دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

سعید بی‌نیاز*: در ذهن یک مزاحم تلفنی چه می‌گذرد؟

ممکن است 2 نفر به قصد مزاحمت به خانه شما زنگ بزنند، هر دو مثل هم فوت کنند، هر دو هم در یک زمان در شبانه‌روز تلفن کنند اما نیت و دلیل مزاحمت‌شان زمین تا آسمان با هم فرق کند.

مزاحم، راه درست برقراری ارتباط را بلد نیست

خیلی‌وقت‌ها مزاحم خانه شما، دوست دارد با یکی رابطه داشته باشد اما بلد نیست مثل آدم حرفش را بزند. معمولا این‌گونه مزاحمت‌ها یک‌نفره انجام می‌شود چون مزاحم آن‌قدر منزوی است که دوستی ندارد تا با او گروه مزاحمت تشکیل دهد. این مزاحمان، جوری تربیت شد‌ه‌اند که نمی‌توانند درست رابطه برقرار کنند و اصلاح آنها هم نیاز به اراده خودشان و چند سال تمرین خوب رابطه برقرار کردن در دل اجتماع دارد.

مزاحم به دنبال هیجان‌های مرضی است

مزاحم این مدلی، به دنبال یک راه هیجان‌انگیز برای پر‌کردن وقتش می‌گردد. او خیلی آداب و ترتیبی هم ندارد و ممکن است شماره شما را با چشم بسته گرفته باشد. و بنا به شخصیت‌اش ممکن است  این کار را به شیوه گروهی یا میان یک جمع انجام دهد و گاهی حتی صدای  عصبی طعمه‌اش را با روشن کردن بلندگوی تلفن به گوش دوستان برساند و افتخار کند. هیجان‌انگیزی مزاحمت تلفنی هم از  احساس تسلط یکطرفه بر کسی که گوشی را برمی‌دارد، آب می‌خورد.

مزاحم، می‌خواهد انتقام بگیرد

در فیلم مزاحم، خسرو شکیبایی حرف تامل‌برانگیزی می‌زند. او می‌گوید مزاحم همیشه یک آشناست. تسویه حساب شخصی از راه تلفن، حتما توسط یک آشنا انجام می‌شود. او ممکن است شماره تلفن تمام اعضای خانواده‌تان را داشته باشد و مزاحم تمام اعضای خانواده شود. البته این مزاحم گرچه محق‌تر از دیگر مزاحم‌هاست اما او هم یک مشکل دارد؛ بلد نیست با شیوه‌های سالم، حقش را بگیرد و می‌چسبد به شیوه‌های غیرمستقیم‌تر و البته دم‌دست‌تر.

مزاحم، اختلال شخصیت دارد

درباره سادیسم  که تا به حال شنیده‌اید؟ بعضی از مزاحمان سمج واقعا از آزار دادن شما لذت می‌برند. این شخصیت‌های دیگرآزار، آن‌قدر تجربه‌های وحشتناکی در دوره کودکی داشته‌اند و از پدر و مادرشان امر و نهی‌های شدید شنیده‌اند که حالا می‌خواهند تلافی‌اش را بر سر بقیه دربیاورند. بعضی‌ها هم شخصیت ضداجتماعی دارند؛ آنها کلا با هر کار غیرقانونی حال می‌کنند.

مزاحم، مبتلا به یک اختلال جنسی است

بله! درست خواندید، اختلال جنسی! یک نوع خاص اختلال در میل جنسی به نام «بددهنی تلفنی» وجود دارد که فرد مبتلا تا برای یک نفر ناشناس از جنس مخالف - در آن سوی خط- حرف‌های مستهجن نزند، به اوج لذت  نمی‌رسد.

*کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی

کد خبر 35885

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز