با آغاز به‌کار سامانه ایرانی پس از معاملات بورس، بازارسرمایه ایران از خرید نسخه‌های معدود و چند ۱۰ میلیون دلاری خارجی بی‌نیاز شد و به جمع کشورهای صاحب تکنولوژی طراحی سامانه‌های پس‌از معاملات در بازارهای سرمایه جهان پیوست.

 محمد رضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

به گزارش همشهري، تحريم‌ها ويژگي‌هايي هم براي ايران داشت. تحريم‌هاي بين‌المللي و همچنين مشكلات موجود در سامانه پس از معاملات فعلي، بازار سرمايه ايران را مجبور كرد تا سامانه‌اي را طراحي كند كه 100درصد آن در داخل طراحي شده و كاملا مطابق با فرهنگ و شرايط فرهنگي و بومي ايران است.

اين سامانه كه اكنون مشتري‌هاي خارجي از ديگر كشور‌هاي جهان هم دارد در رديف سامانه‌هاي تراز اول جهان قرار گرفته است و پيش‌بيني مي‌شود بعد از استقرار كاملش در بازار سرمايه ايران در رده بالاترين سامانه‌هاي پس از معاملات بازار‌هاي مالي جهان رتبه بندي شود.

اين سامانه كه به سامانه (IRPT (Iranian post trade شناخته مي‌شود از روز شنبه در بازار سرمايه نصب و از ديروز توسط كارگزاران بورس به‌كار گرفته شد. قرار است در فاز‌هاي بعدي بخش‌هاي مربوط به ناشران و سهامداران نصب و به‌كار گرفته شود. طبق آمار در همان روز اول نصب اين سامانه در بازار سرمايه 300فعاليت در اين سامانه ثبت شد.

سامانه قبلي پس از معاملات كه به اس400 معروف بود تحت‌تأثير تحريم‌هاي بين‌المللي با مشكلات فراواني روبه‌رو شده بود و از سوي ديگر به‌دليل قديمي بودن ديگر پاسخگوي نياز‌هاي بازار سرمايه ايران نبود. تكنولوژي سامانه‌هاي پس از معاملات كه عمليات بازار سرمايه را بعد از انجام معاملات مديريت مي‌كند فقط در اختيار چند كشور در جهان است، به همين دليل در زمان اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران هرگونه مشكلي در اين سامانه، عمليات پس از معاملات را در بورس دچار مشكلات حاد مي‌كرد.

اين سامانه اكنون توسط چهره‌هاي گمنام و جوان دانشگاهي ايران به‌صورت كامل در داخل طراحي شده است. در همين رابطه با محمد رضا محسني مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي به همشهري گفت:شركت سپرده‌گذاري مركزي نوعي سازمان ثبت براي بازار سرمايه تلقي مي‌شود به همين دليل عمليات قبل و بعد از معاملات بورس در اين مركز كنترل و مديريت مي‌شود و براي انجام اين عمليات نياز به سامانه‌هاي پيچيده و پيشرفته‌اي دارد كه مطابق با نياز‌هاي فرهنگي و بومي ايران باشد.

او با بيان اينكه با طراحي و نصب سامانه ايراني پس از معاملات شركت سپرده‌گذاري مركزي ديگر نيازي به سامانه قبلي ندارد، گفت: سامانه معاملات اي‌آرپي‌تي داراي امكانات بي‌نظيري است و با استفاده از تكنولوژي روز دنيا طراحي و اجرا شده است، مهم‌ترين ويژگي اين سامانه اين است كه قابليت گسترش پذيري دارد به اين معنا كه مي‌توان آن را به راحتي براساس نياز‌هاي آينده توسعه داد درحالي‌كه سامانه قبلي از چنين امكاناتي برخوردار نبود.

او با تأكيد بر اينكه كل مراحل سامانه توسط متخصصان داخلي طراحي شده است، گفت: شركت سپرده‌گذاري مركزي بعد از مشكلاتي كه در زمان تحريم‌هاي بين‌المللي متحمل شد شركتي تاسيس كرد با نام سما سامانه و كار طراحي اين سامانه به اين شركت سپرده شد.

محسني با اشاره به اينكه راهبرد شركت سپرده‌گذاري اين است كه اين سامانه به‌صورت گام به گام استقرار پيدا كند، ادامه داد: در فاز نخست اين سامانه براي ارائه خدمات به كارگزاران نصب شده است و در مراحل بعدي خدمات اين سامانه براي ناشران و سهامداران گسترش داده خواهد شد.

او درباره امنيت اين سامانه گفت: اين سامانه همه مراحل امنيتي را به خوبي پشت سر گذاشته ضمن اينكه يك تيم امنيتي به‌طور مدام اين سامانه را رصد و پايش مي‌كند و در عين حال سازمان بورس و اوراق بهادار نيز اين سامانه را از نظر امنيت كنترل مي‌كند.
مديرعامل شركت سپرده‌گذاري مركزي ادامه داد: شركت سپرده‌گذاري مركزي با راه‌اندازي سامانه‌هاي قبلي امكانات مختلفي را درنظر گرفته بود كه اجراي آنها از طريق سامانه قبلي ممكن نبود مانند رأي‌گيري الكترونيك و يا برگزاري مجامع عمومي توسط ناشران اوراق بهادار، كه اكنون ارائه اين خدمات به ناشران از طريق سامانه‌هاي شركت سپرده‌گذاري فراهم شده است.

او افزود: ازروز شنبه اين سامانه براي كارگزاران بورس نصب و از ديروز به‌صورت عملياتي اجرايي شد، براي همين منظور شماره تلفن‌هاي 42365300 براي هرگونه خدمات بيشتر به كارگزاران در زمينه نصب و دسترسي به اين سامانه در اختيار همه كارگزاران بازار سرمايه قرار گرفته است.

کد خبر 364067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha