سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

محمد کرباسی: افشاگری اخیر ویکی‌لیکس درباره روش‌های جاسوسی سیا با استفاده از ابزار دیجیتال مورد استفاده روزمره مردم یک‌بار دیگر نام آن را جنجالی کرد.

نفوذ ویکی‌لیکس در سیا

درحالي‌كه دولت آمريكا با رد نكردن اين اسناد دستور پيگرد و تعقيب عوامل درز اين اطلاعات را داده، گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه احتمالا ويكي‌ليكس به‌صورت گسترده از نيروهاي كارآموز سيا براي افشاگري استفاده مي‌كند.ويكي‌ليكس به‌تازگي آگهي استخدام سيا در توييتر را با عنوان «فرصتي براي افشاگري» بازنشر كرده است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ويكي‌ليكس طي سال‌هاي گذشته استفاده مناسبي از نيروهاي سيا كرده و اسناد مورد نياز خود را از داخل اين سازمان به‌دست آورده است. علاوه بر استفاده از نيروهاي سيا به‌ويژه كارآموزهاي اين سازمان جاسوسي مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا احتمال مي‌دهند كه ويكي‌ليكس حتي نيروهاي خود را براي استخدام روانه اين سازمان كرده است.

ويكي‌ليكس اكنون در جهان ديگر يك پايگاه اينترنتي كه با بنيانگذار آن جوليان آسانژ شناخته شود، نيست و تبديل به جرياني شد كه گروه‌هاي مختلف از آن براي افشاگري حمايت مي‌كنند. منابع نزديك به نهادهاي اطلاعاتي آمريكا مي‌گويند كه احتمالا هزاران نفر از حاميان جريان فكري ويكي‌ليكس خود را به‌عنوان داوطلب استخدام به سازمان‌هاي اطلاعاتي و سيا معرفي مي‌كنند.

به همين‌خاطر نيروگيري سيا براي ويكي‌ليكس يك فرصت مهم جهت افشاگري‌هاي آينده به‌حساب مي‌آيد. سيا به‌صورت دوره‌اي از فارغ‌التحصيلان جديد دانشگاه‌ها مي‌خواهد كه با شركت در آزمون و مصاحبه دوره كارآموزي خود را در اين سازمان پشت سر بگذرانند و از اين دوره براي شناسايي و جذب نيروهاي جديد خود استفاده مي‌كند.

افراد داوطلب مورد بررسي سوابق و همچنين تست دروغ‌سنجي قرار مي‌گيرند اما باز هم امكان دارد كه طرفداران ويكي‌ليكس با روش‌هايي خاص بتوانند اين مراحل را پشت سر بگذرانند. اين گمانه‌زني در حالي صورت گرفته كه اف‌بي‌آي به‌دنبال افشاگري جديد ويكي‌ليكس تلاش گسترده‌اي را براي بازداشت عاملان درز اين اسناد شروع كرده است.

هفته گذشته ويكي‌ليكس 8هزار و 761سند و فايل را منتشر كرد كه نشان مي‌داد سيا به به‌صورت هماهنگ و برنامه‌ريزي شده اقدام به توليد بدافزارهاي نفوذي كرده كه از حفره‌هاي امنيتي ابزارهاي الكترونيكي كاربران ازجمله تلفن‌هاي همراه، كامپيوترها و هر دستگاهي كه به اينترنت وصل شود براي جاسوسي استفاده مي‌كنند. براساس اسناد ويكي‌ليكس همه ابزارهاي هوشمند و مدرن در تيررس اين جاسوسي بوده‌اند. هكرها موفق شده‌اند به تلفن‌هاي آيفون و گوشي‌هاي اندرويد و كامپيوترهاي شخصي با سيستم‌عامل‌هاي مختلف ازجمله ويندوز نفوذ كنند.

افشاگري عليه دولت‌ها اكنون به‌ويژه با استفاده از هك تبديل به يك جريان اجتماعي شده كه هر روز طرفداران بيشتري براي جريان آزاد اطلاعات و افشاي اسناد مخفي كشورها پيدا مي‌كند. جريان هكتيويسم كه از رايانه و شبكه‌هاي رايانه‌اي در جهت اعتراض و مقاصد سياسي استفاده مي‌كند به همين‌خاطر طرفداران زيادي دارد.

  • 5افشاگر مهم از داخل نهادهاي آمريكا
  • بردلي منينگ؛ سرباز افشاگر

اين سرباز ارتش آمريكا و يكي از افشاگرهاي مهم اين كشور حالا ۲۵ساله شده و هنوز در زندان به سر مي‌برد. بردلي منينگ كه در سال ۲۰۱۰ بيش از ۷۵۰ هزار سند محرمانه دولت و ارتش آمريكا را در اختيار سايت ويكي‌ليكس قرار داده حامياني سرسخت و مخالفاني جدي دارد. طرفدارانش او را لايق بردن جايزه صلح نوبل مي‌دانند و مخالفانش او را به خيانت متهم مي‌كنند.

  • مارك فلت؛ «ديپ تروت» واترگيت

تا مدت‌ها افشاگري واترگيت را به نام باب وودوارد و كارل برنشتاين، 2خبرنگار روزنامه واشنگتن پست مي‌شناختند. منبع اصلي اين افشاگري مهم و جريان‌ساز در تاريخ آمريكا اما مارك فلت، يكي از مقام‌هاي ارشد اف‌بي‌آي بود كه با اسم رمز ديپ تروت يا گلوي عميق شناخته مي‌شد. مارك فلت به‌عنوان معاون رئيس سازمان، يكي از ارشدترين مأموران آن محسوب مي‌شد. اين فلت بود كه به خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست اطلاع داد كه به حادثه دزدي هتل واترگيت با دقت بيشتري نگاه كنند و آن را مورد بررسي قرار دهند.

  • دانيل السبرگ، افشاگر ويتنام

السبرگ را اكنون در كنار اسنودن و منينگ از مهم‌ترين افشاگران آمريكا مي‌دانند. دانيل السبرگ در سال ۱۹۷۱ و زماني كه يك تحليلگر دفاعي در پنتاگون بود با افشاي اسنادي محرمانه در مورد جنگ ويتنام كه به اوراق پنتاگون مشهور شد، دولت آمريكا را با يك بحران تمام‌عيار روبه‌رو كرد. السبرگ ۷ هزار صفحه سند را در اختيار روزنامه نيويورك‌تايمز قرار داد تا بزرگ‌ترين رسوايي براي پنتاگون رقم بخورد. اين اسناد نشان مي‌داد كه مقامات ارشد پنتاگون و دولت وقت آمريكا چطور جنگ ويتنام را در مسيري اشتباه پيش برده بودند.

وقتي روز ۶ ژوئن روزنامه گاردين روي دكه آمد، بزرگ‌ترين افشاگري عليه آمريكا كليد خورد. اسنودن ۳۰ ساله حالا با انتشار اسناد جاسوسي سازمان امنيت ملي آمريكا (يكي از سري‌ترين نهادهاي اين كشور) تحت تعقيب‌ترين فرد اين كشور به‌حساب مي‌آيد. شايد حجم اطلاعاتي كه ويكي‌ليكس در سال ۲۰۱۰ منتشر كرد، خيلي بيشتر از افشاگري اسنودن بوده اما به عقيده كارشناسان اطلاعاتي، اهميت اسنادي كه گاردين انتشار آنها را شروع كرد، بسيار بيشتر است.

  • ليندا تريپ؛ افشاگري از كاخ سفيد

اين كارمند سابق كاخ سفيد و پنتاگون عامل افشا شدن ماجراي رابطه پنهاني بيل كلينتون و مونيكا لووينسكي است؛ مسئله‌اي كه رئيس‌جمهور وقت آمريكا را تا مرز بركناري از قدرت برد. در هجدهم ژانويه 1998، سايت خبري دراج ريپورت (Drudge Report) گزارشي از رابطه غيراخلاقي بيل كلينتون و يك كارآموز كاخ سفيد منتشر كرد كه تبديل به يكي از بزرگ‌ترين جنجال‌هاي سياسي و حقوقي آمريكا شد و به اعتبار حزب دمكرات ضربه‌اي جدي زد.

کد خبر 365108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha