همشهری آنلاین: در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای موضوعات مهم دوجانبه و بین المللی و در وهله نخست بازسازی روابط آسیب دیده دو کشور بررسی شد.

دیدار پوتین و اردوغان | بازسازی روابط آسیب دیده روسیه و ترکیه بررسی شد

به گزارش ایرنا، پوتین روز جمعه در آغاز دیدار که در مسکو انجام شد با اشاره به روابط دوجانبه گفت: روابط روسیه و ترکیه به سرعت در حال بازسازی است و از این وضعیت خرسند هستیم.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان پوتین نوشت: از برگزاری آخرین نشست شورای عالی همکاری های روسیه و ترکیه در سال 2014 زمانی طولانی سپری شده و در این مدت حوادث زیادی رخ داده است.

وی افزود: تلاش های گسترده ای برای ارتقای روابط روسیه و ترکیه برای رسیدن به سطح شایسته دو کشور انجام می گیرد.

پوتین همچنین به ادامه همکاری های دو کشور در عرصه سرمایه گذاری و اجرای طرح های بزرگ اشاره و بر لزوم توجه بیشتر به این بخش ها تاکید کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از سطح همکاری های روسیه و ترکیه در مساله سوریه ابراز خرسندی کرد و گفت: هیچ کس انتظار نداشت که در سطح وزارتخانه های دفاع و سازمان های اطلاعاتی روسیه و ترکیه چنین روابط موثر و توام با اعتمادی برقرار شود.

پس از ساقط شدن بمب افکن روسی بر فراز سوریه در آذر ماه سال گذشته با شلیک موشک از جنگنده ترکیه ای، همکاری های اقتصادی آنکارا و مسکو آسیب زیادی دید که شتاب بخشی برای بازسازی آن نیز یکی دیگر از محورهای سفر اردوغان به ترکیه است.

مناسبات مسکو و آنکارا پس از این واقعه به شدت تیره شد و روسیه روابط بازرگانی به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری را با ترکیه قطع کرد و سبب کاهش چندمیلیارد دلاری ارزش همکاری های اقتصادی دو کشور شد.

روند تیرگی روابط پس از نامه اردوغان به پوتین که از سوی کاخ کرملین به عنوان عذرخواهی پذیرفته شد، پایان یافت و مذاکرات سران و مقام های بلندپایه روسی-ترکیه ای نیز تحرک نسبی در روابط دو کشور را فراهم کرده است.

کد خبر 364554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha