دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در اسفند‌ماه سال گذشته ۶برنامه عمل برای حفاظت از گوزن زرد، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی‌سفید کوچک، تمساح پوزه‌کوتاه و سمندر لرستانی با مشارکت استادان دانشگاه و متخصصان محیط‌زیست تدوین شد و رئیس سازمان آن را برای اجرا به استانداران استان‌های ذیربط ارسال کرد.

حیات وحش

مجيد خرازيان‌مقدم در گفت‌وگو با ايلنا افزود: رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با ارسال اين برنامه عمل به استان‌ها از استانداران خواسته است نسبت به تصويب برنامه‌هاي مذكور در شوراي برنامه‌ريزي استان‌ها و تخصيص رديف اعتباري مستقل براي آنها اقدام كنند تا با محوريت ادارات كل حفاظت محيط‌زيست استاني و همكاري كليه دستگاه‌هاي ذيربط برنامه‌هاي مذكور اجرايي شود. وي در ادامه با اعلام اينكه بيش از ۶۱ هزار گونه مهره‌دار درجهان وجود دارد كه از اين تعداد حدود ۶هزار گونه در معرض تهديد قرار دارند، خاطرنشان كرد: در ايران نيز براساس فهرست سرخ اتحاديه جهاني حفاظت از محيط‌زيست و منابع طبيعي (IUCN) حدود ۷۴ گونه مهره‌دار (۴/۶ درصد) از ۱۱۶۳ گونه موجود دركشور در معرض تهديد هستند.

مجيد خرازيان‌مقدم، در ارتباط با برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي حفاظت گونه‌هاي جانوري در سال ۹۶ افزود: گونه‌هاي جانوري در معرض تهديد كشور براساس معيارهاي IUCN شامل 3 رده حفاظتي، بحراني، در معرض خطر انقراض و آسيب‌پذير هستند كه اين ميانگيني از وضعيت گونه در سطح جهاني است و ممكن است با وضعيت همان‌گونه در يك كشور يا يك منطقه خاص عينا مطابقت نداشته باشد، بنابراين لازم است كه بتوانيم در آينده نسبت به تهيه فهرست سرخ گونه‌هاي جانوري در سطح ملي اقدام كنيم. البته انجام اين اقدام زمانبر بوده و مستلزم اعتبارات و كار ميداني قابل ملاحظه است.

کد خبر 366551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha