سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - ملوک کاویان: زندگی، پیچ‌وخم‌ها و پستی و بلندی‌های زیادی دارد. گاهی‌وقت‌ها هم، چهارچرخ آن طوری در دست‌انداز می‌افتد که احساس می‌کنیم همه‌‌چیز از مسیر خودش منحرف شده است؛ تصمیم‌گیری برایمان سخت می‌شود و حس ناامیدی و شکست همه وجودمان را فرامی‌گیرد و‌ در این بین، مهارت از آن کسی است که بتواند از این آزمون سخت زندگی سربلند بیرون بیاید تا گرفتاری‌هایش تبدیل به قصه پرغصه نشود و در کش‌و‌قوس زمانه کم نیاورد.

به‌ رسم پهلوانی دستگیری کنید

البته اگر اميدتان به خدا باشد بدون‌شك دستي براي ياري به سوي شما خواهد آمد.‌ مردم مراغه و انجمن حمايت از زندانيان اين شهرستان كه جزو 7 انجمن برتر كشور هستند توانسته‌اند در زمينه دستگيري و حمايت از زندانيان و خانواده‌هايشان در كشور پيشقراول شوند. آنها باني خير مي‌شوند تا افرادي كه دچار مشكلات شده‌اند را از بند زندان آزاد كنند.سيدعلاء‌الدين نقيبي، مديرعامل انجمن حمايت از زندانيان مراغه از اين انجمن مي‌گويد‌.

دستگيري از نيازمندان و آزادي زندانيان، از قديم هنر جوانمردان، پهلوان‌ها و ريش‌سفيدهاي كشور ما بوده است؛ آنها‌ كه با انفاق مال خود گرده مشكلات را به زير كشيدند و شادماني را مهمان خانه محرومان كردند؛ اين، رسم پهلواني و سنت انسان‌هاي نيكوكار است.

فعاليت اين انجمن مردمي با هدف خدمات‌رساني به خانواده‌هاي زندانيان از سال 30شمسي شروع شد و هم‌اكنون 460خانواده مددجو و زنداني از شهرستان‌هاي مراغه و عجب‌شير را زير پوشش دارد. متأسفانه در زندان‌هاي ما خطاكارها در كنار خلافكارها قرار دارند و زماني كه از زندان بيرون مي‌آيند جامعه آنها را به چشم فردي تبهكار مي‌بيند، درصورتي كه واقعيت هميشه اينطور نيست. براي پيشگيري از تكرار خطاها بايد كاري كنيم كه آنها ديگر مرتكب خطا نشوند. افتخار من اين است كه در همه اين سال‌ها، براي حل مشكل زندانيان مالي و ديه غيرعمد تلاش كرده‌ و شاهد بوده‌ام كمك‌هاي به‌ظاهر ناچيز معجزه به پا كرده‌اند.

انجمن حمايت از زندانيان مراغه كه از 15سال پيش پيگير امور زندانيان بوده‌ با تكيه بر حجم بالاي فعاليتي كه دارد، در رديف 7 انجمن برتر كشور قرار گرفته و به مراغه‌اي‌هاي زنداني در ساير شهرستان‌هاي كشور نيز خدمات عرضه مي‌كند.

نقيبي درباره خدمات اين انجمن مي‌گويد: طي 11ماه ما توانستيم 31زنداني را آزاد كنيم. همچنين طي 6‌ماه گذشته با حمايت خيرين شهرستان، 3ميليارد و 198ميليون ريال از بابت جريمه زندانيان محكوميت مالي و ديه غيرعمد به‌صورت بلاعوض پرداخت شده است؛ جريمه 3نفر محكوم به قصاص و 18نفر محكوم مالي در حق شاكيان خصوصي پرداخت شد و زندانيان از زندان آزاد شدند. همه سعي ما اين است كه با تلاش هرچه بيشتر، زندانياني كه در اثر سهل‌انگاري دچار مشكل شده‌اند را به آغوش گرم خانواده بازگردانيم.

كمك به آزادي زندانيان، بخشيدن حيات دوباره به آنها و خانواده‌هاي آنان است. اگر مهر پدري در خانواده نباشد، خانواده با مشكلات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مواجه شده و باعث تزلزل آن مي‌شود و خيّرين با حمايت‌هاي خود به‌دنبال اين هستند كه خانواده را تا حد امكان از تنش و تزلزل رها كنند.

اشتغال زندانيان و پذيرش آنها پس از آزادي و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و بازگشت مجدد آنها به آغوش خانواده و جامعه از دغدغه‌هاي ماست. در واقع رسالت انجمن، تبديل مددجو به يك انسان جديد است و به همين سبب انجمن در زمينه اشتغال‌زايي فعاليت‌هاي گسترده‌اي دارد؛ مثلا زندانيان در كارگاه قاليبافي كه در داخل زندان راه افتاده است و مراكز اشتغال‌زايي و حرفه‌آموزي نه‌تنها كار ياد مي‌گيرند بلكه برابر مقررات، دستمزد هم دريافت مي‌كنند.

در واقع اشتغال‌زايي براي انجمن امري بسيار ضروري است چرا كه زندانيان بايد پس از آزادي از زندان بتوانند حرفه‌اي داشته باشند كه ديگر به فكر اقدامات خلاف گذشته نيفتند؛ در اين زمينه حتي وام‌هايي براي آنها درنظر گرفته شده است.

‌حمايت از زندانيان و خانواده‌هاي آنها كه در اثر حوادث ناخودآگاه يا برخي سهل‌انگاري‌ها گرفتار شده‌اند، مانند عبادت است، ضمن اينكه توجه به امور مستمندان، نيازمندان و خانواده‌هاي زندانيان ضروري است. به همين سبب براي خانواده‌هاي زندانيان اقداماتي صورت مي‌گيرد كه تأمين كمك هزينه‌هاي تحصيلي براي دانش‌آموزان و دانشجويان، تأمين هزينه‌هاي درماني و پزشكي، كمك‌رساني در داخل زندان به زندانيان بدون ملاقات، تحويل چند سري جهيزيه به دختران مددجويان تحت پوشش از قبيل فرش ماشيني، بخاري گازي، اجاق گاز، پتو، كتري، جاجيم، ظروف بلور، لباس عروس با وسايل كلي و كفش زنانه و لباس دامادي به ارزش 115ميليون و 320هزار ريال ازجمله اين اقدام‌هاست.

اميدوارم در سال جديد نيز خانواده‌هاي مددجويان و زندانيان را از ياد نبريم. تلاش كنيم اين فرهنگ زيبا نه‌تنها در يك يا چند شهر بلكه در كل كشور بيش از پيش ترويج داده شود و در روزمرگي‌هاي زندگي ماشيني به فراموشي سپرده نشود چرا كه در اين مسير بيش از خود زندانيان، خانواده‌هاي آنان سختي‌ها را تحمل مي‌كنند و جا دارد نيكوكاران و خيّرين قدم‌هاي مفيد و مؤثرتري بردارند. باور كنيد همين كمك‌هاي ريز و درشت است كه به زندگي بركت مي‌دهد و عاقبت به خيري مي‌آورد. بازگشت هر يك نفر زنداني به زندگي سالم در واقع مي‌تواند نه‌تنها خانواده بلكه جامعه را به سمت و سوي سلامتي و شادابي سوق دهد.

کد خبر 365977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha