سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

یک‌ماه پس از آنکه قضات آمریکایی جلوی اجرای فرمان اول مهاجرتی ترامپ را گرفتند، او دیروز بالاخره به شایعات روزهای اخیر پایان داد، روی مواضع قبلی‌اش پافشاری کرد و دومین فرمان مهاجرتی‌اش را صادر کرد.

ترامپ

رئيس‌جمهور آمريكا با امضاي فرمان جديد، ممنوعيت ورود شهروندان تعدادي از كشورهاي مسلمان به خاك آمريكا را به‌مدت 90روز به اجرا گذاشت.طبق فرمان اوليه، علاوه بر اينكه روند پذيرش آوارگان جنگ سوريه متوقف شده بود، از ورود شهروندان 7كشور ايران، عراق، سوريه، يمن، سودان، سومالي و ليبي به خاك آمريكا جلوگيري به عمل آمد. فرمان ديروز اما نام عراق را از فهرست خارج كرده و ممنوعيت ورود را به شهروندان 6كشور رسانده است. طبق فرمان جديد همچنين آن دسته از اتباع اين 6كشور كه داراي كارت اقامت آمريكا (كارت سبز) هستند هم مي‌توانند به اين كشور تردد كنند كه پيش از اين ورود اين افراد هم ممنوع شده بود.

يك‌ماه و نيم از حضور دونالد ترامپ در قدرت مي‌گذرد و او ترجيح داد وقت را از دست ندهد و از همان روز اول ورودش به كاخ سفيد، روند صدور فرمان‌هاي اجرايي‌اش را آغاز كرد. حكم او براي ممانعت از ورود اتباع 7كشور مسلمان هم يكي از نخستين فرمان‌هايش بود كه البته به جنجالي‌ترين آنها هم تبديل شد. اعتراض‌ها به اين فرمان ترامپ، به مرزهاي آمريكا محدود نشد و مردم در بسياري از كشورهاي جهان به راهپيمايي و تجمع عليه او دست زدند. مردم انگليس حتي به‌دنبال جلوگيري از سفر قريب‌الوقوع او به لندن هستند.

علاوه بر مردم، بسياري از سياستمداران آمريكايي و غيرآمريكايي هم عليه اين اقدام ترامپ موضع گرفته‌ و آن را «نژادپرستانه» خوانده‌اند. شركت‌هاي بزرگ آمريكايي ازجمله گوگل، مايكروسافت، اپل و توييتر هم با صدور بيانيه‌هايي به‌دنبال لغو فرمان مهاجرتي ترامپ بوده‌اند. اينها و بسياري از ديگر شركت‌هاي بزرگ آمريكايي معتقدند جلوگيري از ورود اتباع اين كشورها، به اقتصاد آمريكا به‌خصوص اقتصاد شركت‌هاي فناوري اين كشور ضربه وارد مي‌كند.

خبرگزاري رويترز به نقل از يكي از مسئولان كاخ سفيد دليل حذف نام عراق از فهرست دونالد ترامپ را حضور نيروهاي عراقي در كنار آمريكايي‌ها در عمليات نظامي آمريكا براي ساقط كردن حكومت صدام حسين و همچنين درگيري‌هاي سال‌هاي بعد از آن اعلام كرده است. گفته مي‌شود ترامپ پس از درخواست‌هاي مكرر وزارت دفاع و وزارت خارجه آمريكا با حذف نام عراق از فهرست موافقت كرده است.

پس از امضاي فرمان اول، بيش از 10شكايت عمده از رئيس‌جمهور آمريكا در دادگاه‌هاي اين كشور به ثبت رسيد. دادگاه فدرال واشنگتن با استناد به «تبعيض مذهبي» ناشي از اين فرمان، موفق به لغو آن شد اما ترامپ از همان روز صدور رأي دادگاه اعلام كرد كه به‌زودي بار ديگر فرماني مشابه صادر خواهد كرد.

فرمان جديد «حفظ امنيت» آمريكا در برابر اقدامات تروريستي را محور قرار داده اما بسياري از تحليلگران معتقدند تنها تفاوت اين فرمان با فرمان قبلي، حذف نام عراق است؛ بنابراين جامعه آمريكا بار ديگر مستعد شروع اعتراض‌هاي خياباني به فرمان مهاجرتي ترامپ خواهد بود.

کد خبر 364215

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha