جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تجارت میان چین و آمریکا و سیاست دو کشور در قبال کره شمالی، موضوعاتی تنش‌زا و مورد مناقشه‌ای هستند که در دیدار میان رهبران دو کشور به بحث گذاشته شدند. از قرار رئیس جمهوری آمریکا با خونسردی عمل کرده است.

دیدار میان سران چین و آمریکا

به گزارش دويچه وله، روز پنج‌شنبه ۶ آوریل 2017 ( ۱۷ فروردین 1396) روسای جمهوری چین و آمریکا در فلوریدا با یکدیگر ملاقات کردند. این اولین دیدار شی جین ‌پینگ، رئیس جمهوری چین با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست. بحران در موضوع تجارت میان چین و آمریکا و سیاست در قبال برنامه هسته‌ای کره شمالی، مسائلی هستند که دو کشور درباره آن‌ها اختلاف نظر عمیقی دارند.

دونالد ترامپ درباره این دیدار گفت که میان دو کشور یک دوستی در حال شکل گرفتن است که البته هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است. او تاکید کرد:«در دراز مدت ما روابط بسیار عالی برقرار خواهیم کرد.»

پیش از این دیدار رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که چین می‌تواند بخشی از استراتژی آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره شمالی باشد. کره شمالی بامداد چهارشنبه (۵ آوریل/ ۱۶ فروردین) یعنی درست یک روز قبل از این دیدار یک موشک بالستیک میان‌برد از پایگاهی در نزدیکی بندر سینپو پرتاب کرد.

  • انتظارات آمریکا از چین

دونالد ترامپ پیش از دیدار با شی جین ‌پینگ گفت که انتظار دارد چین در مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی نقش فعال‌تری ایفا کند. این انتظاری است که دولت اوباما نیز از چین داشت ولی به نتیجه‌ای نرسید. چین اخیرا با خودداری از وارد کردن ذغال سنگ از کره شمالی تلاش کرد که نشان دهد مایل به همکای در این زمینه است.

در مقابل رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که اگر لازم باشد این کشور به تنهایی علیه کره شمالی اقدام خواهد کرد. او در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر ژاپن نیز گفته بود که "همه گزینه‌ها روی میزاست".

اما چین آمریکا را به در پیش گرفتن سیاستی بر مبنای کاهش بحران فراخواند و سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که همه طرفین باید احتیاط کنند تا وضعیت پرتنشی که به وجود آمده، بحرانی‌تر نشود. چین به عنوان شریک تجاری مهم کره شمالی با تحریم‌های آمریکا علیه این کشور همکاری می‌کند اما هم‌زمان نگران تشدید درگیری‌های نظامی و فروپاشی کره شمالی است.

در کنار سیاست در قبال کره شمالی یکی دیگر از مسایل مورد مناقشه میان چین و آمریکا مناسبات تجاری میان دو کشور است. آمریکا چین را متهم می‌کند که مناسبات تجاری ناعادلانه‌ای را با این کشور برقرار کرده است. این اتهامی است که آمریکا به آلمان نیز می‌زند. وزیر خارجه آمریکا نیز به ایجاد مناسبات دوستانه تجاری میان دو کشور اشاره کرد با این تاکید که این مناسبات باید حافظ منافع دو طرف باشد.

کد خبر 366257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha