همشهری آنلاین: رئیس مجلس با بیان اینکه ایران همیشه با هر نوع اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد سوریه شد و گفت طبق اسناد دولت سوریه اصلا گاز سارین ندارد که از آن استفاده کند

لاریجانی علی

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی یکشنبه (20 فروردين) با اشاره به اقدام آمریکا برای حمله موشکی به سوریه افزود: حمله آمریکا به سوریه یک شروع است نه یک خاتمه؛ آتش بحران را افروخته‌تر و وسیع‌تر کرده‌اید که تبعات آن دامن خودتان را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال‌ها در سوریه ماجراجویی کرده و شادی به راه انداخته اند، شما را به باتلاق سوریه دعوت کنند و ترجیح دهند ناتوانی خود را با لباس و تجهیزات شما به دامادی مزین کنند، اینها همان کسانی هستند که در شرایط بحران به نوع دیگری عمل می‌کنند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: ملت ما سخت‌ترین شرایط را در حملات شیمیایی در دفاع مقدس که با کمک غربی‌ها انجام می‌شد، تحمل کرده است، ‌لذا با هرگونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه اقدامات ماجراجویی می‌شود، مخالف‌تر است و آن را محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: معتقدیم باید گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا مشخص شود جنایت کار در این زمینه چه کسانی بودند و این سلاح‌ها از چه مرزهایی وارد سوریه و به دست چه کسانی استفاده شده است؟

لاریجانی با بیان اینکه تعارضات جمهوری اسلامی با برخی قدرت‌های بزرگ نیز در همین نکته نهفته است، افزود: چند روز پیش نمونه‌ای از این ماجرا پیش‌روی ما قرار گرفت؛ دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی، به سوریه حمله و خساراتی به این کشور وارد کرد. سؤال اول این است که کدام مرجع بین‌المللی این ادعا را بررسی و مشخص کرد؟ آیا قبل از بررسی و محکومیت، می‌توان عقاب کرد؟

وی اضافه کرد: ما در سال‌های آخر جنگ‌بارها از طرف صدام با سلاح شیمیایی با انواع مختلف مواجه بودیم. در عملیات بدر، در فاو، در حلبچه و دیگر موارد که این سلاح‌ها از طرف دولت‌های غربی به صدام داده می‌شد و همین قدرت‌های بزرگ، لب فرو می‌بستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بحث یک بار و دوبار نبود، صدام در طول یک سال بارها و بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد و نه تنها اقدامی از طرف قدرت‌های غربی ندیدیم که حتی موضعی هم نگرفتند.

لاریجانی اظهار داشت: اما یکباره در یک ادعای غیرواقعی، عملیات علیه سوریه انجام می‌شود. آیا می‌توان باور کرد شما به دلیل دفاع از حقوق بشر و حقوق بین‌الملل، چنین اقدامی کرده‌اید؟ چرا نگذاشتید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و موضوع را رسیدگی کند؟

وی با بیان اینکه تا آنجا که ما بررسی کردیم، دولت سوریه نه گاز سارین داشت که استفاده کند و نه دلیلی داشت برای استفاده از آن، خاطر نشان کرد: در شرایطی که توفیقاتی داشته، دست به چنین کاری بزند؟ این روش‌هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته، در سال‌های گذشته نیز انجام شد و نتیجه‌اش، بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران‌های شدید همراه بود، موفق شد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا وقتی آمریکا در عراق ادعا کرد که سلاح‌های اتمی در عراق وجود دارد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت، عراق را زیر بمباران شدید قرار داد، موفق بود؟

لاریجانی افزود: به خاطر دارید آقای پاول وزیر خارجه وقت آمریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح‌های اتمی عراق ارائه کرد و آن لیست بهانه‌ای برای حمله به عراق شد؟ بعدها که در عراق، مخالفان صدام، حکومت را به دست گرفتند، در مورد این ادعا بررسی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: تردیدی نداریم که آقای طالبانی از مخالفان صدام بود و سال‌ها علیه رژیم صدام مبارزه کرد. وی می‌گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه آمریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم. مثلاً نقطه‌ای که آنها آدرس داده بودند، رفتیم و دیدیم یک طویله بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت آمریکا اظهار داشت: شما که چنین سابقه‌ای در جنگ‌افروزی‌های سال‌های گذشته دارید؛ آیا با این حمله چیزی حل می‌شود، آیا جنگ در سوریه خاتمه می‌یابد و راه‌حل سیاسی حاصل می‌شود؟

  • علی (ع) محور حق نمای هستی

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میلاد حضرت علی (ع) و حضرت جواد (ع)، به تشریح فضائل امیرالمؤمنین (ع) در همراهی با پیامبر (ص) پرداخت و گفت:‌ جاهز از علمای اهل سنت در یکی از رسائلش می‌نویسد «فضیلت اشخاص به چند دلیل است؛ یکی پیش‌قدمی در اسلام، دوم بی‌اعتنایی به دنیا، سوم علم و حکمت، چهارم مجاهدت در راه دفاع از دین و جامعه و احیای حق».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: آن گاه می‌گوید وقتی از علما، فقها و مورخین می‌پرسیم که پیش‌قدم در اسلام چه کسانی بودند؟ مقدم بر همه، نام علی (ع) است. وقتی سؤال می‌کنیم کسانی که در راه اسلام جان خود را در کف دست نهادند و جهاد نمودند، باز نام علی (ع) آورده می‌شود. هنگامی که سؤال کنیم علمای صحابه چه کسانی هستند، در اول نام علی (ع) آورده می‌شود و چون از زُهاد اسلام می‌پرسیم، قبل از همه، نام علی (ع) آورده می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: علی (ع) محور حق‌نمای هستی است. اگر در جهان مردان حقی مانند علی (ع) نمی‌بودند، زندگی جز نومیدی چیز دیگری نبود. همانگونه که امروز در عالم سیاست بین‌الملل مشاهده می‌کنیم، دغل‌کاری و فریبکاری را تدبیر و زیرکی می‌دانند اما در مکتب این مرد الهی، چهار چیز مبنای کار خیر و عقلانی است.

وی اظهار داشت: اول حفظ شرف، دوم ادای وظیفه، سوم وفای به پیمان، چهارم درستی قول. به این جهات است که ادیب مورخ و استاد دانشگاه مصر از برادران اهل سنت در کتاب تاریخ اسلام سیاسی می‌گویند در شجاعت و بزرگواری نظیرش کم دیده شده است. لیکن یک چیز داشت که در مقام سیاست برای پیشرفت کار حاضر نبود به هر وسیله ای متوسل شود، بلکه می‌خواست در آن کار هم رعایت تقوا و امانت را کرده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما در مقابل، رقیبانش از هیچ وسیله‌ای روی‌گردان نبودند و برای پیشرفت مقصد سیاسی خود، از هیچ نوع جرم و جنایتی که آنها را به مقصود برساند، پرهیز نداشتند.

وی ادامه داد: نمایندگان محترم، ما مفتخریم که الگوی جامعه و انقلاب ما، علی (ع) است و سیاست او، عین حق‌ورزی و عین اخلاق، صدق در کلام و اصل قوام جامعه بود.

کد خبر 366492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha