سروش خسروی: سال ۹۶ برای اهالی بازارهای مالی یعنی فعالان، ذینفعان و سرمایه‌گذاران در بورس‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها، با افتتاح یک نمایشگاه آغاز می‌شود.

قرار است دهمين دوره نمايشگاه بورس، بانك و بيمه اين‌بار در فروردين‌ماه و با نام فاينكس 2017 برگزار شود. در 9دوره گذشته فضاي نمايشگاه به‌گونه‌اي بوده كه در بهترين حالت، بزرگان حوزه مالي گردهم آمده و يك دورهمي سالانه را برگزار كرده‌اند.برگزاركنندگان نمايشگاه‌ در 9دوره قبل عموما گزارش دقيقي از دستاوردها و آمار كمي و كيفي آن ارائه نداده‌اند تا عملكرد هر دوره نسبت به ساير دوره‌ها قابل ارزيابي باشد اما به‌نظر مي‌رسد در 9دوره قبلي، اين نمايشگاه بيش از آنكه بر پاسخگويي به نيازها و پرسش‌هاي سرمايه‌گذاران و ذينفعان 3بازار عمده مالي در اقتصاد ايران متمركز باشد،

بيشتر به تبليغ انواع خدمات شركت‌هاي مشاركت‌كننده در فضاي نمايشگاه اختصاص داشته؛ درحالي‌كه همواره انتظار عمده بازديدكنندگان و احتمالا خود برگزار‌كنندگان نمايشگاه، اعم از نهادهاي ناظر بر بازارهاي مالي يعني سازمان بورس، بانك مركزي و بيمه مركزي، آشناسازي مردم با سازوكارهاي بازارهاي سرمايه، پول و بيمه و همچنين فرهنگسازي در اين حوزه‌ها بوده است. اما 9نمايشگاه قبلي بورس، بانك و بيمه به اين انتظارات بجا پاسخي درخور نداده و به يك گردهمايي چندروزه، بازديد، سخنراني و كنفرانس‌هاي خبري مديران فعال در اين بازارها ختم شده است‌.

البته قصد اين نيست كه آيه يأس بخوانيم و جمله‌هايي تكراري را پشت هم رديف كنيم و بگوييم اهداف نمايشگاه‌ بازارهاي مالي در دوره‌هاي گذشته محقق نشده، اما به‌نظر مي‌رسد با توجه به تجربه 9دوره گذشته، بايد در نمايشگاه فاينكس 2017 به‌دنبال اين هدف باشيم كه سهم مديريت حرفه‌اي و استفاده آگاهانه از ابزارها و دارايي‌ها در كل بازارهاي پول، بيمه و سرمايه‌ افزايش يابد زيرا اگر واقعا در انديشه فرهنگسازي هستيم بايد حركت به سمت سرمايه‌گذاري حرفه‌اي را تشويق كنيم. بايد به‌دنبال راهي بگرديم كه از طريق آموزش و آگاهي‌بخشي، سرمايه‌هاي مردم در مقابل خطرات و ريسك‌هاي بازارها حفظ شود. براي تحقق چنين هدفي لازم است فضاي نمايشگاه از حالت كلي‌گويي خارج و جزئي‌نگر شود.

به‌نظر مي‌رسد زمان باقيمانده تا دهه پاياني فروردين‌ماه96 يعني زمان برگزاري نمايشگاه بورس، بانك و بيمه، فرصتي مناسب را در اختيار برگزاركنندگان نمايشگاه دهم قرار مي‌دهد كه با نگاهي ويژه، به جز كاركردهاي تكراري و هميشگي، از نمايشگاه فاينكس 2017 انتظارات ديگري داشته باشند. توجه به فرهنگسازي و ايجاد فضا براي گفت‌و‌گوهاي چندطرفه و چندجانبه، به جاي برقراري مونولوگ‌هاي يكطرفه، در حوزه‌هاي دغدغه‌ساز بازارها، نظير اعمال استانداردهاي جديد حسابرسي و گزارشگري در بانك‌ها، توقف نمادها در بورس، نحوه آزادسازي سهام عدالت و... ازجمله اين انتظارات است.

از سوي ديگر باتوجه به اينكه نمايشگاه دهم با برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراهاي شهر مقارن شده، به‌نظر مي‌رسد مي‌توان از اين فرصت براي اعلام خواسته‌ها و انتظارات فعالان بازارهاي مالي از كانديداها سود جست. در طرف مقابل هم مي‌توان فضايي به دور از تنش را ايجاد كرد تا فعالان بازارهاي مالي از ديدگاه‌هاي كانديداهاي احتمالي و جريان‌هاي سياسي نسبت به فضاي عمل بورس‌ها، بانك‌ها و بيمه‌ها آگاه شوند. به‌نظر مي‌رسد درصورت ارائه چنين تقويم جسورانه‌اي پس از پايان اين دوره از نمايشگاه، مي‌توانيم خروجي‌هاي معني‌دار آن را شاهد باشيم.

کد خبر 363779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha