محمد باریکانی: نمایندگان فراکسیون مستقل ولایی مجلس با دعوت از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشکلات موجود در سازمان میراث فرهنگی را با زهرا احمدی پور مطرح کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

و از او پاسخ خواستند. انتقادهاي نمايندگان مجلس بر درآمد پايين صنعت گردشگري، نحوه ثبت آثار تاريخي ، كاوش نشدن محوطه‌هاي باستاني، ضعف مديريت در سازمان ميراث فرهنگي، خالي ماندن ظرفيت هتل‌ها و تبليغات ضعيف سفر به ايران در كشورهاي خارجي متمركز بود.200 نماينده مجلس نيز چند روز پيش طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه را بار ديگر و اين‌بار در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم به جريان انداختند.

سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي فراكسيون مستقل ولايي مجلس در خصوص وضعيت كنوني سازمان ميراث فرهنگي و بخش گردشگري به همشهري گفت: نمايندگان مجلس از عملكرد سازمان ميراث فرهنگي رضايت ندارند و اين موضوع به دولت كنوني و رئيس جديد اين سازمان مربوط نمي‌شود.

او با تأكيد بر اينكه درآمد برخي كشورها حتي در همسايگي ايران از صنعت گردشگري بيش از تراز تجاري آنها و درآمد مرتبط با منابع زيرزميني آنهاست، افزود: در همين همسايگي ما چنين كشورهايي وجود دارند و گردشگران ايراني را هم جذب مي‌كنند.

نقوي حسيني صنعت گردشگري را يكي از ستون‌هاي درآمدي دولت‌ها پس از ماليات و استخراج منابع زيرزميني خواند و گفت: لازم است به ستون سوم منابع درآمدي در ايران نيز در حد و اندازه خودش به لحاظ مديريت و ساختار توجه شود.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه پيش‌تر عضو فراكسيون ميراث و گردشگري نيز بود با اشاره به ديدار 2سال پيش خود با رئيس مجلس سناي فرانسه گفت: رئيس مجلس سناي فرانسه به ما اعلام كرد كه دخترش پس از سفر گردشگري به ايران و ديدار از شهرهاي تهران، اصفهان و شيراز نظر او را به‌طور كامل نسبت به ايران تغيير داد.

وي افزود: كشوري كه داراي چنين امكاناتي است چرا بايد نوع مديريت و نوع ساختار در آن باعث شود كه اين سرمايه از دست برود؟

نقوي حسيني گفت: براي منابع نفتي و گازي مشترك با كشورهاي همسايه ميلياردها دلار هزينه مي‌كنيم. خب چرا براي گردشگري كه ده‌ها برابر آن منابع مي‌تواند براي كشور درآمد داشته باشد و همسايگان آن را برداشت مي‌كنند برنامه‌ريزي نمي‌كنيم؟ وي افزود: بايد شجاعانه ساختار مديريت گردشگري را اصلاح كنيم.

حسيني با اشاره به طرح 200نماينده براي تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه گفت: ساختار كنوني نمي‌تواند كاري انجام دهد و بايد اصلاح شود. دولت ، مجلس ، مجمع تشخيص و دستگاه‌ها نيز خارج از مباحث سياسي بايد صنعت گردشگري را احيا كنند.

زهرا احمدي‌پور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اما در پاسخ به انتقادات نمايندگان در جلسه فراكسيون مستقل ولايي، برهم خوردن رابطه ايران و عربستان را عامل خالي ماندن ظرفيت هتل‌ها در ‌‌شمال كشور و خراسان اعلام كرد.

وي در پاسخ به اعتراض نمايندگان درخصوص پايين بودن درآمد گردشگري كشور گفت: بخشي از افت درآمدهاي گردشگري به‌دليل ناپايداري تعداد گردشگر وارد شده به كشور و مرتبط با سياست خارجي و تحركات منطقه‌ است كه از دست سازمان خارج است.

احمدي‌پور درخصوص نقد نمايندگان به كم كاري سازمان ميراث فرهنگي در معرفي ايران به‌عنوان مقصد گردشگري گفت:در تعطيلات نوروز در هماهنگي با يونسكو، 2 تا 3هزار بروشور تبليغاتي در پروازهاي بين‌المللي ‌كه مبدأ و مقصدشان ايران نبود توزيع شد.

وي در پاسخ به اعتراض نمايندگان درخصوص نحوه ثبت آثار تاريخي گفت: آثار مالك خصوصي دارند و ‌‌مالكان اجازه ثبت ملي را نمي‌دهد.معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سؤال كه چرا محوطه‌هاي باستاني كشور كاوش نمي‌شوند نيز گفت: دليل اين اقدام نبود ظرفيت لازم براي حفاظت از محوطه پس از كاوش و نبود اعتبار و نيروي انساني است.

ضعف مديريت در سازمان ميراث فرهنگي نيز از ديگر انتقادات نمايندگان مجلس بود كه احمدي‌پور آن‌را تأييد كرد و چنين پاسخ داد: وقتي در سال88 تا سال90 بالغ بر 2 الي 3هزار نيروي غيرمتخصص در جايگاه نيروي رسمي وارد سازمان ميراث فرهنگي شد، نمي‌توان از عملكرد امروز انتظار خاص داشت و تنها مي‌توان با آموزش نيروها را هدايت كرد.

کد خبر 366548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha