همشهری آنلاین: پنج هزار نفر از اهالی شهرهای فوعه و کفریا با سنگ اندازی چند باره تروریست ها، بیش از ۷۲ ساعت است که در اتوبوس‌ها محبوس شده‌اند.

 سنگ اندازی تروریست ها در مسیر خروج ساکنان فوعه و کفریا از محاصره

به گزارش روز شنبه ایرنا، برغم رسیدن 75 اتوبوس حامل پنج هزار نفر از ساکنان شهرهای محاصره شده فوعه و کفریا در استان ادلب به منطقه راشدین حلب، کار تبادل این شهروندان با تروریست های ساکن شهرهای مضایا و زبدانی در استان ریف دمشق همچنان ناتمام مانده است.

روز جمعه چند ساعت پس از ورود ساکنان فوعه و کفریا به منطقه راشدین شهر حلب، اتوبوس های حامل تروریست ها نیز وارد منطقه راموسه شد.

قرار بود روز جمعه 45 اتوبوس دیگر سه هزار شهروند را از شهرهای فوعه و کفریا برای آغاز عملیات تبادل به حلب منتقل کنند.

افرادی که سوار بر این 45 اتوبوس بودند بامداد شنبه برای دومین بار از منطقه صواغیه به فوعه بازگردانده شدند.

منابع محلی در فوعه روز شنبه اعلام کردند که تروریست ها با خروج زنان و کودکان با این اتوبوس ها مخالفت کرده و خواستار خروج شماری از نیروهای محلی محافظ شهرهای فوعه و کفریا شده اند.

گروه های مسلح از مبادله شهروندانی که به حلب رسیده اند نیز خوداری و این موضوع را منوط به خروج نیروهای محافظ از شهرهای فوعه و کفریا کرده اند.

هم اکنون بیش از پنج هزار نفر از شهروندان فوعه و کفریا که شماری از آن ها کودکان و سالمندان، بیماران و زخمی ها هستند بیش از سه روز است که در اتوبوس ها نشسته اند.

براساس توافق انجام شده میان گروه های مسلح ونیروهای مقاومت، امروز سه هزار و800 نفر شامل افراد مسلح و خانواده های آن ها از شهرهای مضایا، زبدانی، بقین و بلودان به مقصد جرابلس در شمال شرق استان حلب خارج و هشت هزار نفر از ساکنان فوعه و کفریا به حلب منتقل می شوند.

برخی رسانه های سوری به نقل از منابع محلی اعلام کردند که کمیته مذاکره کننده ائتلاف تروریستی جیش الفتح با حزب الله لبنان برای خروج شهروندان محاصره شده شهرهای فوعه و کفریا به توافق رسیده اند.

براساس این توافق قراراست شهروندان فوعه وکفریا درمقابل خروج تروریست ها ازشهرهای زبدانی، مضایا و بلودان در حومه دمشق و آزادی صدها تروریست از زندان های سوریه، تخلیه شوند.

منابع محلی اعلام کرده بودند که این توافق با میانجیگری کشور قطر امضا شده است وقرار بود 15 تا 17 فروردین اجرا شود و براساس این توافق به تروریست های مستقر در مضایا و زبدانی و بلودان اجازه داده می شود به هر منطقه ای که مایل باشند بروند و افراد مسلحی که تصمیم به ماندن در این دو شهر می گیرند از سوی دولت سوریه مورد پیگرد قرار نگیرند.

برخی منابع نیز شمار تروریست های زندانی که قراراست براساس این توافق آزاد شوند را یکهزار و 500 نفر اعلام کرده اند.

اجرای آتش بس 9 ماهه میان دولت و تروریست ها که شامل شهرهای ادلب، معره مصرین، تفتناز، رام حمدان در شمال سوریه و شهرک های ببیلا، بیت سحم و یلدا در جنوب دمشق می شود از دیگر بندهای توافق ادعایی این رسانه ها به شمار می رود.

سه شنبه گذشته در نخستین مرحله از این توافق 19 اسیر از تروریست ها که در بند کمیته های مردمی فوعه و کفریا بودند در مقابل 12 زن و کودک ربوده شده ساکن فوعه و کفریا و اجساد هفت شهید آزاد شدند.

دو شهرک فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال ادلب از 28 مارس 2015 (فروردین 94) و پس از سقوط شهر ادلب واقع در شمال غربی کشور سوریه (هم مرز با ترکیه) به محاصره کامل تروریست ها درآمدند و از آن زمان به صورت روزانه هدف حمله خمپاره ای تروریست ها قرار می گیرند.

شهرک ها و روستاهای بنش، طعوم، تفتناز، رام حمدان و معره مصرین اصلی ترین محل حضور تروریست هایی هستند که به صورت روزانه دو شهرک شیعه نشین و محاصره شده فوعه و کفریا را هدف قرار می دهند.

کمک های غذایی محدود به ده ها هزار ساکن این دو شهرک نیز از طریق چتر انجام می شود و مردم در این دوشهرک از ابتدایی ترین امکانات زندگی و درمانی محروم هستند.

کد خبر 367060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha