چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

امروزه فناوری ارتباطات معانی واژگان (زمان) و (مکان) را دچار تحول و دگرگونی ساخته است به‌طوری‌که با استفاده از این فناوری، جهان به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده که در دورترین نقاط آن مردم به هم نزدیکند و در کوتاه‌ترین زمان با یکدیگر ارتباط می‌گیرند.

بدیهی است امکانات و تجهیزات زیربنایی هر کشور متعلق به مردم همان کشور است و ثروت ملی به شمار می‌رود. با این اوصاف، مردم با بهره برداری درست از این امکانات و فناوری‌های جدید ارتباطی می‌توانند ضمن استفاده از این امکانات و تجهیزات از این سرمایه ملی مراقبت و نگهداری کنند.

شرکت ارتباطات زیرساخت که مأموریت تهیه، نصب و نگهداری تجهیزات و امکانات زیرساخت مخابراتی کشور را بر عهده‌ دارد از کلیه مشترکین تقاضا دارد به منظور افزایش ضریب موفقیت در برقراری تماس‌های تلفنی و استفاده بهینه از امکانات فراهم شده با رعایت نکات زیر این شرکت را یاری کنند:

1 - زمانی که تلفن مشترک موردنظر اشغال است به‌طور مداوم اقدام به شماره‌گیری نکنیم.
مشترکین در سراسر کشور از طریق شبکه مخابراتی و مراکز تلفنی به یکدیگر متصل می‌شوند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که مشترک A قصد برقراری تماس تلفنی با مشترک B را دارد این ارتباط از طریق یک مرکز تلفن ایجاد می‌شود. حال اگر مشترک B مشغول باشد کمی صبر می‌کنیم تا مکالمه مشترک B تمام شود. بی‌توجهی به این مسئله باعث ایجاد بار ترافیکی در شبکه می‌شود و برقراری تماس سایر مشترکین را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

2 - درصورت داشتن تماس‌های مکرر و ارتباطات تلفنی زیاد، خطوط تلفنی خود را افزایش دهیم.
درصورتی که صاحب شرکت، فروشگاه، مؤسسه یا از تصمیم‌گیران سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هستید و ارتباطات تلفنی زیادی دارید، با خرید خطوط جدید تلفن، ضمن افزایش امکان دسترسی دیگران به مؤسسه یا سازمان شما و ایجاد رضایت تماس‌گیرندگان، به استفاده بهینه از امکانات مخابراتی کمک خواهید کرد. مثال: درصورتیکه مدیر یک بیمارستان، خوابگاه دانشجویی، یک مطب پررونق یا... هستید با خرید خطوط جدید تلفن می‌توانید ضمن حرمت‌گذاری به تماس‌گیرندگان، در وقت، هزینه و راندمان کاری جامعه صرفه‌جویی کنید.

3 - تا حدامکان از تلفن‌های دارای پیام‌گیر استفاده کنیم.
با استفاده از تلفن‌های دارای پیام‌گیر این امکان فراهم می‌شود که درصورت عدم حضور مشترکی که با آن تماس گرفته شده، برای او پیام گذاشت و از شماره‌گیری‌های مجدد و افزایش بار ترافیکی شبکه مخابرات جلوگیری کرد.

4 - سعی کنیم در زمان‌های مناسب به مخاطبان خود زنگ بزنیم.
شبکه مخابرات کشور همچون خیابان‌ها و بزرگراه‌های داخل شهر ظرفیت محدودی دارد. با توجه به اینکه اوج ترافیک تلفنی در کشور از ساعت 9 تا 15 است که آن هم ناشی از فعالیت شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است، می‌توانیم برای توزیع مناسب بار ترافیکی در شبکه مخابرات، درصورت امکان، تماس‌های خود را در ساعات پایانی شب برقرار کنیم تا علاوه بر استفاده بهینه از امکانات مخابراتی از تخفیف نرخ مکالمه نیز بهره‌مند شویم.

5 - هنگام تماس‌های برون شهری مراقب باشیم به جای یک صفر در ابتدای کد 2بار عدد صفر را شماره‌گیری نکنیم.
هنگامی که قصد داریم با مشترکی در شهر دیگر تماس بگیریم اگر به جای یکبار، 2 بار عدد صفر را در ابتدای کد شماره‌گیری کنیم به جای اتصال به شهرستان موردنظر به شبکه بین‌الملل وارد می‌شویم و احتمالا به کشور دیگری متصل خواهیم شد. در این شرایط، علاوه بر زیان مالی مشترک که برای آن یک تماس بین‌الملل ثبت خواهد شد، شبکه مخابراتی کشور نیز اشغال می‌شود.

6 - با دقت شماره‌گیری کنیم.
هنگام شماره گیری باید دقت کرد، چراکه ممکن است ارقام کم و زیاد، جابه‌جا یا تکراری شماره‌گیری شوند که در هر صورت سبب ایجاد مزاحمت برای سایر مشترکین می‌شویم.

7 - از تلفن‌های دارای صفحه نمایشگر استفاده کنیم.
استفاده از تلفن‌های دارای صفحه نمایشگر سبب می‌شود مشترک به مرور هنگام شماره‌گیری نگاهی هم به صفحه نمایشگر بیندازد و شماره‌ای را که می‌گیرد کنترل کند. این‌گونه شماره‌گیری به تدریج اشتباهات فردی در شماره‌گیری را کاهش می‌دهد و مشترک را به مقصد می‌رساند.

8 - برای شماره‌گیری فقط از انگشت اشاره استفاده کنیم.
استفاده از انگشت اشاره سبب افزایش دقت و صحت شماره‌گیری می‌شود. البته با جایگزین شدن تلفن‌های ماشین حسابی به جای تلفن‌هایی که شماره‌گیر آنها گردان است این مشکل تا حد زیادی رفع شده، ولی بسیاری از اشتباهات شماره‌گیری ناشی از استفاده از وسایلی مانند مداد، خودکار و... است.

9 - سرویس انتظار مکالمه خود را دایر کنیم.
استفاده از این سرویس امکان برقراری ارتباط تلفنی را به حداکثر می‌رساند. به‌عنوان مثال، مشترک A و B با هم مکالمه تلفنی دارند و تلفن مشترک A دارای سرویس انتظار مکالمه  است، در همین زمان مشترک C با مشترک A تماس می‌گیرد. در این شرایط هم مشترک C با بوق اشغال مواجه نمی‌شود و هم مشترک A که در حال مکالمه با مشترک B است از تماس مشترک C مطلع می‌شود و هر 2مکالمه تلفنی به مقصد می‌رسد.

10 - از سرویس انتقال مکالمه استفاده کنیم.
دارنده این سرویس می‌تواند درصورت ترک محلی به محل دیگر، تماس‌های تلفنی برقرار شده با تلفن ثابت خود را نیز انتقال دهد. به‌عنوان نمونه، فرض کنید مشترک A در خیابان آزادی مستقر است و مجبور است برای زمانی در محلی واقع در خیابان انقلاب اسلامی باشد. در این شرایط مشترک A درصورت بهره‌مندی از سرویس انتقال مکالمه، می‌تواند تماس‌های تلفنی افرادی را که با او تماس می‌گیرند به تلفنی در محل جدید متصل کند تا ارتباط تلفنی با او بدون جواب نباشد. از دیگر قابلیت‌های این سرویس انتقال مکالمه از خط اشغال به خط آزاد است.

توصیه‌هایی برای شماره گیری و مکالمه

1 - برای تسریع در شماره گیری و استفاده از مزایای خدمات جدید بهتر است از دستگاه‌های دارای سامانه تُن و شماره‌گیر دکمه‌ای استفاده کنید.

2 - شماره گیری را پشت سر هم و بدون مکث طولانی انجام دهید.

3 - در دستگاه تلفن با شماره‌گیر گردان، شماره‌گیر را با انگشت برنگردانید زیرا موجب اشتباه در شماره‌گیری می‌شود.

4 - پس از هر مکالمه، از قطع شدن ارتباط و شنیده شدن صدای بوق آزاد مطمئن شوید. درصورت آزاد نشدن خط، صورتحساب برای تمام مدت اشغال محاسبه و صادر می‌شود که پرداخت آن از سوی مشترک الزامی است.

5 - درصورتی که هنگام شماره گیر‍ پیام خاصی شنیدید، با دقت به پیام توجه کنید.

6 - قبل از شماره گیری، شماره مورد نظر را در ذهن خود یا روی دفترچه تلفن آماده کنید.

7 - از قطع و وصل بی‌مورد گوشی تلفن خودداری کنید.

کد خبر 36623

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز