سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه اسپانیا روز سه‌شنبه 13 نوامبر طی سخنانی خواستار ادامه گفتگو میان اسپانیا و ونزوئلا شد.

به گزارش بی بی سی، میگل انخل موراتینوس با اشاره به مجادلات چند روز اخیر میان پادشاه اسپانیا و رییس جمهوری ونزوئلا گفت: این مسائل نباید بر روابط با ونزوئلا تاثیر بگذارند.

وزیر امورخارجه اسپانیا افزود: ما به شرط آنکه احترام متقابل رعایت شود، دنبال مذاکره با ونزوئلا هستیم.

موراتینوس گفت: ما می‌خواهیم با همگان روابط خوبی داشته باشیم.اما همواره روابطی توام با احترام و اگر به ما احترام گذاشته نشود باید واکنش نشان دهیم.

روابط اسپانیا و ونزوئلا تا حدود زیادی تحت الشعاع مشاجرات روز شنبه 10 نوامبر در هفدهمین اجلاس کشور‌های ایبرو امریکن قرار گرفته است، در جریان این اجلاس هوگوچاوز رییس جمهوری ونزوئلا، خوسه ماریا اسنار نخست وزیر سابق اسپانیا که با جنگ علیه عراق نیز موافقت کرده بود را فاشیست توصیف کرد.[اختلاف سران ونزوئلا و اسپانیا در اجلاس ایبرو امریکن]

خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا نیز بلافاصله با گفتن این مطلب که اسنار به طور دموکراتیک انتخاب شده بود و نمانیده برحق مردم اسپانیا بود، نسبت به اظهارات چاوز واکنش نشان داد.

اما ادامه اظهارات چاوز علیه اسنار، سبب واکنش پادشاه اسپانیا شد، خوان کارلوس در واکنش به سخنان ضد اسنار خطاب به چاوز گفته بودک چرا خفه نمی‌شوی؟

هوگو چاوز نیز روز دوشنبه 12 نوامبر در واکشن به این اظهارات ملامت بار پادشاه اسپانیا، خواستار میزان اطلاعات وی درباره کودتای سال 2002 شده بود.[واکنش رییس‌جمهوری ونزوئلا به سخنان پادشاه اسپانیا]

اما به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات روز سه شنبه میگل انخل موراتینوس وزیر امورخارجه اسپانیا بحران در روابط میان این دو کشور تا حدودی فروکش کند.

کد خبر 36499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز