مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

ادبیات «دپیلماسی شهری» از زمانی وارد فرهنگ مدیریت شهری و موضوعات مرتبط با آن شد که صحبت از سختی‌ها و چالش‌های سیاست بیناحکومتی، بینادولتی و بیناملتی به میان آمد.

 آن زمان مديران شهري براي الگوبرداري از ديگري و تفاهم بر سر موضوعات مختلف، سياست بيناشهري بين‌المللي را مطرح كردند. حالا سياست ديپلماسي شهري يك‌امر كاملا جا افتاده در ميان مديران شهري است و به جرأت مي‌توان گفت كه تهران يكي از سرآمدترين شهرها در اين حوزه است.

طي يك‌دهه گذشته مديريت شهري تهران با توجه به همين سياست، توانسته ضمن ارائه و معرفي نمونه‌هاي شاخص اجرا شده به جهان، در قالب تفاهم‌هاي خواهرخواندگي‌ و برگزاري اجلاس‌هاي تخصصي در ابعاد بين‌المللي، گام‌هاي مناسبي را بردارد. بر همين اساس،هم جايزه‌ها و تقديرهاي ويژه‌اي از تهران به‌خاطر اجراي چند پروژه‌ فرامنطقه‌اي، همچون راه‌اندازي گسترده شبكه بي‌آر‌تي، پل طبعيت و پل صدر قابل توجه نشان مي‌دهد و هم انعقاد قراردادها و تفاهمنامه‌هاي همكاري بين شهري.

  • حمل‌ونقل عمومي تهران، جزو 5شهر اول دنيا

طي يك‌دهه گذشته مديريت شهري تهران همواره تلاش كرده با تقويت ديپلماسي شهري ضمن انتقال تجربيات خود از تجربيات ديگران نيز در جهت اداره بهتر بهينه شهر و ارتقاي سبك زندگي مردم خود بهره ببرد. نخستين موفقيت بين‌المللي شهرداري تهران حدود 9سال قبل و در سال 2008رخ داد كه محمدباقر قاليباف در سومين سال حضورش در شهرداري به‌دليل اقداماتي كه انجام داده بود از سوي بنياد سيتي مايور (city mayor) از ميان بيش از 800شهردار جهان عنوان هشتمين شهردار برتر دنيا را كسب كرد.

سايت انتخاب برترين شهردار جهان، پس از بررسي‌هاي فراوان، بر مبناي آراي شهروندان و تحولات شهري فهرست نهايي برترين شهرداران دنيا را منتشر كرد كه نام قاليباف در رده هشتم اين فهرست به چشم مي‌خورد. بنياد سيتي مايور هدف از اين پروژه را معرفي شهرداراني برجسته عنوان كرده كه در مديريت شهري خود، توانايي، صداقت، افزايش آگاهي اجتماعي و رفاه اقتصادي، تأمين امنيت براي شهروندان و حفاظت از محيط‌زيست را درنظر گرفته باشند.

در سال 2011مديريت شهري تهران توانست به‌عنوان يكي از 5شهر برتر دنيا در حوزه حمل‌ونقل عمومي مورد تقدير اجلاس بين‌المللي حمل‌ونقل پايدار قرار گيرد. در رتبه‌بندي‌هاي‌ UITP انجمن بين‌المللي حمل‌و‌نقل عمومي، توسعه خطوط اتوبوس‌راني تندرو تهران (BRT) حائز كسب رتبه نخست سازمان‌هاي پيشرو در توسعه حمل‌و‌نقل عمومي شد. طول خطوط و همچنين حجم بالاي جابه‌جايي مسافر توسط سامانه اتوبوس‌هاي تندرو پايتخت از مهم‌ترين دلايل اين انتخاب بود.

  • تهران در فهرست 10شهر برتر دنيا

سال 2011را مي‌توان به‌نوعي سرآغاز جدي براي قرار گرفتن تهران در كنار شهرهاي بزرگ و پيشرفته دنيا دانست. چنانچه در اين سال بار ديگر تهران جايزه‌اي جهاني دريافت كرد، تا دوباره نام پايتخت در گوش جهانيان بپيچد. سازمان ملل متحد و همچنين چند انجمن مطرح در سطح بين‌المللي از تهران به‌دليل تلاش براي ارتقاي سطح كيفيت زندگي شهري تقدير كرده و جايزه ويژه مترو پليس را به اين شهر اختصاص دادند. اين جايزه كه با محوريت توسعه خطوط بي‌آر تي و همچنين توسعه خطوط دوچرخه سواري به تهران ارائه شده است در زمره مهم‌ترين جوايز جهاني در مديريت شهري به‌حساب مي‌آيد و هم‌اكنون تهران با دريافت جايزه مترو پليس، در فهرست 10شهر برتر دنيا جاي گرفته است. اين جايزه هر سه سال يك‌بار و با ارزيابي‌هاي مختلف حوزه‌هاي شهري از طرف اتحاديه كلانشهرها و پايتخت‌هاي جهان به شهرهاي برتر اهدا مي‌شود. در اين سال به غيراز شهر تهران شهرهايي نظير ملبورن، مونترال، سئول، تايپه، مكزيكوسيتي و ريودوژآنيرو نيز از سوي متروپليس مورد تقدير قرار گرفتند. جايزه مترو پليس، در سال 2011دهمين دوره خود را برگزار كرد.

  • تهران؛ دبيرخانه دائمي اجلاس شهرداران آسيايي

برپايي اجلاس شهرداران كلانشهرهاي آسيايي و ايجاد دبيرخانه دائمي اين اجلاس در تهران، از ديگر تلاش‌هاي شهرداري پايتخت ايران در عرصه ديپلماسي شهري بوده است. در يكي از همين اجلاس‌ها بود كه شهرداري تهران جايزه بنياد جهاني انرژي در سال2012را به‌دليل فعاليت در حوزه محيط‌زيست، استفاده از انرژي پاك و استقرار مديريت سبز دريافت كرد. شهرداري تهران در ادامه تقويت رويكرد ديپلماسي شهري خود در ششمين مجمع جهاني شهري كه با حضور بيش از 114كشور و 9هزار نفر از مديران شهري جهان در شهر ناپل برگزار شده بود نيز شركت كرد. يكي از مهم‌ترين توفيقات اين مجمع جهاني اين بود كه بيش از 3هزار تجربه شهري از سراسر جهان مورد بحث و بررسي قرار گرفت. در جريان اين مجمع جهاني نيز شهرداري تهران موفق شد لوح برترين تجارب موفق شهري جهان را از آن خود كند. دليل اين تقدير نيز توسعه چشمگير تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومي بود. تهران در يازدهمين كنگره جهاني سازمان كلانشهرهاي جهان (Metropolis) در حيدرآباد هند نيز شركت كرد. در اين كنگره جهاني نيز از پروژه درياچه شهداي خليج‌فارس (چيتگر) تقدير به‌عمل آمد.

  • ابتكار خشت طلايي

در آبان‌ماه سال 93نيز همزمان با روز جهاني شهرها، در تهران مراسم بزرگداشتي برگزار و به ابتكار شهرداري تهران، نخستين جايزه بين‌المللي «خشت طلايي» پايه‌گذاري شد. بر اين اساس مقرر شد هر سال در روز جهاني شهرها اين جايزه به پروژه‌هايي اهدا شود كه در ارتقاي كيفيت زيست شهري بيشترين تأثير را داشته باشند.

کد خبر 365636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha