چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رای‌گیری در انتخابات پارلمانی هلند در پی چند هفته رقابت بین حزب میانه‌رو حاکم و حزب راستگرای مخالف مهاجران، آغاز شده است.

رای‌گیری در انتخابات پارلمانی هلند آغاز شد

با توجه به اینکه چند کشور دیگر اروپایی انتخاباتی را با حضور فعالانه احزاب راستگرا در پیش دارند، انتخاب رای‌دهندگان هلند اهمیت ویژه‌ای یافته است.

به گزارش بي بي سي، صبح روز چهارشنبه، ٢٥ اسفند 95 (١٥ مارس 2017)، رای‌گیری در انتخابات پارلمانی هلند به منظور برگزیدن ١٥٠ عضو مجلس نمایندگان - مجلس سفلای پارلمان هلند - در سراسر این کشور آغاز شد. برای داشتن اکثریت در این مجلس و تشکیل دولت، کسب ٧٦ کرسی ضرورت دارد.

در انتخابات جاری، بیست و هشت حزب و گروه سیاسی شرکت دارند که بیشترین تعداد از پایان جنگ دوم جهانی محسوب می‌شود.

انتخابات پارلمانی هلند به روش "رای‌گیری تناسبی" صورت می‌گیرد که به احزاب کوچک هم امکان کسب کرسی پارلمانی را می‌دهد به نحوی که معمولا تشکیل دولت آینده در هلند مستلزم ائتلاف احزاب مختلف است.

رهبری دولت ائتلافی فعلی را "حزب آزادی و دموکراسی مردم" که یک حزب میانه‌رو است در دست دارد و حزب چپگرای کارگر شریک اصلی در دولت محسوب می‌شود.

در انتخابات کنونی، رقابت اصلی بین حزب آزادی و دموکراسی مردم و "حزب آزادی" درجریان بوده است. حزب آزادی یک تشکل راستگرا به رهبری خیرت ویلدر است که محور اصلی برنامه انتخاباتی او را مخالفت با مهاجران، به خصوص مهاجران مسلمان و الزام مسلمانان مقیم هلند به رعایت هنجارهای فرهنگی این کشور تشکیل داده است.

در طول مبارزات انتخاباتی، در کنار مسایل اقتصادی و اجتماعی دیگر، موضوع مهاجرت و همچنین آزادی اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی خاص آنان موضوع اصلی تبلیغات انتخاباتی بوده است.

در روزهای اخیر، این رقابت‌ها تحت الشعاع ممنوعیت ورود چند وزیر دولت ترکیه به هلند قرار گرفته که به مساله مهاجرت و حضور مهاجران مسلمان در این کشور اهمیت بیشتری بخشیده است. این مقامات ترکیه در نظر داشتند برای تبلیغ به نفع موضع دولت خود در همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه در تجمع مهاجران هموطنشان در هلند شرکت کنند اما دولت هلند به دلایل مختلف مانع از حضور آنان شد.

این اقدام با تظاهرات مهاجران ترکیه‌ای و درگیری آنان با پلیس هلند و همچنین واکنش تند و توهین آمیز مقامات ترکیه به خصوص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن کشور مواجه شده است.

سال گذشته، ورود هزاران پناهجو به کشورهای اروپایی و همچنین عملیات خشونت آمیز افراطی ها در چند کشور اروپایی باعث تقویت مواضع خیرت ویلدرز علیه مهاجران و مسلمانان شد. بخش اصلی برنامه انتخاباتی او شامل جلوگیری از ورود مهاجران مسلمان، تعطیلی مساجد و ممنوعیت فروش قرآن در هلند است.

نشانه‌های افزایش حمایت مردم از چنین مواضعی باعث شده است که احزاب دیگر نیز به منظور جلب نظر رای‌دهندگان بر دفاع از "ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی هلند" تاکید گذارند و از مهاجران بخواهند این ارزش‌ها را محترم بشمارند.

چندی پیش، مارک روته، نخست وزیر، از مهاجرانی که به شهروندی هلند درآمده‌اند خواست تا رفتاری "متعارف" در پیش گیرند و هنجارهای رایج در هلند را رعایت کنند و اگر نمی‌توانند، از این کشور بروند.

  • روته (چپ) در نظرسنجی‌های اخیر بر ویلدرز پیشی گرفته است

با وجود اهمیت مهاجرت و تعارض فرهنگی در رقابت های انتخاباتی، گفته می‌شود که احتمالا موضوعات تعیین کننده در این انتخابات با وضعیت اقتصادی به خصوص اشتغال، بازنشستگی و مراقبت از سالمندان اختصاص ارتباط خواهد داشت. با افزایش میانگین طول عمر در هلند، حمایت از سالمندان یه یکی از مسایل مهم سیاسی تبدیل شده است.

با توجه به پیچیدگی روش‌ شمارش آرا، نتیجه انتخابات احتمالا تا روز سه‌شنبه هفته آینده اعلام نخواهد شد و قرار است پارلمان جدید روز پنجشنبه همان هفته افتتاح شود. با آغاز به کار پارلمان، روند تشکیل دولت جدید به جریان خواهد افتاد که با توجه به اینکه کثرت احزاب معمولا مانع از کسب اکثریت مطلق توسط یکی از آنها می‌شود، باید انتظار داشت که مذاکرات احزاب برای جلب حمایت لازم جهت تشکیل دولت ائتلافی در همان روز شروع شود.

از آنجا که تقریبا تمامی دولت‌های بعد از جنگ دوم در هلند از ائتلاف احزاب تشکیل شده‌اند، برای جلوگیری از اتلاف وقت در تشکیل دولت، ترتیبات خاصی موسوم به "آگاه‌گر" مورد استفاده قرار می‌گیرد تا احزاب مختلف را از جهت امکان حصول توافق جهت ائتلاف با هم بررسی و بر مذاکره بین رهبران حزبی نظارت کند. مشخص نیست که این مذاکرات چه مدت به درازا خواهد کشید. در گذشته، گاه تشکیل دولت ائتلافی چند ماه به طول انجامیده است.

در ماه‌های گذشته، خیرت ویلدرز در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما در هفته‌های اخیر، این موقعیت را از دست داده و مارک روته محبوبیت بیشتری یافته است. در صورتی که حزب آقای روته بتواند تعداد قابل توجهی از آرا را به دست آورد، به منظور کسب ٧٦ کرسی لازم جهت تشکیل دولت، ممکن است خواستار ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی و حزب دموکرات‌٦٦ شود که یک حزب میانه متمایل به چپ است.

هلند دارای نظام مشروطه سلطنتی است و پارلمان منتخب مردم قدرت سیاسی را در دست دارد. پارلمان هلند از مجلس نمایندگان و سنا تشکیل یافته که اعضای مجلس نمایندگان، که رکن اصلی قوه مقننه است، با رای عمومی انتخاب می‌شوند و ٧٠ عضو مجلس سنا را پارلمان‌های استانی تعیین می‌کنند. جلسات پارلمان هلند درمقر پارلمان در لاهه برگزار می‌شود.

تمامی احزاب و تشکل‌های سیاسی در هلند از حق مساوی برای رقابت در انتخابات برخوردار هستند.

حزب یا ائتلافی از احزاب که بتواند دست کم ٧٦ کرسی از ١٥٠ کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورد دولت را تشکیل می‌دهد.

در ماه آوریل سال جاری، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و در ماه سپتامبر انتخابات پارلمان فدرال در آلمان برگزار خواهد شد و نتیجه انتخابات هلند معیاری برای سنجش موقعیت راستگرایان در این دو کشور محسوب خواهد بود.

کد خبر 365180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha