همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی از رشد 165 درصدی صادرات ایران به کشورهای آفریقایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، مسعود میرکاظمی روز دوشنبه 21 آبان در همایش فرصت‌های بازرگانی ایران و آفریقا اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی آفریقا از سوی صندوق بین‌المللی پول بر مبنای شاخص برابری قدرت خرید، 2 هزار و 572 میلیارد دلار برآورد شده و توسعه آفریقا توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

وی اظهار کرد: طی سال‌های 2001 تا 2006 صادرات ایران به قاره آفریقا بیش از سه برابر شده است ولی سهم صادرات کالاهای ایرانی به آفریقا نسبت به کل صادرات ایران به جهان تنها بین 2 تا 13/2 درصد است که با توجه به پتانسیل‌هیا موجود این رقم قابل افزایش است.

میرکاظمی گفت: آفریقا در سال‌های 2001 تا 2005 رشد اقتصادی 3/5 درصدی داشته و گسترش حجم مبادلات بازرگانی در آفریقا حاکی از روند روبه توسعه این کشورها و افزایش نرخ رشد صادرات و بهبود تراز تجاری آنها است.

وزیر بازرگانی در ادامه وجود منابع غنی فلزات کمیاب، نفت و گاز طبیعی را یادآور شد و اظهار داشت: کشورهای آفریقایی همواره تحت توسعه روابط اقتصادی ایران و آفریقا براساس همکاری‌های جنوب ـ جنوب بوده اما این روابط به دلیل عدم درک صحیح توفیق چندانی نداشته است.

وی با بیان این‌ نکته که شرکای تجاری ایران در آفریقا عضو اتحادیه‌های آفریقایی مانند جامعه توسعه جنوب آفریقا هستند، از دستور کار داشتن امضای موافقت‌نامه‌های ترجیحی دوجانبه با اعضای این اتحادیه‌ها توسط وزارت بازرگانی را از برنامه‌‌های اصلی این همایش ذکر کرد.

همایش فرصت‌های تجاری ایران و آفریقا به مدت دو روز در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما دایر است.

کد خبر 36429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز