گروه اقتصادی: همایش فرهنگ، رسانه و تحقق اصل 44 قانون اساسی به مناسبت گرامیداشت پانصدمین روز ابلاغ بند«ج» اصل 44 قانون اساسی، در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش همشهری، این همایش با استقبال اندک اصحاب رسانه‌ به‌عنوان مخاطبان اصلی آن مواجه شد و برخی دعوت شدگان، حضور در دیگر برنامه‌ها را به حضور در همایشی درباره نقش رسانه‌ها در پیگیری سیاست‌های اصل 44 ترجیح دادند تا اهمیت سیاست‌های اصل 44 برای رسانه‌ها نیز مشخص شود.

تعیین 75 شاخص ارزیابی

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش فرهنگ، رسانه و تحقق اصل 44، گفت: کمیسیون ویژه مجمع تصویب کرده که سیاست‌های اصول 43 و 45 قانون اساسی نیز در اولویت مجمع قرار گیرند که تصویب این سیاست‌ها تکمیل‌‌کننده لایحه اصل 44 خواهد بود.

وی افزود: حداقل 10 قانون کلیدی دیگر همچون قانون تجارت نیز باید تصویب شود تا رجعت به اقتصاد دولتی، امکان‌پذیر نباشد.

وی درباره سند چشم‌انداز نیز گفت: شنبه آینده بررسی الزامات چشم‌انداز در دستور صحن علنی مجمع قرار دارد و با تصویب این الزامات، اختیارات دولت محدود خواهد شد و اطمینان بخش خصوصی و تعاونی افزایش خواهد یافت و سنجش عملکرد نیز توسط یک نهاد بی‌طرف انجام خواهد شد.

آقامحمدی اضافه کرد: بانک مرکزی اولویت‌های چشم‌انداز را در 75 شاخص و در مقایسه با کشورهای منطقه آماده کرده و وضعیت ایران در این گزارش کاملاً‌ مشخص است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: براساس شاخص‌های 75 گانه بانک مرکزی، ایران از لحاظ سرمایه پس انداز رتبه اول و از نظر حجم یارانه‌ها و نحوه مصرف آن در منطقه بدترین وضعیت را دارد.

تفکر اقتصاد دولتی هنوز وجود دارد

علاءالدین میرمحمد صادقی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در همایش فرهنگ، رسانه و تحقق اصل 44 با اشاره به فضای فکری ضد سرمایه‌داری حاکم بر کشور در زمان تصویب قانون اساسی در اوایل انقلاب، گفت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در همان زمان هم نسبت به مفاد این اصل اعتراض داشتند و متأسفانه نگرانی آنها از دولتی‌تر شدن اقتصاد کشور با اجرای این اصل، محقق شد.

وی با بیان زیان‌هایی که بر اثر اجرای اصل 44 و دولتی شدن اقتصاد به کشور وارد آمده، ابلاغ سیاست‌های این اصل به منظور توسعه بخش خصوصی را امیدوارکننده خواند و گفت: متأسفانه با وجود گذشت 500 روز از زمان ابلاغ این سیاست‌ها، هنوز هم تفکر ترجیح دولت بر بخش خصوصی در اقتصاد ایران وجود دارد.

اهمیت فضاسازی رسانه‌ای

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با بیان این که اقتصاد دولتی در 27‌سال اخیر هزینه بسیار بالایی را به کشور وارد آورده، گفت: کشورهایی مثل ترکیه و مالزی که در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، اقتصادهایی در سطح ایران داشتند اکنون فاصله بسیاری با ایران دارند و ایران به علت دولتی بودن اقتصاد از لحاظ شاخص‌هایی همچون درآمد سرانه، رشد فناوری و سهم در تجارت بین‌الملل از این کشورها عقب مانده است.

وی مهم‌ترین وظیفه در شرایط فعلی برای رهایی از اقتصاد دولتی را فضاسازی خواند و گفت: رسانه‌ها و خصوصاً‌ صداوسیما باید با فضاسازی رسانه‌ای قوی مانع بازگشت تفکرهای ضد سرمایه‌گذاری به سطح جامعه شوند.

انتقاد از بی‌توجهی به بخش فرهنگ در لایحه اصل 44

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران حاضر در همایش فرهنگ، رسانه و تحقق اصل 44 بود که به انتقاد از بی‌توجهی به بخش فرهنگ در لایحه اصل 44 پرداخت و نگاه ابزاری به فرهنگ برای اجرای سیاست‌های این اصل را ناکافی خواند.

وی با بیان اینکه در ماده 9 لایحه اصل 44 به تبعات فرهنگی اجرای سیاست‌های اصل 44 پرداخته شده، افزود: ماده 9 فقط 10‌درصد ظرفیت بخش فرهنگ را پوشش می‌دهد.

کد خبر 36633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز