یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

آیین گرامیداشت یاد و خاطر رسول ملاقلی‌پور عصر روز شنبه با حضور خانواده و برخی سینماگران و دوستداران این کارگردان سینمای جنگ با کاشتن یک نهال، رونمایی از سردیس و اهدای پلاک شناسایی فیلمساز به موزه سینما برگزار شد.

سینما

به گزارش همشهري، اجراي اين مراسم را پوريا آذربايجاني برعهده داشت كه مستندي درباره زنده‌ياد ملاقلي‌پور ساخته است. در اين مراسم چهره‌هايي چون سعيد پورصميمي، جمشيد هاشم‌پور، حبيب دهقان‌نسب و... صحبت كردند. پورصميمي كه با مرحوم ملا‌قلي‌پور در «نسل سوخته» همكاري كرده، با اشاره به نگاه متفاوت او به سينماي جنگ گفت: رسول تازه داشت شكوفا مي‌شد و مي‌خواست شكلي ديگر از سينما را براي سينماي ايران به ارمغان بياورد اما مرگ به او اجازه نداد و از ميان ما رفت.

اين بازيگر قديمي خاطره حضور در پروژه نسل سوخته را هم‌چنين تعريف كرد: وقتي قرار شد با هم كار كنيم، برخي مي‌گفتند چون هر دو نفرمان بداخلاقيم، امكان ندارد بتوانيم همديگر را تحمل كنيم اما من توجه نكردم و نسل سوخته را با رسول كار كردم. اتفاقا اين همكاري تجربه‌اي شيرين براي من بود. رسول از دقيق‌ترين كارگردان‌هاي سينماي ايران بود و با همه تندمزاجي‌اش كار خود را بلد بود. او به معني واقعي در كار مسئوليت داشت و بعد از كار هم رفاقت مي‌كرد.

هاشم‌پور هم كه مثل پورصميمي كمتر در مجامع عمومي ظاهر مي‌شود، به احترام دوست و همكار قديمي خود به موزه سينما آمده بود. او در سخناني كوتاه گفت: در فيلم‌هاي زيادي با رسول همكاري كردم و در اين مدت دريافتم او فيلمسازي منضبط و دقيق در كار است. كاشتن نهال به ياد ملاقلي‌پور حركتي فراموش‌نشدني است و امروز ديگر همه مي‌دانيم درختي به نام او در سينماي ايران كاشته شده و ياد و نامش با اين درخت هميشه سبز و زنده خواهد ماند.

در ادامه مراسم، ياد شهيدحسن شوكت گرامي داشته شد؛ چهره‌اي كه دهقان‌نسب در «سفر به چزابه» نقش او را بازي كرده است. وقتي نوبت به يادگار فيلمساز فقيد رسيد، علي از پدرش به نيكي ياد كرد و لوح سپاس موزه سينما را به نمايندگي از خانواده ملاقلي‌پور گرفت. سپس همسر آن مرحوم پلاك شناسايي سال‌هاي جنگ را به موزه سينما تقديم كرد؛ پلاكي كه در كنار سرديس ملاقلي‌پور جانمايي شد.

  • نهالي براي بازيگر فقيد

روز گذشته جمعي از هنرمندان به مناسبت روز درختكاري در بوستان طبيعت در غرب پايتخت گرد هم آمدند و در قالب پويش «يه عالمه درخت» نهال‌هايي به نام خود كاشتند. در اين مراسم همچنين نهالي به نام زنده‌ياد حسن جوهرچي غرص شد؛ بازيگري كه درست يك‌ماه پيش در 15بهمن در مرگي ناگهاني از ميان ما رفت.

کد خبر 364071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha