دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

هنوز هم که هنوز است اگر کسی بخواهد برخی از بهترین صحنه‌های سینمای دفاع‌مقدس ایران را ببیند، سراغ «بلمی به سوی ساحل»، «افق» و «پرواز در شب» می‌رود، با «نجات‌یافتگان» و «سفر به چزابه» جنگ را از نمای نزدیک لمس می‌کند و «مزرعه پدری» از امروز به روزهای آتش و خون پل می‌زند.

سینما

به گزارش همشهري، 10سال پيش در چنين روزهايي بود كه انتشار خبر درگذشت ناگهاني رسول ملاقلي‌پور، علاقه‌مندان سينما را در بهت و حيرت فروبرد. خبرهاي ابتدايي چندان دقيق نبود و برخي مي‌گفتند در مسير بازگشت از شمال، يك حادثه رانندگي او را به كام مرگ كشانده است اما كمي كه گذشت و غبارها فرونشست، خبرهاي دقيق‌تر هم از راه رسيد؛ مرگ به‌دليل ايست قلبي و در كمال آرامش براي مردي كه به داشتن روح ناآرام شهره بود.

مرحوم ملاقلي‌پور از نخستين فيلمسازاني بود كه سراغ داستان‌هاي جنگي رفت و به نوعي سينماي دفاع‌مقدس را با «نينوا» و بلمي به سول ساحل بنيان نهاد. فيلم‌هاي محبوب پرواز در شب و افق، جايگاه او را در اين عرصه تثبيت كرد و به مذاق تماشاگران و منتقدان هم خوش آمد. ملاقلي‌پور كه در آغاز چهارمين دهه زندگي در كارگرداني به پختگي رسيده بود، در اواخر دهه 60 با «مجنون» و «خسوف» وارد سينماي اجتماعي شد؛ هر چند فيلم‌هايش چندان ديده نشد.

«پناهنده»، هفتمين فيلم ملاقلي‌پور در مقام كارگردان بود كه در دوازدهمين جشنواره فيلم فجر عملا ناديده گرفته شد؛ اما فضاي گرم و چند صحنه تأثيرگذار به موفقيت آن در ميان تماشاگران كمك كرد. ضمن اينكه خط قرمز فيلم‌ساختن درباره سازمان منافقين و نيروهاي بريده از آن را شكست و همواركننده راه ديگر سينماگران براي ورود به محدوده يكي از بدنام‌ترين گروهك‌هاي تروريستي در تاريخ معاصر ايران بود.

«كمكم كن» را كه سال 77 ساخته شد، شايد بتوان مهجورترين فيلم كارنامه ملاقلي‌پور دانست. او سرخورده از حضور در سينماي اجتماعي، دوباره به دنياي محبوب خود بازگشت و در مدت 4سال با «هيوا»، «نسل سوخته»، «قارچ سمي» و مزرعه پدري به سينماي دفاع‌مقدس و بازماندگان جنگ اداي دين كرد. آخرين فيلم داستاني او هم «ميم مثل مادر» بود كه پس از موفقيت خيره‌كننده در اكران عمومي، به نمايندگي از ايران به آكادمي اسكار معرفي شد.

زنده‌ياد ملاقلي‌پور كه همگان از ارادت و علاقه ويژه او به خاندان اهل‌بيت(ع) باخبر بودند، در چند فيلم خود صحنه‌هاي عزاداري را به تأثيرگذارترين شكل ممكن به تصوير كشيد تا اين ارادت در سينما ماندگار شود. او پيش از مرگ ناگهاني در ميانه‌هاي اسفند85، سفري به كربلا داشت كه حاصل آن مستند «شش‌گوشه عرش» بود.

  • بزرگداشت رسول در اوج هنر

آيين تجليل و پاسداشت زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور همزمان با دهمين سالگرد درگذشت او در ويژه‌برنامه «به ياد رسول» سازمان هنري رسانه‌اي اوج برگزار مي‌شود. سومين برنامه اوج هنر عصر امروز در نخلستان اوج برگزار خواهد شد و قرار است در آن علاوه بر خانواده مرحوم ملاقلي‌پور، سينماگران، منتقدان و دوستان سينماگر فقيد هم حضور داشته باشند؛ ضمن اينكه براي نخستين بار فيلمي كوتاه درباره زنده‌ياد ملاقلي‌پور به كارگرداني پوريا آذربايجاني به نمايش درمي‌آيد. ابراهيم حاتمي‌كيا، احمدرضا درويش، مسعود كرامتي، حبيب دهقان‌نسب، سيامك انصاري، احمد نجفي، مرتضي سرهنگي و... براي حضور در اوج هنر دعوت شده‌اند.

کد خبر 363470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha