مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: از سال۸۴ تاکنون ۱۱سال تلاش برای بهتر زیستن در پایتخت صورت گرفته است.

زباله

در آن روزها پايتخت، شهري چندان قابل زيست نبود. بخش عمده زباله‌هاي تهران در كهريزك دفن مي‌شدند و تنها مقدار اندكي از آنها براي بازيافت تفكيك مي‌شد. 11سال تلاش در عرصه شهري نه‌تنها ساخت بزرگراه‌ها و تونل‌ها و پل‌هاي فراوان بود، بلكه، در كنار آن اقدامات گسترده خدمات شهري بود. تا جايي كه امروز قائم‌مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران از توليد 20مگاوات ساعت برق از زباله‌هاي شهري تهران خبر مي‌دهد. روز گذشته منصور باقرصاد كه سرپرست سازمان پسماند شهرداري تهران است از سرمايه‌گذاري براي توليد برق بيشتر در تهران خبر داد و گفت كه مديريت شهري آمادگي دارد تا سقف 50مگاوات ساعت از پسماند شهري تهران برق توليد كند؛ موضوعي كه 11سال پيش بيشتر شبيه يك ‌رؤيا بود.

  • توليد بيش از استاندارد جهاني

مديريت شهري براي ساماندهي وضعيت پسماند پايتخت طي 11سال گذشته اقدامات گسترده‌اي انجام داد؛ برنامه‌هايي كه به تعبير قائم‌مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران تبديل تهديدها به فرصت بوده‌است. تهران با توليد روزانه 120هزار مترمكعب پسماند ساختماني و 7هزار و 500تن پسماند شهري بيشتر از سرانه استاندارد جهاني زباله توليد مي‌كند. اما طي يك دهه گذشته تلاش‌ها بر آن بود تا طلاي كثيف به سرمايه تبديل شود؛ موضوعي كه منصور باقرصاد به آن اشاره مي‌كند. وي با بيان اينكه مجتمع پردازش آرادكوه، زباله‌ها را از تهديد به فرصت تبديل مي‌كند، گفت: شاهديم كه در كارخانه ريجكت سوز، زباله‌ها بازيافت و همچنين به سرمايه تبديل مي‌شوند.

  • از خطوط پردازش تا استحصال برق

از سال84 كه شيوه جمع‌آوري پسماند مكانيزه شد، مديريت شهري به افزايش ظرفيت خطوط پردازش روي آورد و توانست تا سال87 خطوط پردازش را تا 10هزار تن افزايش دهد. هم‌اكنون تمامي پسماندهاي تهران پردازش مي‌شود. توليد انرژي از پسماند شهري گام بعدي مديريت شهري تهران براي تبديل پسماند به سرمايه بود. از اين‌رو نخستين كارخانه توليد انرژي از پسماند در تهران احداث شد. پس از آن نيز كارخانه هاضم؛ كارخانه‌هايي كه به توليد انرژي از پسماند روي آورده‌اند؛ گامي بزرگ براي جايگزيني انرژي‌هاي نو به جاي سوخت‌هاي فسيلي. قائم‌مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران از احداث 2كارخانه جديد توليد انرژي طي سال آينده خبر داد و گفت كه براساس كارهاي كارشناسي انجام شده در آينده نزديك شاهد عقد قرارداد كارخانه براي توليد انرژي با ظرفيت ۳هزار و ۲۰۰ تن خواهيم بود. گام بعدي مديريت شهري افزايش توليد انرژي از پسماندهاي شهري است. درحالي‌كه بسياري از كارخانه‌هاي توليد برق از پسماند، داراي تكنولوژي روزآمد هستند، قائم‌مقام خدمات شهري شهرداري تهران از اجراي طرح‌هاي بديع و پيشرو براي استحصال انرژي بيشتر از پسماندهاي شهري خبر داده‌است. منصور باقرصاد مي‌گويد: اين قابليت وجود دارد كه شهرداري تهران تا 50مگاوات ساعت برق، از پسماند شهري توليد كند؛ موضوعي كه نيازمند كار كارشناسي دقيق‌تر و جدي‌تر و در عين حال به كارگيري تكنولوژي برتر است.

  • خشك‌شدن درياچه شيرابه

در كنار اقدامات توسعه‌اي كه سازمان پسماند طي سال‌هاي گذشته به اجرا درآورده است، همچنان اقدامات و برنامه‌هاي اين سازمان تداوم دارد. البته توليد انرژي از پسماند تنها يكي از اقدامات سازمان مديريت پسماند شهر تهران است. اين سازمان طي سال‌هاي گذشته، درياچه 12هكتاري شيرابه كه حاصل سال‌ها دفن غيراصولي زباله در جنوب تهران بود، را خشكاند. درياچه‌شيرابه، يكي از بزرگ‌ترين تهديدات زيست‌محيطي جنوب تهران بود كه با اقدامات مؤثر و با استفاده از تكنولوژي روز، خشك شد و آب آن پس از تصفيه و در فضاي سبز منطقه مورد استفاده قرار گرفت. باقرصاد با اشاره به استفاده از اين آب در آبياري فضاي سبز منطقه يك قدم فراتر رفته و از تصفيه كامل اين آب سخن گفته است به‌گونه‌اي كه بتوان براي كشاورزي استفاده كرد.

  • چند نكته زيست‌محيطي روزهاي آخر سال

قائم‌مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران و سرپرست سازمان پسماند شهرداري تهران از مشاركت شهروندان به‌عنوان راه‌حل نهايي براي اداره بهتر شهرهايي مانند تهران ياد كرد و گفت: شهروندان گرامي با آبگيري پسماندتر مي‌توانند به كاهش توليد شيرابه كمك كنند. وي به ويژگي مهم شهروندي اشاره كرد و گفت كه كاهش توليد پسماند و تفكيك آن در منازل از اصول اوليه فرهنگ شهروندي و داشتن شهري پاكيزه است. باقرصاد به افزايش توليد زباله‌هاي حجيم در روزهاي پايان سال اشاره كرد و گفت: سامانه 137شهرداري در اين روزهاي آخر سال آمادگي دريافت پسماند حجيم خانگي را داشته كه شهروندان با تماس با اين سامانه مي‌توانند پسماند دحجيم خود را تحويل دهند. وي همچنين به افزايش ساعت كار غرفه‌هاي بازيافت در شهر تهران اشاره كرد و افزود: شهروندان گرامي، مي‌توانند با مراجعه به غرفه‌هاي بازيافت در روزهاي پاياني سال، پسماند خشك خود را به مسئولان مستقر در اين غرفه‌ها تحويل دهند.

کد خبر 364900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha