یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

اسفندماه سال ۹۲، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درجمع خبرنگاران نسبت به وضعیت نگران‌کننده منابع آبی کشور هشدار داد و گفت که بیلان منفی‌‌ آب‌های زیرزمینی کشور باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده است.

فرونشست زمین

هشداري كه جدي گرفته نشد و در نتيجه هرروز بخشي از دشت‌هاي كشور شاهد فرونشست زمين است. اكنون فرونشست زمين دامن دشت اردبيل را گرفته است؛ پديده خطرناكي كه ناشي از برداشت بي‌رويه آب از سفره‌هاي زيرزميني و حفر چاه‌هاي عميق و نيمه‌عميق مجاز و غيرمجاز است.

خبرگزاري ايرنا روز گذشته با انتشار خبر فرونشست زمين در اردبيل نوشت: براساس اعلام كارشناسان آب منطقه‌اي اردبيل، منابع آب‌هاي زيرزميني دشت اردبيل در وضعيت هشدار قرار دارد و تداوم اين موضوع مي‌تواند سبب پيامدهاي ناگواري ازجمله گسترش پديده فرونشست زمين در قسمت‌هاي ديگر اين دشت و بروز خسارات و تلفات احتمالي شود. اين درحالي است كه دشت اردبيل با مساحت حدود 990كيلومترمربع با داشتن منابع آب زيرزميني غني و خاك مرغوب در 5/1قرن اخير همواره مورد توجه و محل مناسبي براي تأمين آب شرب و كشاورزي بوده است.

بنا بر آمار در اين دشت قبل از دهه‌هاي50 و 60 تعداد چاه‌هاي عميق و نيمه‌عميق محدود و چاه‌هاي عميق نيز در مقايسه با چاه‌هاي دستي يا نيمه‌عميق انگشت‌شمار بوده و در نتيجه برداشت از منابع آب زيرزميني در حد محدود انجام مي‌گرفته است اما از اوايل دهه 50 با استفاده از وسايل و دستگاه‌هاي حفاري تعداد چاه‌هاي حفرشده در دشت اردبيل رو به افزايش نهاد و با رونق كشاورزي از دهه 60 به بعد و به‌تبع آن افزايش بي‌رويه برداشت آب از سفره آب زيرزميني، از سال63 افت سطح آب زيرزميني آغاز شد.

اصغر سليمان‌زاده، مديرعامل آب منطقه‌اي استان اردبيل در اين‌باره گفت: به‌رغم اقدامات غيرسازه‌اي از قبيل پركردن چاه‌هاي غيرمجاز، جلوگيري از اضافه برداشت منابع آبي مجاز، نصب و به‌كارگيري كنتورهاي هوشمند آب و برق، اطلاع‌رساني وسيع بين مشتركين آب زيرزميني و حذف قسمتي از آب شرب از منابع آب زيرزميني و تأمين آن از سد يامچي متأسفانه هنوز افت آب زيرزميني در اين دشت ادامه دارد.

وي يكي از شايع‌ترين عواملي كه سبب نشست زمين مي‌شود را پمپاژ بيش از حد آب‌هاي زيرزميني اعلام كرد و افزود: بيش از 80درصد نشست‌هايي كه در جهان رخ داده به‌دليل استخراج آب‌هاي زيرزميني بوده است. در واقع عدم‌تغذيه كافي آبخوان و پمپاژ بيش از حد آب‌هاي زيرزميني كه براي مصارف گوناگوني ازجمله كشاورزي، شرب و صنعت خارج مي‌شود، سبب بروز اين پديده مي‌شود.

کد خبر 366423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha