همشهری آنلاین: استاد منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه شیراز و پژوهشگر برتر کشور هشدار داد: رانش زمین اغلب در مناطق کوهستانی رخ می‌دهد و سه استان شمالی کشور در این زمینه، وضعیت بدتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند.

خطر رانش زمین در کمین استان‌های شمالی است

به گزارش ايرنا، دکتر حمیدرضا پورقاسمی که دی ماه امسال به عنوان پژوهشگر برتر بخش دانشگاهی در اولین جشنواره ملی کشاورزی ایران با محوریت "کشاورزی دانش بنیان؛ رکن اقتصاد مقاومتی" و سی و یکمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی برگزیده و معرفی شد، روز یکشنبه گفت: آبخیزداری، علم مدیریت و حفاظت آب و خاک است و قطعا آب مایه حیات و خاک، بستر حیات است و ما به عنوان آبخیزدار، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا منابع آب و خاک را حفظ کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم و آنها نیز در بستر تولیداتشان بتوانند از این منابع استفاده کنند.

وی درباره زمینه‌های تحقیقاتی خود بیان داشت: عمده تحقیقات من در ارتباط با بلایای طبیعی و بررسی خطرات مرتبط با آن نظیر زمین لغزش، سیل‌خیزی، فرسایش پذیری خاک، فرونشست زمین و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است و البته پژوهش در حوزه رانش زمین یا زمین لغزش، زمینه اصلی تحقیقاتی من به شمار می‌آید.

پورقاسمی که به عنوان همکار در چندین پژوهش بین‌المللی مرتبط با بلایای طبیعی در کشورهای ژاپن، چین، هند، تایوان، عراق و عربستان مشارکت داشته است، افزود: رانش زمین حدود 17 درصد بلایای طبیعی دنیا را به خود اختصاص می‌دهد که پس از سیل و زلزله به عنوان سومین بلایای طبیعی دنیا شناخته می‌شود و متاسفانه در کشور ما هم آمار نگران‌کننده‌ای در این زمینه دارد.

استادیار بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز درباره دلایل بروز و ظهور زمین لغزش گفت: به دلایل متعدد همچون تغییر کاربری اراضی، دخالت‌های بی‌رویه انسان، اصول نادرست کشاورزی و اصول نادرست جاده‌سازی، همراه با بحث تغییر اقلیم و وقوع رگبارهای شدید و تند که در مناطق اتفاق می‌افتد روز به روز این پدیده در ایران درحال گسترش است.

وی خاطر نشان کرد: پدیده زمین لغزش به خاطر شرایط خاصی که دارد، اغلب در مناطق کوهستانی رخ می‌دهد و از این منظر، سه استان شمالی کشور وضعیت بدتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند.

پورقاسمی که رساله دکتری خود را با عنوان "پیش‌بینی خطر زمین لغزش با استفاده از روش‌های داده کاوی در شمال شهر تهران" تدوین کرده است، وضعیت شمال تهران به لحاظ خطر رانش زمین را اسفناک توصیف کرد و گفت: یکی از دلایل این امر می‌تواند تغییرات کاربری اراضی در این منطقه خصوصا در لواسان به خاطر احداث ویلا و ساختمان‌های مسکونی باشد.

وی خواستار چاره‌اندیشی جدی مسئولان کشور برای مقابله با این خطر طبیعی شد و گفت: برای جلوگیری از رانش زمین باید به حفظ منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع کشور توجه بیش‌تر داشته باشیم و تا آنجا که ممکن است کشاورزی خود را به سمت کشاورزی اصولی پیش ببریم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اقدامات غیراصولی و نادرست در بخش کشاورزی به کار گیریم.

پورقاسمی دارای 61 مقاله ISI و 19مقاله ISC به همراه دو فصل کتاب انگلیسی، یک کتاب فارسی و 30 مقاله کنفرانس ملی و بین‌المللی است و شاخص "اچ ایندکس" وی در سایت "گوگل اسکالر" googlescholar برابر با 19 با تعداد استنادات 1569 و بر اساس گزارش "اسکوپوس" شاخص اچ ایندکس وی 16 با تعداد استناد 951 گزارش شده است.

اچ ایندکس h-index شاخصی عددی است که برای نمایش میزان بهره‌وری و تاثیرگذاری علمی دانشمندان به صورت کمی به کار می‌رود و این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود.

کد خبر 358750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha