یک‌ماه و نیم پس از انتقال قدرت در آمریکا، همزمان با بالا گرفتن تنش سیاسی میان عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های این کشور، تنش به خیابان‌ها هم رسیده و برخی شهرها اکنون شاهد زد و خورد خیابانی میان موافقان و مخالفان رئیس‌جمهور جدید هستند.

آمریکا

دونالد ترامپ، يك هفته گذشته را سرگرم حمله به باراك اوباما رئيس‌جمهور پيشين آمريكا بوده است. او در ادامه موضعگيري‌هاي تندش، شنبه اين هفته را با چند پست توييتري و مطرح كردن اتهام‌هايي جديد عليه اوباما آغاز كرد. دونالد ترامپ مدعي شد كه باراك اوباما و تيمش مكالمات تلفني او را در طول مبارزات انتخاباتي «شنود» مي‌كرده‌اند؛ اتهامي كه درصورت اثباتش تنه به تنه بزرگ‌ترين رسوايي سياسي در آمريكا يعني ماجراي «واترگيت» مي‌زند.

ترامپ پس از متهم كردن اوباما به شنود مكالماتش، گفت كه شرط مي‌بندد يك وكيل خوب مي‌تواند پرونده خوبي از اين ماجرا عليه اوباما دست و پا كند. او به اينها بسنده نكرد و در توييتي ديگر به شكل بي‌سابقه‌اي به اوباما توهين كرد. او نوشت: «اوباما چقدر سطح خودش را پايين آورده كه تلفن مرا در دوره بسيار مقدس انتخابات شنود مي‌كرده است. اين در حد نيكسون-واترگيت است. چه آدم بد يا مريضي!»

ماجراي واترگيت، آنچه در توييت ترامپ هم به آن اشاره شده، به 5دهه پيش بازمي‌گردد؛ زماني كه در اتفاقي مشابه، ريچارد نيكسون جمهوريخواه مجبور شد به‌خاطر شنود مكالمات حزب رقيب يعني حزب دمكرات در انتخابات، از رياست‌جمهوري آمريكا استعفا كند.
ماجراي حمله‌هاي تند دونالد ترامپ به باراك اوباما به يك هفته پيش‌بازمي‌گردد.

او دوشنبه گذشته در مصاحبه با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز گفت كه «اوباما و آدم‌هايش» مردم را به خيابان‌ها كشانده‌ و اطلاعات محرمانه كاخ سفيد را در اختيار رسانه‌ها قرار داده‌اند. اشاره دونالد ترامپ به اعتراض‌هاي خياباني و تجمع‌هاي بسياري است كه عليه او در شهرهاي كوچك و بزرگ آمريكا از زمان ورودش به كاخ سفيد و حتي قبل از آن در جريان بوده است.

سخنان ترامپ در مورد اطلاعات افشا شده هم به ماجراي افشاي اطلاعاتي در مورد ارتباط مشاور امنيت ملي او يعني مايكل فلين با سفير روسيه در واشنگتن و استعفاي او بازمي‌گردد. طي روزهاي اخير اطلاعاتي هم منتشر شده كه نشان مي‌دهد جف سشنز، وزير دادگستري ترامپ هم با سفير روسيه در ارتباط بوده است؛ موضوعي كه فشارها براي بركناري او را هم افزايش داده است.

اتهام‌زني ترامپ به اوباما همانقدر بي‌سابقه است كه تنش‌هاي اين روزهاي سياست در آمريكا. ديروز بن ساس، سناتور جمهوريخواه ضمن انتقاد از ترامپ گفت كه ادعاي دونالد ترامپ در مورد شنود مكالماتش در طول مبارزات انتخاباتي موضوعي «جدي» است و به همين دليل ترامپ بايد توضيح دهد كه او چطور اين نكته را متوجه شده است.

سخنان ساس در حالي مطرح مي‌شود كه هنوز مشخص نيست ترامپ بر مبناي چه اطلاعاتي اين اتهامات را به اوباما وارد كرده است. در مقابل، ليندسي گراهام، يكي ديگر از سناتورهاي جمهوريخواه از ترامپ حمايت كرده و گفته كه اگر اين اقدام غيرقانوني اوباما صحت داشته باشد، بزرگ‌ترين رسوايي سياسي اين روزهاي آمريكاست. گراهام گفت روي ديگر سكه اين است كه اين كارها قانوني انجام شده باشد و اوباما توانسته باشد با هدف نظارت بر عملكرد ستاد انتخابات ترامپ، مجوزي قانوني براي شنود مكالمات او تهيه كند كه اين هم به نوبه‌خود يك رسوايي بي‌سابقه است.

همزمان دمكرات‌ها هم ترامپ را متهم كرده‌اند كه قصد دارد با طرح ادعاي شنود، افكارعمومي را از ماجراي تحقيق و تفحص درباره ارتباط مخفيانه تيمش با روسيه منحرف كند.

  • درگيري‌هاي خياباني

دعواهاي سياسي در ميان مقام‌هاي عالي‌رتبه آمريكايي، در خيابان‌هاي اين كشور نمود ديگري پيدا كرده است. ديروز راهپيمايي هواداران و مخالفان دونالد ترامپ در شهر بركلي در ايالت كاليفرنيا به خشونت كشيده شد. اين راهپيمايي كه با حضور نيروهاي پليس برگزار شد، ساعتي پس از آغاز به ميدان نبرد تبديل شد و دو طرف با اسپري فلفل، چوب و مشت و لگد به جان هم افتادند.

پليس بركلي اعلام كرد مجموع نفراتي كه در اين راهپيمايي از دوطرف حضور داشتند حدود 300نفر بوده است. بر اين اساس، دست‌كم 10نفر بر اثر درگيري‌ها زخمي شده‌اند. همچنين نيروهاي پليس پس از مداخله براي پايان دادن به زد و خوردها، 10نفر را بازداشت كرده‌اند. خبرها حاكي از آن است كه در ديگر نقاط آمريكا ازجمله مينه‌سوتا و نشويل هم درگيري‌هاي مشابهي ميان حاميان و مخالفان ترامپ رخ داده است.پرتنش‌ترين انتخابات تاريخ آمريكا، شكافي عميق در جامعه آمريكا ايجاد كرده و يكي از پرتنش‌ترين انتقال قدرت‌ها را در اين كشور رقم زده است.

کد خبر 364076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha