چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

طالبان افغانستان زودتر از آنچه تصورش می‌رفت، حملات بهاره‌اش را آغاز کرده اما اکنون این داعش است که سعی دارد در صحنه آشفته افغانستان بیش از پیش میانداری کند.

جنگ

ديروز حوالي ساعت 9صبح به وقت محلي نيروهاي داعش با حمله به بيمارستان نظامي 400 تختخوابي سردار محمد داوودخان در كابل دست‌كم 30نفر را كشتند و بيش از 50نفر ديگر را زخمي كردند. اين بيمارستان كه بزرگ‌ترين بيمارستان نظامي افغانستان است در مركز شهر و در منطقه ديپلماتيك پايتخت قرار دارد.

اين منطقه تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارد و توانايي مهاجمان به عبور از حلقه‌هاي متعدد امنيتي، انتقادهاي زيادي عليه نيروهاي امنيتي افغان را به‌دنبال داشته است.در اين حمله كه گفته مي‌شود 5مهاجم در آن شركت داشته‌اند، ابتدا يك عامل انتحاري جليقه انفجاري خود را در مقابل يكي از درهاي پشتي بيمارستان منفجر كرد و سپس افراد ديگر با تيراندازي و پرتاب نارنجك وارد ساختمان شدند. درگيري ميان نيروهاي امنيتي مستقر در بيمارستان و همچنين كماندوهاي ارتش كه لحظاتي بعد در محل حاضر شدند براي 6ساعت ادامه داشت.

حدود يك سال پيش، نيروهاي داعش در عملياتي انتحاري تجمع شيعيان هزاره افغانستان در كابل را هدف قرار دادند تا براي نخستين‌بار دامنه اقدامات تروريستي اين گروه از مناطق شرقي افغانستان به پايتخت برسد. در آن حمله بيش از 80نفر كشته و بيش از 230نفر زخمي شدند. از آن زمان تاكنون اين گروه تروريستي مسئوليت چندين حمله انتحاري و بمبگذاري در مناطق مختلف پايتخت را به‌عهده گرفته است اما حمله ديروز يكي از بي‌سابقه‌ترين حمله‌هاي تروريستي در افغانستان به شمار مي‌رود. اين براي نخستين بار است كه يك بيمارستان هدف حمله قرار مي‌گيرد؛

به‌خصوص اينكه مهاجمان روپوش پزشكي پوشيده بودند تا بتوانند بدون هيچ مانعي خود را تا نزديكي در ورودي ساختمان برسانند. اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان ديروز گفت كه اين حمله «تمام ارزش‌هاي انساني را لگدمال كرد». شبكه خبري بي‌بي‌سي به نقل از يكي از كاركنان اين بيمارستان گفته كه يكي از مهاجمان را ديده كه با ورود به طبقه دوم بيمارستان «همه ازجمله ماموران، مريضان و پزشكان را به رگبار بست».

با آغاز حملات بهاره طالبان در افغانستان، تلفات نظاميان و نيروهاي امنيتي اين كشور هم افزايش پيدا كرده . بيمارستان سردار داوودخان، يكي از مراكز اصلي مداواي سربازان افغان به شمار مي‌رود. از اين‌رو بيشتر كشته‌شده‌ها از نيروهاي امنيتي و پرسنل بيمارستان بوده‌اند. حمله ديروز، زنگ خطر را براي سفارت آمريكا و مقر فرماندهي ناتو كه در نزديكي اين بيمارستان قرار دارند به صدا در آورده است.

  • داعش در پاكستان

گستردگي حضور داعش در افغانستان با حضور اين گروه در عراق و سوريه قابل مقايسه نيست اما داعش طي يك سال و نيم گذشته در بخش‌هايي از مناطق شرقي افغانستان اعلام موجوديت كرده و روستاهايي از ولايت ننگرهار را هم به تصرف در آورده است. بيشتر نيروهاي داعش در افغانستان جزو نيروهايي هستند كه از طالبان جدا شده‌اند.

دولت مركزي افغانستان در سايه عدم‌موفقيت مذاكرات صلح با طالبان و گسترش دامنه عمليات داعش، اكنون در ميانه فعاليت‌هاي تروريستي اين 2گروه قرار گرفته است.حضور داعش در اين منطقه تنها به افغانستان محدود نمي‌شود و 2كشور پاكستان و هند را هم در بر گرفته است. اين 3كشور در كنار هم، منطقه موسوم به «شبه‌قاره» را تشكيل مي‌دهند. داعش، افغانستان را به همراه بخشي از ايران، پاكستان، هند و كشورهاي حوزه آسياي ميانه در چارچوب ولايت خودخوانده‌اش، بخشي از «ولايت خراسان» مي‌داند. افزايش فعاليت داعش در شبه‌قاره با افول اين گروه در عراق و سوريه همزمان بوده است.

داعش در ادامه خط حضورش در شبه‌قاره به سمت جنوب، در پاكستان هم فعال است. حمله‌هاي متعدد اين گروه اقليت‌هاي مذهبي به‌خصوص شيعيان پاكستان را هدف قرار داده است. آخرين حمله از اين دست به كمتر از 3هفته قبل بازمي‌گردد؛ در اين حمله كه از سوي يك عامل انتحاري و در زيارتگاه «شاه بلال نوراني» مورد احترام مسلمانان صوفي انجام شد، دست‌كم 70نفر كشته و بيش از 100نفر هم زخمي شدند.

4‌ماه پيش نيز حمله‌اي مشابه از سوي داعش يكي از زيارتگاه‌هاي صوفي‌هاي پاكستان را در ايالت بلوچستان هدف قرار داد. آن حمله هم 50كشته و بيش از 100زخمي به جا گذاشت. گروه داعش هنوز موفق نشده شبكه تروريستي خود را آنگونه كه در عراق و سوريه شاهد آن بوده‌ايم در پاكستان شكل دهد اما بسياري از عمليات خود را در همكاري با گروه‌هاي تروريستي محلي از جمله لشكر جهنگوي انجام مي‌دهد.

  • داعش در هند

ادامه خط حضور داعش در منطقه شبه‌قاره به هند مي‌رسد. روز سه‌شنبه پليس هند اعلام كرد در درگيري ميان نيروهاي امنيتي و يكي از اعضاي داعش، موفق شده اين فرد را از پا در آورد. با اين حال او توانسته بمبي را در يكي از قطارهاي شهر لكهنو، مركز پرجمعيت‌ترين ايالت هند يعني اوتارپرادش منفجر كند. اين نخستين عمليات تروريستي داعش در خاك هند به شمار مي‌رود كه اگرچه دامنه آن بسيار محدود بود و تلفاتي نداشت،

اما نويد آغاز حملات اين گروه تروريستي در شهرهاي پرجمعيت هند را مي‌دهد.داعش پيش از اين، اوايل خردادماه، با انتشار ويدئويي همزيستي ميان مسلمانان هند و هندوها را «مضحك» خوانده و تهديد كرده بود به‌زودي در هند حملاتي را ترتيب خواهد داد. از حدود يك سال پيش، نيروهاي داعش با نفوذ در ميان جامعه 160ميليون نفري هند، تلاش كرده‌اند نسبت به عضوگيري از ميان جوانان آنها اقدام كنند. از آن زمان، پيام‌هاي داعش به زبان‌هاي محلي هند در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود.

افول داعش در عراق، سوريه و ليبي، نيروهاي اين گروه را متوجه منطقه شبه‌قاره كرده است. برخي تحليلگران معتقدند از آنجا كه داعش پديده‌اي فرقه‌اي است، دست‌كم در افغانستان بستر بيشتري براي گسترش ندارد. اما واقعيت نشان از ادامه فعاليت و قدرت گرفتن داعش در اين كشور و در 2كشور ديگر منطقه يعني پاكستان و هند دارد. گسل داعش در شبه‌قاره فعال شده و اين كشورها احتمالا در سال آينده شاهد حملات بيشتري خواهند بود.

  • سفر هيأت طالبان به چين

رسانه‌هاي پاكستان گزارش داده‌اند كه هيأتي از گروه طالبان به تازگي به دعوت مقام‌هاي پكن به چين سفر كرده است. روزنامه اكسپرس تريبون، چاپ اسلام‌آباد، به نقل از منابع طالبان مي‌گويد كه اين هيأت به رهبري شيرعباس ستانكزي، مسئول دفتر طالبان در قطر با مقامات چيني گفت‌وگو كرده است.

چين اخيرا از تلاش‌هاي دولت افغانستان براي گفت‌وگو با گروه طالبان حمايت كرده و تلاش مي‌كند كه طالبان را به گفت‌وگو با دولت تشويق كند. سال گذشته چند دور مذاكرات چهارجانبه با حضور چين، آمريكا، پاكستان و افغانستان براي تعيين نقشه راه صلح افغانستان برگزار شد و در آخرين نشست آن در اسلام‌آباد، از گروه طالبان درخواست شد تا به‌صورت مستقيم با دولت افغانستان مذاكره كند؛ درخواستي كه از سوي طالبان رد شد.

کد خبر 364461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha