چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

استفاده زیاد از آتش کنترل‌شــــده، وجود ردیف‌های سنگی بر محور حرکت خورشید و تدفین ثانوی مردگان نشانه‌هایی از وجود زرتشتی‌گری در سایت باستانی جیرزانکال فلات پامیر در چین است.

کشف نشانه های ایران باستان در چین

به گزارش همشهري، اين سخنان را تانگ جي هوآ، محقق و پژوهشگر كشور چين در نشست گورستان جيرزانكال در فلات پامير مطرح كرد كه در پژوهشكده باستان‌شناسي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد.

  • گام هاي زرتشت به چين رسيده بود

به‌گفته تانگ جي هوآ، تمامي اين نشانه‌ها احتمال زرتشتي‌گري در فلات پامير چين را تأييد كرده است. بااين‌حال، تاكنون در محوطه باستاني جيرزانكال ويژگي شاخص يا ساختار خاصي مانند بناي مذهبي پيدا نشده است كه بتوان با قطعيت اين احتمال را تأييد كرد و لازم است تحقيقات بيشتري براي تأييد يا رد اين فرضيه انجام شود.

آنطور كه اين پژوهشگر آثار تاريخي چين اعلام كرده است، محوطه باستاني جيرزانكال در چين به 4بخش تقسيم شده است. به گفته او، در اين سايت، رديف‌هاي موازي از لايه‌هاي سنگي سياه‌وسفيد وجود دارد كه بعد از بررسي، مشخص شد همه رديف‌هاي سنگي بر محور حركت خورشيد طراحي شده‌اند.

تانگ جي هوآ به كاوش 39قبر در زون‌هاي چهارگانه اشاره كرد و گفت: در كاوش‌ها به 2نوع گور متفاوت برخورديم؛ در برخي از گورها تدفين ثانويه و در برخي تدفين غيرثانويه وجود دارد. در گورهاي گروه دوم، اجساد به‌حالت چمباتمه يا طاق‌باز به‌پشت دفن شده‌اند.

به‌گفته او، در گورهايي با تدفين ثانويه، جسد بعد از مرگ در محيط بيرون قرار گرفته و بعد از فساد استخوان‌ها به گور منتقل شده و بقاياي جسد روي چوب و نه روي زمين خاكي قرار داده شده است.

اين محقق چيني با اشاره به اينكه در استخوان جمجمه يكي از اجساد بقايايي از يك حشره پيدا شده است كه فقط در محيط بيرون زندگي مي‌كند و اين امر نشان مي‌دهد كه اين جسد در محيط بيرون قرار گرفته و بعد از فساد به گور منتقل شده است، افزود: اين حشره نيز در فصل گرم زندگي مي‌كند كه گواه اين است كه اين فرد در فصول گرم سال مرده است.

او با اشاره به اشياي چوبي و سفالينه و اشياي فلزي موجود در گورهاي به‌دست آمده در فلات پامير گفت: در گورها مهره‌هايي كشف شده است كه احتمالا منشأ آنها خاور نزديك، مثل ايران است و مي‌توان نتيجه گرفت كه اين مناطق با هم در ارتباط بودند.جي هوآ، با بيان اينكه شواهد زيادي در گورستان باستاني به‌دست آمده در محوطه جيرزانكال ديده شده كه مربوط به آتش است، گفت: از اين منطقه سنگ‌هاي آتش‌زنه، اجاق، زغال و نمد سوخته نيز به‌دست آمده است.

کد خبر 366715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha