سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار است در آینده نزدیک به وزارتخانه تبدیل شود. نمایندگان مجلس‌ماه گذشته فوریت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را در صحن علنی مجلس تصویب کردند.

نمايندگان مجلس اعتقاد دارند كه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور آنطور كه بايد در انجام ماموريت‌هاي خود در 3حوزه فعاليت خود موفق نبوده است و به‌دليل آنكه يك سازمان زير‌مجموعه نهاد رياست‌جمهوري است به مجلس و نهادهاي نظارتي پاسخگو نيست. آنها موفقيت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و همچنين پاسخگو كردن اين سازمان در قبال عملكرد ضعيف را منوط به تبديل آن به وزارتخانه مي‌دانند.

هفته گذشته در نشستي كه به دعوت سازمان ميراث فرهنگي در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، طرح مجلس براي تبديل سازمان ميراث‌فرهنگي به وزارتخانه مورد بررسي قرار گرفت و موافقان و مخالفان اين طرح نظرات خود را بيان كردند. سعيد شيركوند معاون سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي در كسوت مخالف اين طرح سخن گفت و برخي فعالان صنعت گردشگري نيز در موافقت با اين طرح سخن گفتند. نكته جالب در اين نشست اما آن بود كه هيچ‌يك از نمايندگان مجلس كه طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه را امضا كردند حاضر به حضور در اين نشست نشدند.

از ابتداي مطرح شدن طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه تا زمان تصويب فوريت اين طرح در صحن علني مجلس، نظر همه موافقان و مخالفان بر فعاليت بخش گردشگري كشور و ضعف اين بخش در جذب گردشگر و تحقق برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور و چشم‌انداز 20ساله متمركز بود.

ديروز احمد رياحي از كارشناسان پيشكسوت حوزه ميراث فرهنگي به مهر اعلام كرد كه در طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه، گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي فراموش شده و تنها دغدغه نمايندگان موضوع گردشگري است.

رياحي با طرح اين سؤال كه آيا قرار است اين سازمان سرجاي خود باشد و تنها بخش گردشگري از آن جدا شود يا تبديل به وزارتخانه‌اي ‌شود كه گردشگري در آن در اولويت است و ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي زيرمجموعه كوچكي از آن باشند؟ افزود: اگر ميراث فرهنگي كشور نباشد، گردشگر تا چه اندازه راغب است به ايران بيايد؟ اكنون گردشگران شهرهاي يزد، شيراز و اصفهان تنها براي ديدن ميراث فرهنگي به ايران مي‌آيند و اين ميراث فرهنگي است كه مي‌توان با حفاظت از آن به گردشگري رونق داد.

كارشناس پيشكسوت ميراث فرهنگي از نمايندگان مجلس خواست درباره نگراني كارشناسان ميراث و صنايع‌دستي در طرح تبديل سازمان به وزارتخانه توضيح داده و اعلام كنند برنامه شان براي اين دو بخش چيست؟

کد خبر 371400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha