مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: باستان‌شناسان چینی موفق به کشف قبری ۵۰۰۰ ساله شده‌اند که در آن بقایای انسانی غول‌پیکر قرار دارد.

استخوان

براساس گزارش شينهوا،‌ استخوان‌هاي كشف شده در اين قبر كه در استان شاندونگ در جنوب شرق چين واقع شده‌است،‌ بقاياي مردي 1.9 متري را در كنار افرادي ديگر با قد 1.8 متر نشان مي‌دهند، قدي كه نسبت به قد انسان‌هاي نئوليتيك‌ آن دوران كاملا غيرعادي و غول‌آسا بوده‌است.

 

استخوان

محققان مي‌گويند قد تخمين زده شده تنها براساس ارتفاع استخوان‌ها است و اگر همين استخوان در بدن فردي زنده قرار گيرد،‌قد او از اين نيز فراتر خواهد رفت. در مقايسه، ميانگين قد مرد‌هايي كه امروزه در منطقه كشف قبر زندگي مي‌كنند، 1.753 متر و ميانگين قد چين در سال 2015 نيز 1.75 بوده‌است.

به نظر مي‌آيد مردان مدرن در اين منطقه بسيار كوتاه‌قدتر از بسياري از اجداد خود هستند، حتي باوجود اينكه مردان امروزي در چين به غذاي سالم‌تر و اطلاعات بيشتري درباره تغذيه دسترسي دارند.

اگرچه اطلاعاتي از ميانگين قد مردان در منطقه شندونگ در 5000 سال پيش در دست نيست،‌اما ميانگين قد مردان اروپايي در آن دوره 1.65 متر بوده‌است و بر همين اساس مي‌توان احتمال داد اين استخوان‌ها به افرادي تعلق داشته كه در دوران خود كاملا غول‌پيكر به شمار مي‌رفته‌اند.

محققان احتمال مي‌دهند دسترسي به منابع غذايي كافي و با كيفيت باعث افزايش قد غيرعادي ساكنان اين منطقه شده‌است. همچنين به نظر اين افراد از اعضاي برجسته جامعه بوده‌اند زيرا قبرهاي بزرگتر به آنها اختصاص يافته‌است و اين نيز دسترسي آنها را به آب و غذاي بيشتر و بهتر و زندگي آرامتر تضمين مي‌كرده‌است.

تاكنون تنها دو هزار متر مربع از منطقه باستاني جيائوجيا در شاندونگ حفاري شده‌است و بخش‌هاي زيادي از آن هنوز دست‌نخورده باقي مانده‌است.

کد خبر 375846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha