شورای نگهبان لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر موازین شرع و قانون اساسی ندانست و آن را تأیید کرد.

اين لايحه كه در تاريخ 94/8/4 توسط رئيس‌جمهور به مجلس تقديم شده بود پس از 5 مرحله رفت و برگشت بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، نهايتاً در تاريخ 95/11/27 در شوراي نگهبان نهايي شده.

در اين قانون بخش‌هايي به ايثارگران اشاره دارد كه موارد مرتبط با رزمندگان در اين مرحله بررسي و بيان مي‌شودد.
در بند ج ماده3 اين قانون، رزمندگان با بيش از 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، مشمول سهميه 20درصد جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها، مراكز و مؤسسات آموزشي و پژوهشي مي‌شوند.

رزمندگاني كه داراي مدرك علمي مورد تأييد وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشند، حسب مورد مي‌توانند از طريق استخدام و يا موافقت با انتقال يا تبديل وضعيت، به صورت عضو هيأت علمي رسمي قطعي پذيرفته شوند.

برابر بند پ ماده7 قانون احكام دائمي، با عنايت به اينكه رزمندگان مشمول تعريف ايثارگران هستند، در صورتي كه دريافتي آنان مشمول صندوق تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي ديگري شود و پرداخت كسور سهم بيمه شده، دولت و كارفرما انجام گيرد، با تحقق شرايط بازنشستگي آنها در هر صندوق به طور مستقل انجام مي‌گيرد و از مستمري هر دو صندوق بهره‌مند مي‌شوند.

به استناد اصلاح صدر بند3 ماده45 قانون خدمت وظيفه عمومي به ازاي هر 12ماه سابقه حضور جبهه يكي از فرزندان رزمندگان از خدمت معاف خواهند شد. اجرايي‌شدن اين مصوبه مجلس در صورت تأييد فرماندهي كل قوا خواهد بود كه بايد مراحل اخذ موافقت در دستور كار ستاد كل نيروهاي مسلح قرار گيرد.

برابر بند3 رديف ب ماده 5 الحاقي قانون احكام دائمي، دولت مكلف است به منظور حفظ كرامت و منزلت رزمندگان معسر نسبت به تأمين معيشت و پوشش بيمه‌اي آنان در قالب بودجه سنواتي اقدام كند. همچنين نسبت به ساماندهي و برقراري مستمري بسيجيان و رزمندگان معسر دفاع مقدس اعم از بسيجيان تحت پوشش سپاه، كميته و جهاد سازندگي اقدام كند.

علاوه بر موارد فوق برابر بند ث ماده الحاقي2 قانون احكام دائمي، به منظور تقويت كمي و كيفي بسيج مستضعفان، آرمان‌ها و مباني انديشه انقلاب اسلامي، توسعه امر‌به‌معروف و نهي‌از‌منكر و حضور بيشتر نيروهاي مردمي در صحنه‌هاي امنيت و دفاع از كشور، پشتيباني از رده‌هاي مقاومت بسيج و بسيج اساتيد، دانشجو و طلبه در دستگاه‌هاي اجرايي به ويژه در فعاليت‌هاي پژوهشي و علمي و تلاش در جهت تقويت راه‌هاي مقابله با جنگ نرم و امكان استفاده از خدمات كاركنان بسيجي فعال و ويژه شاغل براي شركت در آموزش‌ها و اردوها و ساير برنامه‌ها، حداكثر به مدت 15 روز در سال به جاي خدمت اداري بدون دريافت حق مأموريت پيش‌بيني شده است.

همچنين به سازمان بسيج اجازه داده شده كه از محل اعتبار مصوب خود حمايت لازم را براي تأمين پوشش بيمه‌اي و جبران خسارت‌هاي ناشي از به‌كارگيري بسيجيان فاقد پوشش بيمه‌اي در مأموريت‌هاي مختلف به ويژه دفاعي، امنيتي و كاروان‌هاي راهيان نور به عمل آورد. علاوه بر آن دستگاه‌هاي اجرايي اجازه دارند متناسب با ميزان آمادگي سازمان بسيج سازندگي، اجراي بخشي از فعاليت‌هاي خود از قبيل احداث، تعمير مساجد، مدارس، بيابان‌زدايي، جنگلكاري، آبرساني به روستاها در مناطق محروم، روستايي و مرزي را به سازمان بسيج واگذارد تا با استفاده از نيروهاي داوطلب بسيجي و مردمي اجرا كند.

کد خبر 364242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha