سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر تغییر زهرا احمدی‌پور، رئیس این سازمان در دولت جدید به دغدغه یک نماینده مجلس که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شد و در آن پروانه سلحشوری، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی میراث فرهنگی اعلام کرد

كه در حال پيگيري تبديل سازمان ميراث فرهنگي به وزارتخانه، كمبود امكانات لازم براي حفظ بناهاي تاريخي ‌و از بين رفتن اين آثار، عدم‌توسعه مناسب گردشگري و رونق صنايع‌دستي و خروج ۴۴۶ اثر تاريخي براي نمايشگاه در كشور آلمان است، واكنش نشان داد و در مطلبي به كارنامه رياست چندين ماهه زهرا احمدي‌پور در سازمان ميراث فرهنگي پرداخت.

در مطلبي كه اين سازمان براي رسانه‌ها ارسال كرده است، آمده است: درخصوص طرح تبديل سازمان به وزارتخانه، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در نخستين واكنش به اين طرح گفت كه نظريه تغيير ساختار سازمان با هدف انجام مناسب‌تر تكاليف و وظايف نيازمند بررسي‌هاي كارشناسي است و مركز پژوهش‌هاي مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي مي‌توانند در اين خصوص اقدامات راهگشا صورت دهند.

سازمان ميراث فرهنگي همچنين صعود ۴ پله‌اي رتبه گردشگري ايران را از دستاوردهاي كاري زهرا احمدي‌پور در سازمان ميراث فرهنگي خوانده و آورده است: يكي از مهم‌ترين اركاني كه پس از اجراي برجام مورد تقويت قرار گرفت، صنعت گردشگري كشور بود و نتيجه آن رشد ۲.۸درصدي ورود گردشگران به ايران در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و رشد ۱۰درصدي گردشگران ورودي نسبت به 3سال ۹۱ تا پايان ۹۴ بود. طبق گزارش رسمي ۲۰۱۶ مجمع جهاني اقتصاد نيز رتبه جهاني گردشگري ايران در اين سال 4پله صعود داشت و در اين شاخص، نسبت به سال ۲۰۱۵، شاهد رشد 4پله‌اي بوديم و در جايگاه ۹۳ قرار گرفتيم.

سازمان ميراث فرهنگي همچنين در پاسخ به دغدغه عضو ناظر مجلس در شوراي‌عالي ميراث فرهنگي درخصوص حفظ بناهاي تاريخي آورده است: چنان‌كه مطلعيد اين موضوع با توجه به گستردگي تعداد آثار، بودجه هنگفتي مي‌طلبد كه در بحث هماهنگي بين دستگاهي اقدامات خوبي صورت گرفته و صندوق حفظ و احيا در راستاي حفاظت با تغيير كاربري بنا و مشاركت بخش خصوصي عملكرد مطلوب داشت. در ضمن، آيين‌نامه حفاظت از آثار تاريخي نيز در دستور كار است و ‌سال گذشته بيشترين مرمت‌ها با مشاركت مردمي در سازمان اتفاق افتاد كه همراهي و همكاري مجلس مي‌تواند سازمان ميراث را در انجام وظايف ياري رساند.

سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرد: در اين نامه به لزوم رونق صنايع‌دستي نيز اشاره شده است كه بايد گفت طرح ايجاد ۶۰هزار فرصت شغلي در توسعه صنايع‌دستي روستايي در سازمان ميراث فرهنگي تدوين شده كه در اين ميان رقم صادرات صنايع‌دستي در ۳ ماهه پاياني سال ۱۳۹۵ بدون احتساب رقم صادرات چمداني به ۱۱۳ميليون دلار رسيد.

پروانه سلحشوري در نامه خود از پيگيري‌ها براي دليل خروج 446اثر تاريخي از ايران براي نمايش در كشور آلمان خبر داده بود كه سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به او اعلام كرد: دولت آلمان با تأييد وزارت امور خارجه ايران اشيا را بيمه و مصونيت مطلق آنها را تضمين كرده و اين آثار كمتر از يك سال ديگر به كشور بازمي‌گردند.

کد خبر 374377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha