت: پنج کشور تونس، عربستان سعودی، روسیه، ترکیه و اردن بیشترین تروریست‌های خارجی را برای داعش تامین می‌کنند.

پنج کشوری که بیشترین نیروی داعش را تامین می کنند

به گزارش ایرنا، تارنمای تایم روز شنبه در گزارشی با اشاره به ادامه عملیات تروریستی داعش در جهان، علیرغم تلفات سنگین و کاهش شدید نیروهایش، پنج کشوری را که بیشترین نیروی خارجی این گروه تروریستی را تامین می کنند، به شرح زیر اعلام کرد:

  • تونس

براساس این گزارش، با وجود اینکه تنها 15 درصد از مردم تونس از وضعیت اقتصادی راضی هستند و 90 درصد معتقدند فساد فراگیر شده است؛ اما 86 درصد تونسی ها همچنان دمکراسی را بهترین نوع حکومت می دانند.

این اشتیاق به دمکراسی در حالی است که تاکنون 6 هزار تونسی به داعش پیوسته اند؛ بالاترین نرخ پیوستن به داعش در جهان.

مرگبارترین حادثه تروریستی درتاریخ معاصر تونس در سال 2015 روی داد که طی آن فردی که وابسته به داعش بود 38 نفر را که بیشترشان گردشگر بودند در ساحل با رگبار گلوله کشت.

  • عربستان سعودی

به نوشته تایم، عربستان سعودی که مروج و حامی وهابیت است، در مقام دوم کشورهای تامین کننده نیروهای داعش است. تاکنون 2هزار و 500 نفر از این کشور به داعش پیوسته اند.

این در حالی است که عربستان خود بارها هدف حمله های انتحاری افراد وابسته به داعش قرار گرفته است.

عربستان سعودی در سال 1932 با اتحاد آل سعود و مفتیان وهابی پایه گذاری شد. آل سعود که متولی امنیت سیاست و امور خارجه این کشور بودند، بیشتر از مفتیانِ متولی دین، راغب به رابطه با کشورهای غربی هستند.

این شکاف از نگاه داعش انحرافی در حکومت اسلامی به شمار می رود.

  • روسیه

درادامه گزارش تایم با اشاره به روسیه به عنوان کشوری که هدف حملات تروریسی است، آمده: این کشور از سال 1970 تا کنون بیش از 800 عملیات تروریستی با 3 هزار 500 کشته به خود دیده است.

جمهوری های قفقازشمالی از جمله چچن، داغستان، و اینگوش که مردمانی مسلمان دارند و در 300 سال گذشته همواره خواهان جدایی از روسیه بوده اند، مهم ترین مرکز برای تروریست های روسیه هستند.

چچن تاکنون دوبار در تلاش برای استقلال شاهد جنگی خونین بوده است. جنگجویان چچن دو بار اقدام به گروگانگیری کرده اند. در نتیجه این گروگانگیری ها، از میان 912 و 1200 نفر گروگان، به ترتیب 130 و 330 نفر کشته شدند.

به گفته پوتین، ‌به طور تخمینی بین 5 تا 7 هزار نفر از جمهوری های فدراسیون روسیه به داعش در سوریه پیوسته اند.

  • ترکیه

به گزارش تایم، گروههای جدایی طلب درترکیه که برخی از آن ها به تروریسم روی آورده اند، دهه ها با دولت بر سر استقلال سیاسی درگیر جنگی بوده اند که تا کنون بیش از 40 هزار کشته داشته است.

درعین حال، حدود 2 هزار 100 نفر از ترکیه به داعش پیوسته اند. از سال 2015 تا کنون 400 نفر در عملیات تروریستی در ترکیه کشده شده اند. این بدین معنی است که مساله تروریسم در ترکیه روز به روز در حال پیچیده تر شدن است.

  • اردن

طبق گزارش تایم، اردن که در میان این پنج کشور آخرین است، 2 هزار نفر برای داعش تامین کرده است. در حالی که 2 میلیون نهصد هزار آواره سوری را پناه داده است، 655 هزار سوری در اردن اسکان داده شده اند؛ یعنی 8.5 درصد کل جمعیت این کشور.

در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه، اردن کمترین عملیات تروریستی را به خود دیده است. اما در سال 2016، تروریست ها در یک منطقه گردشگری 10 نفر را کشته و 34 نفر را زخمی کردند.

کد خبر 367205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha