چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا واحدی: همه‌ ما جامعه‌ای شایسته و بافرهنگ می‌خواهیم و دوست داریم در حد خودمان این شایستگی را در اطرافیانمان ایجاد کنیم تا با رشد فرهنگی تک‌تک افراد، جامعه‌ای فرهیخته و سعادتمند داشته باشیم.

مهربانی

لازمه‌ اين كار اين است كه در دل مردم نفوذ داشته باشيم تا در پناه اين كشش قلبي، حرفمان را بپذيرند و ما بتوانيم راه و رسم خوب بودن و خوب زندگي كردن را به آنان بياموزيم. بديهي است كه مردم از كسي حرف‌شنوي دارند كه او را بپذيرند و به سمتش كشش داشته باشند و البته اين، تنها در گرو برخورداري از اخلاق حسنه و مدارا با مردم ايجاد مي‌شود. بنابراين بايد ابتدا خودمان مهربان و با عاطفه‌ باشيم و قلب‌مان را كانون رأفت و دلسوزي براي مردم قرار دهيم و سپس به راهنمايي آنان بپردازيم؛ زيرا هرگز نمي‌توانيم با روحي خشك و بي‌لطافت، بر ديگران تأثيرگذار باشيم. براي هدايت ديگران بايد بزرگ شويم تا آنان به حرفمان ترتيب اثر بدهند و بديهي است كه بزرگ شدن به اين راحتي و بدون ايجاد زمينه‌هاي آن در خودمان به‌دست نمي‌آيد.

از پيامبر خدا بزرگ‌تر و با همت‌تر نيستيم كه خدا به او فرمود: «اگر خشك و خشن بودي، مردم از گِردت پراكنده مي‌شدند و گوش به حرفت نمي‌دادند» (آل‌عمران159). وقتي پيامبر خدا(ص)كه با نيرويي الهي پشتيباني مي‌شود، بدون تربيت خويشتن خويش و بدون داشتن دلي مهربان نمي‌تواند موفق شود، چطور خيلي از داعيه‌داران اصلاح جامعه كه از هيچ پشتيباني الهي و غيبي برخوردار نيستند، مي‌خواهند بدون داشتن اخلاق خوب و بدون فراهم آوردن اسباب بزرگي، موفق شوند؟ امروزه هركسي كه نقش مربي را هرچند براي عده‌اي كوچك ايفا مي‌كند، بايد ابتدا خودسازي كند و روح و روان و دل را جلا دهد و بعد از اصلاح درون خويش به وظيفه‌ اصلاح برون بپردازد. روحانيون و مبلغان، استادان و معلمان، رؤسا و مديران، پدران و مادران، مربيان و پيشكسوتان، اصحاب رسانه و مناديان فرهنگ و...، همه و همه اگر مي‌خواهند خلق خدا را به سوي خدا هدايت و تربيت كنند، نمي‌توانند از صفت مهرباني كه صفت خداست و همينطور از اخلاق نيك و عاطفه‌ رسول مكرم اسلام(ص) بي‌بهره باشند و اصرار بر تبعيت و پيروي مردم از خويش داشته باشند. البته پرواضح است كه هرچه تلاش كنيم به پاي حضرت رحمت‌للعالمين و پيامبر مهرباني‌ها نخواهيم رسيد اما مي‌توانيم ذره‌اي از مهرباني آن حضرت را تمرين كنيم تا در جامعه مؤثر باشيم.

کد خبر 364380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha